Hey Friedel, luister je zelf veel naar Belgische muziek?
Veel. Heel veel. Gigantisch veel eigenlijk. Ik ben echt een supporter voor Belgische bands en Belgische muzikanten. Ik doe al eens een zoektocht op vi.be bij beginnende muzikanten en ik ben steeds blij dat ik na wat scrollen weer wat nieuws weet te vinden.
Buiten vi.be, hoe ga je te werk om nieuwe muziek te leren kennen? En hoe bepaal je waar je wel eens wil naar luisteren?
Ik richt me vooral op genre en wedstrijden helpen daar ook wel bij. Zo heb ik bij voorbeeld The Haunted Youth ontdekt. Dat nummer Teen Rebel was voor mij echt iets helemaal nieuw toen ik dat voor het eerst op de radio hoorde.
En vaak zoek ik ook op de naam van een band. Als de band een leuke naam heeft, zal ik sneller geneigd zijn om naar de muziek te luisteren. Haha. Een band met een leuke naam maakt vaak leuke muziek.
Een beetje zoals wij vroeger elpees kochten? Als het een leuke hoes was, zou de muziek ook wel goed zijn. Soms viel dat wel eens vies tegen.
Ja. Als het dan niet leuk is, is dat een beetje jammer maar als het wel goed is werkt het dubbel natuurlijk: de bandnaam is goed en hun muziek is goed. Dat vergeet je dan niet meer.
En wat is dan nu, in deze periode, aan de orde? Welke band beluister je momenteel veel?
Ik ben tegenwoordig veel aan het luisteren naar Xink. Ik weet niet waarom maar ze zijn ook terug op tour. Ik vind ze geweldig en dat nummer Misschien zit elke dag in mijn hoofd. DIRK. vind ik bijvoorbeeld ook heel nice.
Er zit zodanig veel Belgische muziek tussen wat ik beluister, op de duur weet je ook niet meer of iets Belgisch is en wat niet.
Ja dat begrijpen we. Soms luister je al zes maand naar een nummer, onopgemerkt, en kom je erachter dat het Belgisch is.
Ja voila. Exact dat. Je hoort het regelmatig, je pikt het overal onbewust op en dan blijkt het Belgisch te zijn.
Hoe belangrijk is zo’n week van de Belgische muziek voor een startend artiest? En voor Belgische muzikanten tout court?
Ik weet niet of het zo heel veel verschil maakt maar het is natuurlijk wel leuk als een organisatie je vraagt om te komen optreden in ’t kader van die week van de Belgische muziek. En ze plakken daar dan hun logo op, je wordt druk bekeken op de socials.
Ik vind het steeds leuk als een Belgische band of muzikant op die manier eens in the picture wordt geplaatst. Maar ik heb wel steeds het gevoel dat als die week dan voorbij is de mainstream terug komt. En dat vind ik jammer. Die Belgische muziek mag altijd wat meer aan bod komen.
Mogen de radiozenders en dergelijke wat meer chauvinistisch zijn?
Ja. Vaak kiezen ze tijdens de week van de Belgische muziek ook zo wat de booming bands uit lijkt het wel. Ze mogen van mij gerust wat meer underground gaan.
Ik verwacht veel van Willy (radio) als het gaat om underground gaan. Maar andere zenders zullen al snel naar de evidente groepen en nummers grijpen. Pas op, vaak goede songs en goede albums hé – begrijp me niet verkeerd – maar ze zouden dieper mogen graven. Er zijn misschien bands die misschien wel tien keer beter zijn dan wat we kennen, maar we kennen ze niet omdat ze nooit en nergens gedraaid worden.
Echt zo eens de kleine bands, de opkomende nieuwe bands eens in de schijnwerpers zetten, dat mag van mij zeker eens gebeuren.
Maar de grotere bands die het gemaakt hebben in België hebben natuurlijk ook hun sporen verdiend. Want die hebben daar hard voor gewerkt, anders sta je daar niet. En dat is ook wel chique natuurlijk. Het is niet simpel om voor iedereen goed te doen.
Oké, geef ons de eerste aanzet. Welk Belgisch nummer werd tot nu te weinig beluisterd door mensen waarvan jij vindt dat het echt tijd is dat iedereen het nu eens gaat naar luisteren?
Lepopski met het nummer Ice Cream. Niet omdat het vrienden van me zijn en omdat ze ook van Oostende zijn maar dat is echt een goed nummer. Zij hebben slechte commentaren gekregen op Humo’s Rock Rally maar alles wat zij maken daar word ik vrolijk van, kan ik meezingen en ik ben altijd aan het dansen. Fantastisch opkomend bandje dat fantastisch goede muziek maakt. Echt! Momenteel zijn ze residenten in De Zwerver in Leffinge en hopelijk gaan we daar nog veel van horen.
Ohja, en de zanger danst op ’t podium als een sardientje, het is echt tof en echt geestig om naar te kijken ook.
En wat verwacht je zelf van 2024?
Pukkelpop. Neen, da’s niet waar. Mopje! Ik wil gewoon de fun erin houden. Ik zie wel hoe het verder loopt met de boekingen en wat er allemaal onze richting gaat uitwaaien. De zomer is altijd de max en er komen sowieso leuke festivals aan voor BWANA. Je weet dan op de duur ook niet meer waar je hoofd staat maar bon… Dat neem ik er graag bij. (lacht) Ik hoop op veel boekingen, dat het leuk blijft en dat het geen commerciële boel wordt. Ik ben begonnen met BWANA voor de fun en ik wil het ook houden voor de fun. Ik wil het niet doen voor het geld.
Maar op een gegeven moment komt er waarschijnlijk wel iemand aankloppen die alles wat voor je gaat regelen, de prijs wat gaat opdrijven…
Dat zal inderdaad op een moment nodig zijn. En dat er een eerlijke gage staat tegenover je optreden lijkt me normaal. Maar ik wil geen commerciële druk voelen. Dat het niet meer leuk is omdat iets moet… Omdat je verplicht wordt om ergens te spelen waar je eigenlijk liever niet zou spelen. Maar dan zou het ineens moeten omdat ze goed betalen! Pas op, het zou me sterk verbazen dat ik neen zou zeggen tegen een optreden maar als ik me er niet goed bij voel, wil ik toch neen kunnen blijven zeggen. Het moet plezant blijven.
Friedel, we wensen je een fantastisch 2024 toe! Waar het plezant is en blijft. Heel veel succes!