Home LiveLive Review AZMARI + LUPAGANGGANG + ECHT! Gent, Wintercircus (20/11/2023)

AZMARI + LUPAGANGGANG + ECHT! Gent, Wintercircus (20/11/2023)

Het Gentse label Sdban Records heeft een neus voor hedendaags, Belgisch jazztalent met, onder ander Compro Oro, Condor Gruppe, Bram De Looze, Dishwasher_, John Ghost, Lucid Lucia, Taxi Wars en De Beren Gieren hebben ze heel wat kleppers in huis. Regelmatig organiseert het label, in samenwerking met Democrazy, een labelnight en op maandag 20 november palmden drie avontuurlijke Brusselse bands het vernieuwde Wintercirus in.

Het vijftal Azmari mocht de spits afbijten met hun unieke mix van ethiojazz, psychgroove, funk en dub. Vorige maand verscheen hun derde album Maelström dat ze opnamen met producer Frederik Segers. Voor de plaat ging de band de inspiratie onderwater zoeken met typische onderwaterfrequenties en het geluid van diepzee wezens. Benieuwd wat dat live zou geven.

De kelder van het Wintercircus was al goed vol gelopen toen Ambroose de Schepper, Mattéo Badet, Niels D’haegeleer, Basile Bourembourg en Arthur Anicion het podium betraden. Ze trakteerden het publiek op een zwoele, eclectische mix die serieus op de dansbenen werkte, ook al werd er niet gedanst. De band klonk super strak door de geweldige ritmesectie die een zalige, warme basis legde voor de andere muzikanten. Basile zorgde met zijn keyboards, percussie en saz voor subtiele aanvullingen terwijl Badet en de Schepper zich volledig konden laten gaan op de sax, fluit en dwarsfluit en er af en toe een lading effecten doorheen gooiden. De combinatie van Oosterse vibes, dub en af en toe een psychedelisch, funky randje klonk echt zalig. Een heel straffe opener. Op 26 november stelt de band hun nieuwe album nog voor in de Botanique in Brussel.

LũpḁGangGang begon in 2017 als een jazz/funk coverband maar al gauw schakelde het kwartet over naar eigen composities. Na de ep’s Stalingrad en Urban Detox doken ze de studio in met Nicolas Rombouts wat dit jaar resulteerde in het verbluffend knappe debuutalbum Dopamine Overdose. Deze zomer brachten ze nog een hele straffe set op Gent Jazz en we waren benieuwd of ze dat in het Wintercircus nog eens opnieuw gingen doen.

Het viertal kon helaas niet rekenen op een perfect zaalgeluid. Daardoor gingen de straffe keyboardpartijen van Miel De Koninck vaak verloren in de mix, terwijl die echt wel een belangrijk onderdeel vormen van het groepsgeluid. LũpḁGangGang werkt vaak met rustige stukken die afgewisseld worden met stevigere uitspattingen. Het gebabbel in de zaal, dat door de ronde vorm van de zaal blijkbaar versterkt wordt, overstemde echter vaak het geluid van de band zeker tijdens de subtiele passages. Twee minpuntjes waar de band helaas niks aan kon doen maar die hen wel stevig parten speelden.

Het was dan ook niet het beste concert van LũpḁGangGang. We konden wel genieten van het straffe gitaarwerk van Anton Robberecht die zich volledig uitleefde, Rob Swennens energieke en sublieme drums en Lena Thijs die de nummers inkleurt met groovy baslijnen en haar warme stem. De mix was af en toe wat rommelig, terwijl we dat van deze band niet gewoon zijn. Het publiek liet het zich niet aan het hart komen en genoot ten volle van wat het viertal neerzette. Op woensdag 6 december staat LũpḁGangGang in de Brusselse AB samen met labelgenoten schroothoop en KAU.

Federico Pecoraro, Dorian Dumont, Martin Méreau en Florent Jeunieaux combineren als ECHT! hiphop, trap, funk en futuristische jazz tot een energiek magisch geheel. Hun optredens zijn memorabel en dat komt vooral doordat de band zich de volle 100% smijt. Dit jaar verscheen hun nieuwe album Sink-Along wat echt een bom van een plaat was met tien ijzersterke floorfillers. Voor de nieuwe zaal was het dan ook een test of ze de indrukwekkende sound van het viertal kon doorstaan.

Eigenaardig genoeg had al een groot deel van het publiek de zaal verlaten nog voor ECHT! aan hun set moest beginnen. De blijvers kregen een wervelende set met intense en futuristische nu-jazz. Eindelijk kwam er wat beweging in het publiek. De nummers van ECHT!, daar kan je onmogelijk op stil blijven staan. Drummer Martin Méreau is niet alleen een energiek drummonster maar ook een geweldige volksmenner die het publiek meesleurt. Het geluid dat Pecoraro uit zijn bas tovert gaat door merg en been terwijl Dumont unieke sounds uit zijn keyboards puurt en Jeunieaux hetzelfde doet met zijn gitaar.

ECHT! klinkt op de albums al behoorlijk stevig maar live doet dit viertal er nog een serieuze schep bovenop en dat maakt de live-ervaring helemaal af. De band zorgde voor een geweldig feest en dat op een doodgewone maandagavond, je moet het maar doen. Je kan hen nog aan het werk zien op:

22/11 – Wilde Westen, Kortrijk (met Dishwasher_)
23/11 – Trix, Antwerpen (met Dishwasher_)
24/11 – Eden, Charleroi (met KAU)