Normaal komt Sinterklaas op 6 december met de geschenkjes rond, maar voor één keer kwam de heilige man twee dagen vroeger. In de grote bruine zak: twee bands om absoluut te ontdekken. Het was dan ook niet voor niets de nieuwste editie van Big Next, een programma van Democrazy waarin de sterren van morgen worden voorgesteld. Hopen en denken we toch!
De eerste groep aan zet was Beatrix. Een Belgische-Nederlandse band met Brussel en Amsterdam als thuisbasis. Met zo’n dubbele nationaliteit kun je je natuurlijk op twee markten tegelijkertijd gooien en wees er maar zeker van dat Megan Bruinen, Anna-Fleuri Wolters en Winnie Conradi dat gaan doen!
Stipt op tijd, zelfs een tikkeltje te vroeg, begonnen de drie vrouwen aan hun set waarvan je meteen wist dat het iets aparts ging worden. Misschien vernoemd naar de gewezen koningin van Nederland – we weten het niet – werd vanaf de intro duidelijk dat Trefpunt neergesabeld ging worden met een flinke dosis noise. Winnie had er dan ook meermaals plezier in om de trommelvliezen van de aanwezigen te martelen. En als je doet wat Sonic Youth of My Bloody Valentine doet, dan mag je dat!
Distortion zat dus bij Beatrix, maar ook heerlijke indiepop zoals Not For Sale, nu al met stip één van onze songs van het jaar. Na afloop bedachten we voor Beatrix het etiket “Delta 5 meets Bikini Kill” en daar konden Megan, Anna-Fleuri en Winnie nog mee instemmen! Tot de volgende keer! Op We Are Open in de Trix bijvoorbeeld, maar hopelijk nog veel vroeger want Luminous Dash zag een band aan het werk die we verdomd nog veel willen tegenkomen!
In het Franstalige alternatief milieu van dit land moet je het Luikse Eosine al lang niet meer voorstellen. Bij ons klinkt de naam iets minder, maar met een vrouw als Elena Lacroix in de rangen zal dat niet lang meer duren. De frontvrouw gaf bij aanvang te horen dat ze liever geen pintjes op het podium voor haar had staan. Bij opener Digitaline wisten we meteen waarom.
Klinkt het op de ep die uitgebracht is op Mayway Records nog wat als dreampop, dan ontploft dit nummer live als een genadeloze bom die alles tot splinters slaat. Luikenaars blijven niet graag op een podium staan – denk aan It It Anita of Cocaine Piss – en ook Elena dook binnen de kortste keren het publiek in om haar demonen uit te schreeuwen. Het is dan ook geen toeval dat ze maatjes is met Sietse Willems van de Meltheads en onlangs mee op tour ging in Nederland. Een artieste waar je geboeid naar blijft kijken. Een beetje zotjes, maar laten we haar daar dankbaar voor zijn.
Elena staat er niet alleen voor en wordt geflankeerd door Guillaume Văn Ngọc, drummer Benjamin Franssen en gitarist Dima Fontaine. Allen in het wit gekleed en iedere seconde in de weer om te proberen de geluidsmuur te doorbreken. Ook al is Eosine geen echte shoegaze, hoor je toch de invloeden ervan. Lawaaierige gitaren die tegelijkertijd weemoedig klinken. Dus toch een beetje shoegaze.
Alle songs uit Liminal werden gespeeld, maar ook een paar nieuwtjes. Heeft alles te maken met een lp die volgend jaar uitkomt en waarin de band duidelijk toont dat ze niet in één hokje te duwen zijn. Soms loeihard, dan weer zweverig en dan weer resonerend als een ritueel. Wat Elena allemaal uitkraamde, kon bijna niemand begrijpen, maar de gelaatsuitdrukkingen spraken voor zich. Diepe moties vertaald in intense muziek. Sinterklaas hebben we niet meer gezien, wel hadden we een tape en een lp op zak. Onze fotograaf kwam zelfs naar huis met een paar Eosine-sokken!
Instagram Beatrix
Eosine Facebook – Instagram