Het onwaarschijnlijke is gebeurd! Poppy heeft opgetreden in ons land. Het is wel al één keer gelukt, met name op Pukkelpop 2019, maar nog nooit in zaal. Sindsdien waren er – we zijn de tel en passant net niet kwijtgeraakt – vier pogingen die mislukten omdat covid de concertplannen dwarsboomde. Het concert in de grote zaal van de AB in Brussel was al uitverkocht van toen we met zijn allen nog zonnige t-shirts met korte mouwen droegen en we zonder jas op een terras konden zitten. Dat heeft wel méér te maken met de naam van de hoofdvogel van de avond, dat was Bad Omens die met hun melodische softmetal ook op Rock Werchter zullen aantreden, op vrijdag, als Maneskin dus afsluit. Bad Omens losten eind januari een single die samen met Poppy is ingeblikt. We hebben het in dit verslag slechts met mondjesmaat over de groep rond zanger en sexsymbool Noah Sebastian want eigenzinnig als we zijn kwamen we alleen voor Poppy. Dat treft want zij overtreft onze eigenzinnigheid met sprekend gemak.
Twee uur vóór de deuren van de AB openzwaaiden stond al een massa van ruim 300 superfans van vooral Bad Omens te wachten. Er was een VIP arrangement met het gevolg dat de eerste 5 rijen al volgepropt stonden met fans nog vóór de eerste concertganger met een regulier ticket de zaal binnenstapte. Veel jonge fans waren dan ook al present en aanschuiverig voor de passage van youtube ster James Marriott die boven in een uitverkochte club zou spelen. Tijdens het optreden van Poppy werd ook snel duidelijk dat velen echt voor haar kwamen en ze kreeg duidelijk ook de zegen van de superfans van Bad Omens die haar omarmden door de single-collaboratie voor het nummer V.A.N. Moriah Rose Pereira aka Poppy is 29 jaar en komt uit Massachusetts. Ze is model, actrice, danseres, youtube videomaker en dus ook zangeres. Controverse is haar niet vreemd en ze veranderde al vaker van muziekgenre dan van kapsel. Muziek is haar paplepelgewijs bijgebracht door haar vader en broer die beiden de drumvellen teisterden. Papa deed dat bij een punkband.
De setlist in Brussel was vooral opgebouwd rond I Disagree, het album waarmee ze hier dus nooit kon touren en dat wij op nummer 1 hadden gezet in onze eindejaarslijst 2020. Later deze maand start een UK-headline tour die The Zig Tour heet, naar het recente album Zig. Opener Bloodmoney was in 2021 genomineerd voor ‘best metal performance’ op de Grammy Awards, wat van haar de enige solo artiest ooit met dergelijke nominatie maakt. De hele avond zou blijken dat Poppy over de hele lijn Bad Omens glansrijk overklaste op het vlak van onnavolgbaarheid en verwoestend karakter. Het leverde haar hoe dan ook veel erkenning en open doekjes op tot helemaal achteraan de zaal. We konden dit vanop het balkon heel goed inschatten en we maakten de bedenking dat we zelden een voorprogramma zoveel bijval zagen krijgen in de grote AB.
Het op zware electrobeats geschraagde Church Outfit maakte duidelijk dat Poppy voor een “vol gas en niet omzien” taktiek koos. Ze werd geflankeerd door een gitarist en een drummer hoewel de electrovondsten uit haar songs op tape stonden. Sommige van haar backing vocals ook maar het viel op hoe verrassend goed ze zong. Bite Your Teeth was de volgende muilpeer en het stukje in het nummer waarin ze schreeuwde om meteen erna ballerina-achtige danspasjes te etaleren was gewoon subliem en heel entertainend. Bad Omens hadden een felle lichtshow in twee verdiepingen klaargezet waarbij hun drummer op de eerste verdieping in de spotlights drumde. Het gelijkvloers had ook een mensenhoge “visual wall” die Poppy al kon gebruiken voor haar show. Dat maakte dat de felle nummers ook door een blitse opeenvolging van lichteffecten geruggesteund werden.
Hoewel ze op haar 16de al in bands en op wedstrijden zong begon het vooral rond haar twintigste levensjaar dankzij het youtube kanaal That Poppy dat wel is opgedoekt maar verder leeft op haar gewone muziekkanaal. De obscure verzameling lugubere en tegelijk grappige kortfilmpjes werd in de AB nieuw leven ingeblazen toen Poppy duisternis liet intreden tussen sommige nummers om dan een flard kortfilm de zaal in te sturen die minutieus gekoppeld werd aan een scheurende of rammelende intro van de volgende song. Dit haalde nooit het tempo uit de set, een euvel waaraan Bad Omens zich eigenlijk voortdurende bezondigde met hun interludia die vaak nergens heen gingen en fans naar hun smartphone lieten grijpen om hun socials te checken. De lugubere introtape van Poppy deed wel haar werk. “Everything’ gone be ok, just keep going and going”, klonk het bij de intro voor het knotsgekke X met de metalgitaren en de sixties flowerpop die overging in militante trap. Veel fans in de zaal begonnen bij die intro luidkeels “keep going” mee te brullen wat een schitterend moment was.
Fill The Crown kreeg een smachtende Poppy op tape-intro die “I love you so much” bleef herhalen met meerdere “I love you too”-reacties als hilarisch gevolg. Het nummer ervoor, Hard, van de nieuwe plaat was het enige waarbij Poppy gitaar speelde. Ja ook dat kan ze wel eens op een maandagavond in hartje Brussel. Een dubbel absoluut hoogtepunt volgde met Sit/Stay waarbij tijdens het rustige middenstuk de volledige zaal spontaan ritmisch applaudisseerde. Poppy vatte na een salvo aan pirouettes post aan haar keyboardeilandje om de industriële finish van deze klassieker in wording luister bij te zetten. Tijdens de outtro stapte ze op de drums af en begon samen met de drummer simultaan drummend het pompende en geweldige Anything Like Me in te zetten.
Haar acteertalent kwam van pas tijdens de beenharde nu-metal-song Scary Mask waarbij ze knielend de handen voor het gezicht posteerde en “don’t look at me” schreeuwde. Het optreden van Poppy had de allures van het razendsnelle 33 minuten durende Zig en flitste kennelijk met dezelfde lichtsnelheid aan ons voorbij. De metalopera Concrete was de kers op de metaltaart, Poppy zwaaide eens en verdween. Haar naam werd wel nog even luidkeels gescandeerd tegen beter weten in want zowel Poppy als Bad Omens wijken de hele tour niet af van de setlist. Bad Omens zelf kwamen furieus binnen met Artificial Suicide en een gemaskerde Sebastian die een heel optreden aantoonde dat hij een erg goeie zanger is met een breed en gevarieerd bereik. Hij haalde ook veel punten op de schaal van charisma maar hoe langer het optreden duurde hoe meer de Bad Decisions ons stoorden.
Een wall of death links en een salvo aan crowdsurfers rechts hielden de fans wel in opperbeste stemming maar hun rookspuwers en metalposes kwamen geforceerd over. De Bad Omens fans zullen in koor roepen dat het geen metal is en ze hebben nog gelijk ook. Het echte hoogtepunt van het optreden was toch Violence Against Nature waarvoor uiteraard Poppy opnieuw ten tonele verscheen en de AB op haar grondvesten daverde. Het is een joekel van een nummer waarvan Sebastian & co er te weinig op hun palmares hebben staan. We vonden hun optreden niet geloofwaardig genoeg om te blijven boeien. Dit stond in schril contrast met de cool waarmee Poppy een hele avond op een leuke en erg overtuigende wijze haar ding deed. Rekeninghoudend met de complexiteit en voortdurende koersveranderingen tijdens de meeste songs blijft zoiets opzienbarend. Poppy was sharp and pointy. Yummy yummy yummy!
POPPY website – instagram – facebook