Home LiveLive Review UNDERTOW + CHRISTIAN KJELLVANDER Antwerpen, Djingel Djangel (07/03/2024)

UNDERTOW + CHRISTIAN KJELLVANDER Antwerpen, Djingel Djangel (07/03/2024)

Al maakt de Zweedse singer-songwriter Christian Kjellvander al jaren muziek, toch is hij niet echt bekend in ons land. Hij begon in 1994 als frontman van de alt country band Loosegoats die er in 2001, na vijf albums, een punt achter zetten. Het jaar erna ging Christian solo op pad en leverde hij het debuutalbum Songs From A Two-Room Chapel af.

De man werd is geboren in Zweden, groeide op in de Verenigde Staten en keerde daarna terug naar zijn geboorteland. De invloeden van beide landen verwerkt hij in zijn solo materiaal.

© Christian Kjellvander

Vorig jaar bracht Kjellvander, met zijn donkere doorleefde stem, zijn tiende soloplaat Hold Your Love Still uit waar weer knappe liedjes op stonden. Zijn composities klinken allemaal even intens en zijn vergelijkbaar met het werk van Nick Cave, Tindersticks en Leonard Cohen. Het zijn referenties die klokken doen luiden maar dat hoge niveau haalt de Zweed echt wel met zijn prachtige nummers.

Momenteel trekt Christian Kjellvander door Europa om zijn recentste plaat live te promoten. Hij doet dat niet alleen en krijgt ondersteuning van Per Nordmark op drums, Ruben Engzell op bas en Pelle Anderson op keyboards. We wilden Kjellvanders doortocht door ons land voor geen geld missen en trokken met hoge verwachtingen naar Djingel Djangel in Antwerpen waar we ons lieten onderdompelen in de magische wereld van deze talentrijke singer-songwriter.

Het voorprogramma werd verzorgd door het duo Undertow dat eigen songs brengt waar nogal wat folk invloeden in verwerkt zitten. Zenobe Vandaele op gitaar en zang en Willem Schram op viool en backings, namen ons mee in hun eigen universum van woorden en harmonieën waarin het kleine en het grote samenvallen. Qua geluid laat het Antwerps duo zich inspireren door de muziek van Simon And Garfunkel tot The White Stripes en van Nick Drake tot Crowded House.

De twee brachten rustige luisterliedjes waarbij de diepe warme stem van Vandaele de nummers mooi inkleurde. Als Schram meezong was dit zeker een meerwaarde want de twee stemmen matchten mooi. De composities zijn heel puur. Zenobe speelde op elektrische gitaar zonder effecten zodat het vuur in de nummers vooral van de viool van Willem kwam.
Er was niks mis met de set van Undertow alleen zat er wat weinig afwisseling in de liedjes waardoor het na een tijdje een beetje eentonig begon te worden. Een werkpuntje misschien? Als het duo nog wordt aangevuld met meer muzikanten dan zouden de nummers nog beter tot hun recht komen.

Zenobe en Willem waren nog maar juist van het podium of Christian Kjellvander kwam al op met zijn driekoppige band, klaar om er onmiddellijk in te vliegen. Het volume ging iets naar omhoog en het geluid van de band verschilde immens van dat van de voorgaande act. Wat een intense sound kregen we en dan moest Kjellvander nog beginnen zingen… Toen hij met gesloten ogen het openingsnummer Western Hemisphere inzette met zijn diepe, emotionele stem, maakte dat veel indruk. Kjellvander speelde voor het eerst in ons land samen met zijn band – daarvoor gaf hij solo of in duo concerten – en dat hebben we geweten want dit was echt overweldigend.

Christian is een erg charismatische zanger. Helemaal in het zwart gekleed zit hij volledig in zijn nummers, wat meteen ook de reden is waarom hij met gesloten ogen zingt (denken we toch). De band is volledig op hem ingespeeld en vulde hem perfect aan, ze hielden Kjellvander dan ook heel de set nauwlettend in het oog. Dat gold zeker voor de drummer die vooraan op het podium stond opgesteld. De keyboardspeler had twee vaste kandelaars op zijn statief staan, een toffe gimmick die perfect paste bij de muziek van Christian Kjellvander.

Ze speelden een intense set met nummers die steeds opnieuw diep raakten en ontroerden. We hoorden vooral werk van Hold Your Love Still aangevuld met andere nummers uit Christians rijke carrière. De prachtige composities volgden elkaar in snel tempo op, zonder dat Kjellvander veel vertelde. Enkel na Balleen Whale wilde hij even verklaren waarom hij in de outro Don’t Worry Be Happy van Bobby McFerrin had verwerkt. Tegenwoordig gebruikt ieder apps om meer “mindful” te zijn, maar toen de Zweed nog jong was, kreeg hij van zijn moeder een walkman met de cassette van McFerrin erin om tot rust te komen en zich beter te voelen. Misschien iets wat mensen nu ook nog kunnen doen in plaats van apps te gebruiken om tot zichzelf te komen?

Christian Kjellvander en zijn topmuzikanten pakten de Djingel Djangel volledig in met een magische en sublieme set. Nick Cave liet gisteren zijn nieuwe single Wild God op de wereld los, maar wij waren toch meer van ons melk na het optreden van Kjellvander.

Op zaterdag 9 maart staat Kjellvander met zijn band in 4AD in Diksmuide waar hij het voorprogramma van Isaac Roux verzorgd, er zijn nog tickets dus ga zeker kijken!

Undertow: Instagram
Christian Kjellvander: FacebookInstagram