De einzelgänger die als solo-artiest een podium, zaal én publiek weet in te pakken met een donker strikje. Met True Zebra zet Kevin Strauwen ritmische, introverte explosies van elektronische noisy anti-pop neer. Hij laat ons graag mee kronkelen in zijn Belgisch collectief geheugen!
Wat is voor jou het beste Belgische album ooit?
Een vraag die vaak een ander antwoord zal uitlokken. Mijn mentale Polaroid, de omgevingsinfiltraties, het gemis en de vooruittrekkende melodieën uit een dal. Muziek geneest. Ik vergeet er vast en zeker. Momentopnamen uit het verleden zijn niet altijd beschikbaar in tijden van keuzestress. Er is niet echt een beste maar deze staan wel steeds in mijn top 10 gedachtes:
– Van een do-it-yourself-band: DEAD MAN RAY – Berchem
– Van een solo-artiest: SOMNABULA – Swamps of Simulation
– Een concept-album: FRONT 242 – Tyranny (For You)
– Een live-album: FRONT 242 – Live code
Wat is voor jou de beste Belgische single aller tijden?
– FRONT 242 – No Shuffle
– NACHT UND NEBEL – Beats Of Love
– PAS DE DEUX – Mani Meme
…en een dozijn anderen.
Naar welke Belgische artiest kijk je op?
Elke down to earth, vriendelijke en met een open geest artiest/e.
Welke nieuwe Belgische artiest of band moeten we volgens jou zeker in het oog houden?
WITCH OF NONE en waarschijnlijk elk project dat het niet louter als een product verkoopt, muziek uit het hart maakt zonder subsidiemisbruik of ghostwriters en goede melodieën kan creëren.
Wat is jouw mooiste Belgische muziekherinnering (festival, optreden, ontmoeting…)?
Veel leuke herinneringen aan verschillende avonden BIM-fest. Het allereerste concert van DEAD MAN RAY en LORDS OF ACID enkele jaren voordien. Ik vermoed diezelfde avond van Dead Man Ray, de halfuur durende tergende drumsolo bij WIZARDS OF OOZE. Het hoeft niet altijd goed te zijn om memorabel te zijn. Daar kan ik dan ook gerust TRUE ZEBRA om 13u voor een immens grote en lege kaai in Antwerpen bij vermelden. Het was zo hallucinant triestig dat het mooi werd.