Home LiveLive Review SHY DOG + MODERN NATURE Antwerpen, Trix (07/03/2020)

SHY DOG + MODERN NATURE Antwerpen, Trix (07/03/2020)

Jack Cooper maakte in het verleden deel uit van Ultimate Painting. Maar na vier albums (waarvan het laatste album niet is verschenen) hield Cooper het voor bekeken. Vorig jaar verscheen, vanuit het niets, het album How To Live van Coopers nieuwe band Modern Nature. Jack maakte met zijn muzikale vrienden Will Young van Beak, Aarno Nevue van Woods en Herbcraft, Jeff Tobias van Sunwatchers en multi-intstrumentalist Rupert Gillet één van de mooiste albums van 2019.

Nu kon Modern Nature op tournee gaan om dit fantastisch album live te brengen. Het voorprogramma werd verzorgt door Shy Dog, het psychedelisch soloproject van Noah Melis, die we ook kennen van Bed Rugs, Borokov Borokov en Olden York. Op 13 maart verschijnt de opvolger van zijn debuutplaat uit 2017, waar hij in Antwerpen een voorproefje van kwam geven.

Noah had voor de gelegenheid twee muzikanten meegenomen op bas, backings en gitaar terwijl hijzelf de zang en toetsen voor zijn rekening nam. Het trio bracht, relax van op een stoel, de knappe dromerige songs waar af en toe wat psychedelica en Oosterse invloeden in te horen waren. We kregen een set met veel diversiteit waarbij opviel hoeveel kwaliteit er in de songs zitten van Melis. Als we een vergelijking moeten maken dan zouden we het een avontuurlijke versie van Beach House kunnen noemen. Bij het laatste nummer ging het even fout omdat de geprogrammeerde drum niet werkte maar dat werd snel weer rechtgezet.

We kijken uit naar het nieuwe album Be Alway In Bloom wat Shy Dog op 26 maart komt voorstellen in het Hasseltse Café Café.

Will Young en drummer Aaron Nevue zijn niet mee op de Europese tournee van Modern Nature. Maar Cooper had wel de sublieme saxofonist Jeff Tobias mee en twee huurlingen die de drums en keyboard/bas partijen voor hun rekening namen. Niemand hoorde het verschil want het klonk perfect. Het viertal bracht het volledige album. De nummers werden gespeeld in dezelfde volgorde als op de plaat. De songs liepen mooi in elkaar over wat goed uitkwam voor Cooper, aangezien de man niet echt een frontman is en bijna geen interactie zoekt met het publiek. Hij kijkt de toeschouwers zelfs nauwelijks aan.

De twee nieuwe nummers die we kregen nadat ze de volledige plaat hadden gespeeld, hadden een totaal andere dynamiek en vormden een aangename afwisseling. Want we moeten eerlijk zijn, omdat alles zo perfect klonk voegde het viertal niks nieuws toe aan de live versies. We kregen soms zelfs het gevoel dat we gewoon naar de plaat aan het luisteren waren. Hoe avontuurlijk de muziek van Modern Nature ook is, zo voorspelbaar was hun live optreden.

Shy Dog zorgde voor meer verrassingen dan Modern Nature. Beide bands hebben veel raakvlakken maar Noah Melis kon ons veel meer raken.