Lijstjes zijn leuke dingen om mee bezig te zijn. Favoriete liedjes? Gemakkelijk. Favoriete series? Simpel. Favoriete boeken? Eitje. Favoriet eten? Veel. Het wordt pas moeilijk als de lijstjes beperkt moeten zijn. Vijfenveertig favoriete singles? Komt goed. Maar drie? Dat wordt nadenken. Ik heb eigenlijk nooit veel singles gekocht, behalve op rommelmarkten waar ik vooral uitkeek naar newbeatplaten. Maar goed, uiteindelijk was deze lijst nog niet zo moeilijk om te maken. De drie gekozen singles heb ik wel gekocht omdat deze een grote emotionele waarde voor mij hebben. Ik ben gewoon voor de drie singles gegaan die mijn muzikale route gevormd hebben. Drie mijlpalen uit het leven van iemand die voornamelijk houdt van de donkere regionen van het muzikale universum.
GOLDEN EARRING – Kill Me (Ce Soir)
Ik was vier of vijf jaar oud. Thuis hadden we een platenspeler en twee behoorlijk goede Philips-luidsprekers. Daarnaast lagen de platen van mijn ouders. We hadden Bambi op plaat! Er lagen ook singles en verzamel-elpees waarmee ik regelmatig dj’ke speelde. Ik speelde nummers en kondigde ze aan op mijn eigen stuntelige manier. Soms draaide ik de liedjes op het verkeerde toerental. Dat was lacTiamat – Gaiahen. Op één van die elpees stond een nummer van Golden Earring en dat heb ik grijs gedraaid. Er stonden ook lekkere rockers van The Rubettes en Alquin op die plaat maar het nummer dat me het meest aantrok, was Kill Me (Ce Soir). Ik was dol op die donkere ondertoon, die broeierige sfeer en dat moordlustige thema. Geen wonder dat ik zowat vijftig jaar later luister naar dark jazz, dark ambient, dark trip hop en dark metal. Ik was al goth op mijn vierde.
TIAMAT – Gaia
“When nature calls, we all shall drown”. Om maar te zeggen dat de duisternis nooit overgewaaid is. In 1994 was ik een langharige metalhead met meer scheuren in mijn jeans dan vandaag in de mode is. Ik was twintig en Tiamat kwam even de zondvloed aankondigen. Gaia is een traag, aardedonker nummer waar de weltschmerz vanaf spat en ik vond het prachtig. Dat vind ik trouwens nog steeds. Ergens had ik het gevoel dat ik mee evolueerde met Tiamat. Ik was een kwade tiener en Tiamat maakte death metal. Toen begon ik een beetje te kalmeren en Tiamat kwam met het melodieuze album Wildhoney, waar Gaia het absolute hoogtepunt was. Doom metal met invloeden van Pink Floyd en van een gitzwart wereldbeeld. Count me in, bro!
THE LEVELLERS – 15 Years
Ah, The Levellers? Dat is al heel wat vrolijker, niet? Wel, als je niet naar de tekst luistert, over een man die ten onder gaan aan een alcoholverslaving, dan is dit inderdaad best een vrolijk liedje. Toen Levelling The Land uitkwam, werd ik hevige The Levellers-fan. Nu, zoveel jaren later, vind ik niet meer alles van de Engelsmannen zo fantastisch maar 15 Years (en Belaruse) steekt er echt wel bovenuit. Het is een nummer dat mij goed gezind kan maken en geef toe, tussen al die muzikale duisternis, is dat wel eens welkom. Ik was trouwens niet zo goed gezind toen ik merkte dat 15 Years niet op de vinylversie van Levelling The Land stond, dus heb ik de single nog apart gekocht, en de cd-versie van het album, en de remastered edition. Fans zijn soms rare wezens.