Home LiveLive Review SOUND-TRACK FINALE in AB Brussel (7/12/2019).

SOUND-TRACK FINALE in AB Brussel (7/12/2019).

Vanuit de Sound Track-rondes in oktober, werden er 45 finalisten afgeleverd uit de Vlaamse provincies. Dit weekend worden daar maar liefst 18 winnaars  uit gekozen. Drie uit elke provincie.

Wij waren er bij in Brussel, waar het lot bepaalde dat Coline & Toitoine mochten openen. Dit duo zet een warme elektropopsound neer, waarbij Toitoine met de elektonica en toetsen tovert en Coline met snaren. Maar het is vooral haar betoverende stem, die even speels en jong als matuur klinkt. Dit tweetal klinkt fris, vernieuwend en heeft een heel eigen geluid, waarvan we graag nog wat meer hadden gehoord dan de 20 minuten die elke band kreeg om het beste van zichzelf voor de leeuwen te gooien.

In Brussel mocht natuurlijk geen raptalent ontbreken in de finale en dat kregen we met Linca. Piepjong is hij. En nog niet helemaal podiumzelfzeker. Dat dit zijn manier van ‘uiten’ is, is duidelijk. Op donkere basbeats rapt hij strak over zijn ervaringen. Of hij in de voetsporen van Zwangere Guy (‘Guy Enceinte’ want Linca doet het in het Frans) kan aantreden? Hier en daar nog wat bijschaven en de wegen voor dit jonge talent liggen open…

Beluister Linca via vi.be

Het contrast met M.Chuzi kon niet groter zijn, want het podium staat plots gevuld met dit bruisend achttal dat een warm optimistische klank poneert alsof ze die met gemak gewoon uitademen. De volle klanken van saxofoons, trompet, drum, gitaren, bas, synths, melodica en verschillende percussie-tools weerklinken rijk in hun instrumentale tracks. Laten we het urban folk noemen, want ze verwerken heel wat muziekstijlen die je op doortocht in Brussel kan tegen komen. Van jazz tot reggae, funk tot afrobeats; groovy en psychedelisch. Levendig stralen deze acht artiesten amusement en positieve vibes uit op het podium. Ze geven aan ‘saus’ te maken (de verklaring waarom hun tweede track van vandaag dan ook Andalouse Blanche getiteld is), maar M.Chuzi ís volgens ons gewoon de saus. Een saus die deze 8 muzikanten stevig bindt tot een pittig, opwindend geheel waarin je een wereldstad proeft.

De Senegalese band Forest Africa Danse Music gaf ons alles wat we aan de hand van de naam verwachtten; In felgekleurde gewaden, met Afrikaanse instrumenten die voor de weelderige afroritmes zorgden, waarop de zanger af en toe in een traditionele dansact op het podium springt. Zijn heldere stem weerklinkt in het Frans en zijn thuistaal, terwijl hij zingt over het achterlaten van wat je hebt en het vinden van hoop en liefde. ‘Bruxelles est le bonheur… Mon jardin privé.’ Wanneer de heren samen zingen, klinkt de ene al wat dieper (te diep?)  dan de andere. De gitaarintro’s waren bij vrijwel iedere track de start en het leek wel alsof je er keer op keer weer een bekend nummer in terug hoorde, maar dat werd als snel weggespeeld door de echte African vibes die dit viertal neer zetten. Ideaal voor op een wereldmuziekfestivalletje, maar weinig verrassend en aangrijpend.

JAKOMO brengt een fijne rocksound die ze zelf graag omschrijven als ‘sunny baked suave rock’. Minzame rock met knappe meerstemmigheid krijgen we in de eerste nummers te horen. Leuk, maar het was pas bij het laatste nummer dat ze ons overtuigden. Dat het de titel Fuck You kreeg. En dat wij dat graag horen in hun geluid. Ze kondigen aan dat het belangrijk is soms rustig te blijven, waarop de woorden ‘She’s got moodswings’ meteen steviger en pittiger uit de boxen klinken. We krijgen hiermee van JAKOMO een complexer en krachtiger opgebouwde track te horen met attitude. En dat ligt de heren wel.

De meest rebelse sloot af: Pega. Drie jongedames met lef op bas, gitaar en drum. Krijsen en tieren, een eigenzinnig soort punkgejodel, vreemd klinkende spoken vocals en iets dat op koorgezang lijkt, wisselen af in een bizarre samenzang door het drietal. En dit alles in een postpunkverpakking. Dàt lef, die houding dat niemand hen iets kan maken, daar houden we wel van. Punky, eigenzinnig en opzwepend. Volgens ons bijten deze deernes en sluiten af met ritmisch gehijg.

Alle finalewinnaars kunnen niet alleen rekenen op de titel ‘Sound Track-winnaar 2019’, maar krijgen een sterk ondersteunde start in 2020 waarbij ze een Sound Track-parcours op maat lopen, met  persoonlijke professionele begeleiding, residenties in AB, opnametijd in professionele studio’s, nationale exposure tot shows in een gloednieuw podiumcircuit van Vlaamse jeugdhuizen.

De jury van vanavond kwam vanuit verschillende Brusselse hoeken:  Irene Rossi van Couleur Café, Jonas Bastijns van Jacle Bow, artistiek directeur van de AB Kurt Overbergh en Brihang. Als winnaars pikten zij er met volle overtuiging Linca, M.Chuzi en Coline & ToiToine uit.

Proficiat Brussel! U heeft schoon talent zitten, daar!