Home Live A.A. BONDY, Charlatan Gent (23/05/2019).

A.A. BONDY, Charlatan Gent (23/05/2019).

by Hans Vermeulen

“Dearly beloved, we have gathered here today to get through this thing called life. Electric word life it means forever and that’s a mighty long time. But I’m here to tell you there’s something else”…. Met deze onsterfelijke woorden van ene Prince Rogers Nelson opende Auguste Arthur Bondy zijn aan de ribben klevende concert donderdagavond in de Gentse Charlatan. Dit optreden werd door Democrazy georganiseerd en er werden 15 kaarsjes uitgeblazen voor Paard Van Troye. Het zou niet de laatste keer zijn dat A.A. Bondy Prince boven zijn altaar verheerlijkte.

A.A. is een singersongwriter van het ongrijpbare ras. Het weergaloze Enderness (eigenzinnige electofolk voor doemdenkers) dat op 10 mei op de mensheid werd losgelaten staat bij ons op endless repeat en is tegelijk ontroerend, troostend, onheilspellend en misselijkmakend droef. Het was acht jaar geleden sinds Believers ons met verstomming sloeg en gelouterd en ontredderd achterliet. Acht lange jaren later is er dit meesterwerk. A.A. bracht de nieuwe plaat kwasi integraal en meer dan een microstatief, een keyboard met ledverlichting en een flightcase had de man niet nodig. De flightcase deed dienst als tafeltje voor zijn laptop die dan weer voor de sfeervolle visuals zorgde. Aangezien de man alleen musiceert staat alles op tape. Is dat jammer? Goh, ja en neen. Hij speelt nog hier en daar iets op de keyboard maar concentreert zich vooral op zijn stem, die toonvast, warm en zoals steeds lijzig klinkt. Voorts contrasteert zijn minimalistische benadering met zijn kwaliteiten als performer. A.A. danst (ja danst) op geheel eigenzinnige wijze doorheen zijn set, lijkt op een rockster maar is zichtbaar onder de indruk van de warme ontvangst voor zijn eerste keer Gent. Niets is bij hem wat het lijkt. Zijn muziek is zoals de man is, raadselachtig, intrigerend, en een spanningsboog die met geen woorden te overspannen valt.

‘Murder is more entertaining than peace’ gaat het in Killers 3 dat samen met het heerlijk voortkabbelende Diamond Skull meteen aangeeft in welke sfeer de avond wordt gehuld.  De ‘shalala’ maakt het compleet. Indien David Lynch nog een meesterwerkje in gedachten heeft kunnen we hem met veel graagte A.A. Bondy aanbevelen voor de soundtrack. In The Wonder doet denken aan het fantastische Boards Of Canada en de Australiërs van Devastations. Eindeloos meanderende synths die ons in trance brengen. Eentje van het soort waaruit we liever niet verlost worden. ‘Why should I care what came before?Just another ship on the ocean floor’.

We glijden van hoogtepunt naar hoogtepunt waarbij vooral I’ll Never Know een diepe indruk nalaat. ‘Fire in a body, fire in a heart. As we go together, as we come apart.’ Iedereen in de zaal kon hier zelf zijn trauma’s en onbeantwoorde liefdes uit distilleren. Vuur speelt overigens een grote rol in A.A..’s leven. De dag nadat de opnames voor Enderness afgerond waren is zijn huis in Alabama afgebrand. Alsof hij zijn schepen achter zich verbrand heeft, zo weert hij ook elke song uit zijn 3 eerste platen.

Met de rug naar de bijna uitverkochte zaal werd Pan Tran ingezet, niets meer en niets minder dan een ode aan Prince die als een schimmige vingervlugge gitarist ten tijde van Purple Rain op het witte doek boven het podium verscheen. De ideale intro ook voor het geweldige Fentanyl Freddy, dat in combinatie met #Lost Hills de krijtlijnen uittekende van een adembenemend slot. Enderness, het titelnummer, is onvervalste americana zoals Midlake daar zo fijn in grossiert.

A.A. Bondy had geen keus, hoewel hij had aangekondigd niets meer op tape te hebben. Hij moest en zou bissen. Hij speelde dan maar (via youtube?) Smile van Nat King Cole af, en hij zong gewoon boven de tekst uit. Een grappig karaokemoment dat een perfecte samenvatting vormde van dit misselijkmakend mooie optreden. A.A. Bondy zorgt voor vertwijfeling, angst en een gevoel van ontreddering, maar evenzeer voor hoop, dankbaarheid en een heerlijk glooiende katharsis. De man zelf verklaarde de aanwezigheid van Prince alsvolgt: Hoewel niet hoorbaar in mijn muziek is hij toch de hele tijd aanwezig want Prince is virtuositeit en passie. Prince is God.

photo credits @ Hans Vermeulen

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More