Home LiveFoto's BOBBI LU + MARBLE SOUNDS Sint-Niklaas, De Casino (16/11/2022)

BOBBI LU + MARBLE SOUNDS Sint-Niklaas, De Casino (16/11/2022)

by Bart Verlent

Sinds 2007 maakt Pieter Van Dessel met zijn Marble Sounds prachtige melancholische pareltjes met een breed warm klankentapijt. Voor de nieuwe plaat ruilde Pieter het vertrouwde Zealrecords in voor Mayway Records omdat hij voor het nieuwe album een andere aanpak wou. Samen met co-producer David Poltrock ging hij aan de slag en dat leverde een prachtig album op waarvan de essentie van het geluid vooraf werd bepaald waardoor dit het meest homogene Marble Sounds-album is geworden tot nu toe.

(c) Hannelore Dieleman

Wij waren erg benieuwd hoe deze plaat live klonk dus trokken we met hoge verwachtingen richting Sint-Niklaas. Lucy Ryan, alias Bobbi Lu mocht de avond openen. Deze Britse woont al een tijdje in Brugge en mixt klassieke piano, disruptieve elektronica en gevatte punchlines. In haar nummer zitten invloeden van FKA Twigs, Grimes, Muse, Jeff Buckley en Red Hot Chilli Peppers, kwestie van met een breed divers geluid af te komen.

Bobbi Lu (c) Hannelore Dieleman
Bobbi Lu (c) Hannelore Dieleman

Lucy Ryan stond alleen op het podium achter een lading synthesizers en effectpedalen met haar koptelefoon op, terwijl ze alles zelf inspeelde en bediende terwijl ze ook nog danste en de nummers inzong met haar prachtige stem. Zelden hebben we zo een multifunctionele artiest aan het werk gezien. Bobbi Lu heeft een origineel, intens geluid dat onmogelijk met een andere artiest te vergelijken is. Als we er een etiket moeten op kleven is het donkere, sfeervolle electro maar eigenlijk is het geluid veel breder dan dat. De nummers worden meestal door de piano gedragen en bijgestaan door knorrende bassen en stevige beats. Lucy heeft een zachte warme stem waar ze regelmatig ook eens stevig mee kan uithalen. Al speelde maar een set van een half uurtje, toch waren we erg onder de indruk van Bobbi Lu en zijn we zeer benieuwd naar haar te verschijnen debuutplaat die er hopelijk snel aankomt.

Bobbi Lu (c) Hannelore Dieleman
Bobbi Lu (c) Hannelore Dieleman

Nadat al het materiaal van Bobbi Lu van het podium verwijderd was, werd het goed gevuld met de negenkoppige liveband van Marble Sounds. Tijdens de intro My Initial Intensions kreeg Pieter evenwel enkel ondersteuning van de strijkers met Beatrijs De Klerck en Astrid Leeman op viool, Stefan Wellens op altviool en Sam Faes op cello. Vanaf de eerste noten kregen we kippenvel van de mooie melancholische klanken. Dat is niet meer verdwenen tot de laatste noot van afsluiter Keep Repeating. Zo mooi als het onlangs verschenen album is, zo indrukwekkend en overweldigend is het geluid van deze band live.

Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman

Na het prachtige instrumentale pareltje kwam de volledige band op het podium en kregen we de eerste drie nummers (Quiet, Never Leave My Heart en All Gone) van de laatste langspeler. De Casino was goed gevuld en het publiek was muisstil tijdens de nummers (behalve bij Soon It’ll Make Us Laugh waar iedereen op het einde mocht meezingen) zodat we alle instrumenten tot in het detail konden horen. Na elk nummer explodeerde het applaus van het enthousiast publiek dat stevig onder de indruk was van deze klasbakken.

Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman

De set stond volledig in het teken van het nieuwe album maar we kregen ook enkele oudjes. Uit Tautou kregen we These Paintings Never Dry, (How It’s Going To) End, K.V. (een nummer over de eerste vrouwelijke hardloopster Katherine Switzer) en Tout Et Partout en het sublieme Keep Repeating uit The Advice To Travel Light. Natuurlijk kon de grote hit Leave A Light On uit Dear Me, Look Up niet ontbreken en we kregen nog Light Years dat Pieter Van Dessel samen schreef Gaëtan Vandewoude (Isbells) en Catbug en uitgebracht onder de naam The Great Vine.

Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman

Elke muzikant op het podium zorgde voor muzikale magie en dat deed ook de groep. Van Dessels warme stem vult de mooie pianoklanken mooi aan terwijl Renée Sys dat ook doe met haar zachte stem. Toetsenist Brecht Plasschaert is de perfecte co-piloot van Pieter die zijn pianoklanken subtiel ondersteunt terwijl gitarist Gianni Marzo, net zoals bij Isbells en Ansatz Der Maschine, voorbeeldig weet hoe hij dat warme geluid met kleine details kan aanvullen. Dan is er nog die geweldige ritmesectie met Mattijs Vanderleen op drums en Gerd Van Mulders op bas. Gerd ruilde op sommige nummers zijn bas in voor zijn bugel waarmee hij met wondermooie klanken het geheel prachtig aanvulde.

Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman

Het was een magische avond met Bobbi Lu die bewees dat ze enorm veel in haar mars heeft en Marble Sounds die nogmaals bevestigen dat het eigenlijk een fantastische topband is die in een perfecte wereld over heel de wereld bekend zou zijn.

FACEBOOK – BOBBI LU

FACEBOOK – MARBLE SOUND

Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman
Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman
Marble Sounds (c) Hannelore Dieleman

Bobbi Lu FacebookInstagram
Marble Sounds Facebook Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More