Home Belgisch SIOEN Mechelen, Cultuurcentrum (01/02/2020)

SIOEN Mechelen, Cultuurcentrum (01/02/2020)

by Mark Van Mullem
(c) : Christel Schoepen/DaMusic

Vrijdag 31 januari 2020 bracht Sioen met Messages of Cheer & Comfort een nieuwe plaat uit. Daags na de release kwam Frederik Sioen zijn nieuw plaat voorstellen in Mechelen. Maar het was zoveel meer dan zomaar een cd-voorstelling. Hij pakte uit met’een specialleke’ zoals hij dat zelf op Facebook aankondigde. Sioen liet zijn composities versmelten met projecties van de schilderwerken van Koen van den Broek die in Mechelen sinds december de expo Wall Works lopen heeft.

Deze unieke -letterlijk want eenmalig- ervaring waarbij Frederiks stem, gitaar, piano, véél electronics én een stokoude klavecimbel de werken van de beeldend kunstenaar vergezelden werd Chords & Cracks gedoopt. Luminous Dash tekende present op dit bijzondere feestje.

In de Minderbroederskerk van Cultuurcentrum stond heel wat electronica opgesteld en een klavecimbel, voor een reusachtig doek. Frederik Sioen verscheen eerst moederziel alleen, om ons wonderlijk mooie ‘uitgeklede interpretaties’ te brengen van Please Hold Me In Your Arms, het gloednieuwe bijzonder mooie When She Danced, aangekondigd als een liedje van troost, en het alomgekende No Conspiracy At All, ondertussen vervoegd door gitarist Tom Goethals. Gaandeweg zou ook Jan Roelkens (piano, synths & beats) erbij komen. En tegen dat aan het Chords & Cracks-luik begonnen, kreeg het trio gezeschap van Kasper Jordaens voor de visuals.

(c) : Christel Schoepen/DaMusic

Cruisin’ werd gebracht op enkel piano en gitaar, met natuurlijk Frederiks mooie stemgeluid en over het sowieso al majestueze Hope For This Land hing een bijzonder donker sfeertje, fraai bezwangerd door gelaagdheid en voorzien van Goethals’ heerlijke gitaarklanken. En we maakten kennis met de gloednieuwe songs Little Girl en Tourcoing, gebaseerd op een demo van Goethals, “maar de titel had hij al, dus verzon ik er een verhaaltje bij over een meisje op een boot, op weg naar Tourcoing” aldus Frederik Sioen.

(c) : Christel Schoepen/DaMusic

“Wat een prachtig instrument!” riep Frederik en hij zette Find stevig in op de klavecimbel, “dat is de eerste keer ooit dat ik hierop speel, wat klinkt het geweldig he!”. Kasper Jordaens toverde het eerste schilderij van Koen van den Broeck op het grote doek, en zo we waren aanbeland bij Chords & Cracks. Ofwel, die songs op Messages of Cheer & Comfort die de werken van van den Broeck zouden vergezellen. Sioen sloeg de klavecimbel met bijzonder veel kracht aan en de electronics en beats vlogen ons om de oren.

Tijdens Empty Heart leek het wel of we naar de jaren tachtig waren teruggelitst en The Stranglers’ Golden Brown of ook hun Themeninblack album. Dat was zowat de klankkleur. Op andere momenten zoals bij City leek Sioen aansluiting te zoeken bij het vroegere werk van NITS. Krautrock en Kraftwerk waren ook nooit ver weg. Op onze notities lezen we “newwave uit de middeleeuwen”. Nee, we waren niet onder invloed van geestverruimende middelen. Steek het gerust op de klavecimbel en electronics.

“Ik voel me als een naamplaatje bij een schilderij in een museum” grapte Frederik wanneer hij even het schilderwerk dat getoond werd, en de link met de muziek verklaarde. Bij Burden Of Love waarbij een doek met vele felle en hevige kleuren getoond werd, leek alle uitleg overbodig. Het plaatje klopte volledig. Sioen wou er toch iets over kwijt: “soms heb je teveel liefde, ken je dat gevoel? Daarover gaat het!”. Hier werden de stevig gelaagde electronics en de frivole klavecimbel kracht bijgezet door een stevige gitaarsound. Dit bracht het publiek in een soort trance. Wat een sfeertje, wat een vibes ook.

(c) : Christel Schoepen/DaMusic

Met een bijzonder psychedelisch Madonna/ Mother Mary, dat klonk als Kraftwerk 4.0 werd het bijzondere concert besloten. Niet iedereen was gebleven tot het einde van Chords & Cracks, wat natuurlijk ver staat van wat Sioen vaker doet, maar de meeste Mechelse en andere melomanen zaten de rit uit en wisten het bijzonder goed te smaken, en dat geldt ook voor ons.

De expoWall Works van Koen van den Broeck loopt nog tot en met zondag 1 maart in De Garage, Mechelen. Je zult het dan wel zonder de composities van Sioen moeten stellen. De tour van Sioen loopt nog tot april.

foto’s: © Christel Schoepen, daMusic

You may also like