De derde editie van Sound Track (2023-24) werd op zaterdag 22 maart definitief afgesloten in de Club van de AB. Het was een fijn weerzien met een aantal laureaten van deze toch wel erg sterke editie, mensen van meerdere huizen van muzikaal vertier en hier en daar iemand uit ‘de media’.
Als officiële mediapartner van Sound Track was Luminous Dash er uiteraard bij. Ook aanwezig was Radio 1 dat in de hoedanigheid van vleesgeworden Belpop-kenner en Luminous Dash-lezer Floris Daelemans, het ganse gebeuren live uitzond.

Zo’n slotevent draait natuurlijk voor een groot stuk om terugkijken op wat geweest is en een beetje op vooruitkijken op wat komen gaat.
Ine Geldermans (AB) en Art Philippeth (VI.BE) mochten eerst even samenvatten waar Sound Track om draait: jonge muzikanten kansen geven en steunen in hun groeiproces. Dat gaat van aardse zaken als PA-repetities – bijvoorbeeld in de AB – over tips over hoe je aan je podium présence kan werken tot administratief advies in verband met de kleine lettertjes in een platencontract of werken met een manager.


Om bij de 18 laureaten van Sound Track te horen moet je wel een heel parcours afleggen. Van een eerste schifting door de jury, via selectierondes en halve finales tot aan de finale. Ja, je moet er wat voor over hebben, maar de beloning is dan ook groot!
Leuk om weten allemaal maar wij waren toch vooral naar de AB afgezakt voor de muziek. En die was van hoge kwaliteit! Openen mocht Andie Dushime die zichzelf op het podium kortweg Dushime laat noemen. Andie heeft Rwandese roots en volgens haar familie hoor je die af en toe doorschemeren in haar muziek.






Bijzonder klinkt ze sowieso want met haar diepe stem en pakkende teksten boort ze bij ons registers aan die weinig anderen al wisten aan te boren. Waar die zich precies bevinden, laten we in het midden. Nodeloos om te zeggen dat van bij de eerste tonen van Silent Interlude ons lichaamsbeharing in opstand kwam om pas op het einde van haar optreden terug te gaan liggen.

Tijd voor Tim De Gieter, bassist (ex-Amenra), brulboei (Doodseskader), producer en studio-uitbater (Much Love Studio) maar hier in de eerste plaats aanwezig als coach tijdens de afgelopen editie van Sound Track.
Vooral met Waste bouwde hij het afgelopen jaar een intense band op. Niet alleen mochten ze spelen als voorprogramma van zijn eigenste Doodseskader, hij deed ook de productie van hun eerste plaat die er binnenkort aankomt.
Een fijne mens met gevoel voor humor zoveel was al snel duidelijk. Ook iemand die het klappen van de zweep van de muziekbusiness, met 20 jaar ervaring op de teller, maar al te goed kent en die weet welke de valkuilen zijn die je als beginnende band zoveel mogelijk moet vermijden.
Voor het tweede optreden van de dag mochten Michiel Ritzen en Nick Caers, samen Affaire (momenteel zijn ze nog een duo maar wie weet komt daar ooit wel eens verandering in), eerst een woordje plegen. Ze voelden zich duidelijk al helemaal thuis in de AB want het was die week de tweede keer dat ze er op een podium stonden. De eerste keer was in het kader van hun cd-release. Ook voor de tweede keer deze week kregen ze een microfoon van Radio 1 tegen het gezicht gedrukt. Om maar te zeggen dat Sound Track deuren opent, als je bereid bent de klink vast te pakken uiteraard.





Sound Track was, naar eigen zeggen, voor hen vooral een manier om nieuwe mensen te leren kennen en zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Sinds een tijdje resideren de twee trouwens in Brussel alwaar zij hun huiskamer hebben omgebouwd tot studio. Aan commitment geen gebrek!
Wie Affaire nog nooit beluisterde, staat een interessante verrassing te wachten. Droge elektronica wordt vermengd met droge, absurde humor en een flinke portie chaos. Het resultaat is compleet onweerstaanbare dansmuziek met als voorlopig absoluut hoogtepunt Thoughts and Pleasure dat wat ons betreft de status van Belpop-klassieker verdient.

VI.BE opperhoofd Luc Nowé mocht zijn nakende afscheid van de organisatie aankondigen. Met trots keek hij terug op hoe hij VI.BE uitbouwde van een groepje vrijwilligers tot wat het ondertussen geworden is: hét contactpunt voor wie muziek maakt in Vlaanderen en Brussel.
Charlotte Lootens kwam ons vervolgens warm maken voor Belgium Booms dat als doel heeft het promoten en ondersteunen, samen met de Franstalige collega’s van WBM, van Belgische artiesten en hun omkadering bij de uitbouw van een duurzame internationale carrière. Als er bijvoorbeeld Belgische artiesten op een showcase festival staan, dan zorgt Belgium Booms voor extra promo, ondersteuning en netwerkmogelijkheden.
Ook Emma Hessels kent goed haar weg in AB want ze werkt er op de ticketing afdeling (waarbij we er zomaar vanuit gaan dat dat een heuse afdeling is). Emma studeerde taal & letterkunde Engels-Nederlands en zingt ook in beide talen hoewel het merendeel van haar nummers momenteel nog in het Engels is. Je zal wel ff online moeten zoeken naar werk van Hessels want momenteel staat er nog niets op haar VI.BE pagina en ook op Spotify is het nog de grote leegte. Enkel op Youtube vonden we een filmpje waarin ze Insular vertolkt, het nummer dat binnenkort gereleaset wordt als eerste single.




Ze opende haar miniset in het Nederlands met Tantalus (die van de kwelling) iets directer en dus kwetsbaarder dan tweede nummer Insular dat in het Engels is geschreven. Bakken talent alweer op het podium van de Club en fijn dat Emma nu (of toch binnenkort) eindelijk die eerste single uit heeft.
Laureaat Quintin Beurskens aka madd9 mocht ook even zijn zegje komen doen, helaas zonder live performance. Hij had het vooral over zijn recent gereleasete dubbelep Madd In Love // Madd At Love. Goed gevonden titels die al een beetje weggeven waarover ze gaan. De schoonheid van de liefde versus de wrange nasmaak wanneer de liefde voorbij is, Eros en Thanatos, yin en yang, Jekyll & Hyde… Enfin, de dingen des levens dus. We kwamen ook nog te weten dat Quintin niet houdt van flauwe ambities en dan ook graag op Coachella wil spelen als het even kan. Belgium Booms moet zoiets kunnen regelen, toch?






Wél op het podium kwam Lézard, een band die je live moet gezien hebben wegens compleet onweerstaanbaar. Een ‘band’ zeggen we – en dat zijn ze natuurlijk ook – maar op het podium zijn het toch vooral Neil Claes en Myrthe Asta die met hun onwaarschijnlijke energie en présence alle aandacht naar zich toe trekken.
Deze week verscheen hun eerste echte single Manifastique en deze zomer volgen de opnamen voor hun album dat in maart 2026 zou verschijnen. Maar eerst kregen we nog het geweldige Pop Pop Pop Stop. Zalig.

De laatste woorden waren voor Cath Smet (BLUAI) en Art Philippethe.
Cath was laureaat van Sound Track 2 en wordt coach voor Sound Track 4. Ja zo snel kan het gaan! Met BLUAI begint ze daarenboven binnenkort aan de opnames van hun tweede album. Drukke tijden!
En toen mocht Art nog kort aankondigen dat Sound Track 4 (2025-2026) vanaf heden officieel van start gaat. Nog tot en met 1 juni kan er ingeschreven worden via de website van Sound Track.
Succes ermee!