Necktwister is een pril underground label dat zich vooral richt op artiesten uit het zware gemetalliseerde muziekspectrum. Het label steekt hun ambitie en toewijding voor het metal genre niet onder stoelen of banken. Ontdek meer over Necktwister in dit interview voor De Week van de Belgische muziek.
Wat was de drijfveer om met een label te starten?
De hoofdredenen zouden zijn ‘teruggeven’ en ‘bijdragen’. Zo’n tien jaar geleden spraken we reeds over het oprichten van een label, maar dat werd door allerlei omstandigheden op de lange baan geschoven. Na heel wat kilometers op de teller binnen een DIY filosofie werd er besloten om een structuur neer te zetten waarbinnen we bands kunnen helpen groeien. De bedoeling is dus om samen te groeien, bij te dragen aan de groei van artiesten en zo terug te geven aan een scene die ons over de jaren veel fantastische ervaringen en vrienden voor het leven bezorgde.
Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
We willen vooral dingen uit brengen waar we zelf achter staan en in geloven. Dat kan gaan van hard rock tot death metal, van metalcore tot black metal. Als we in een band geloven en we hebben tijd, ruimte en geld (helaas belangrijk aspect) dan is er een redelijk spectrum aan genres welkom. Ook onze eigen muzieksmaak is een spreidstand tussen een heleboel genres. Als we echt een eigen voorkeur moeten uitspreken denk ik dat enerzijds technische death metal en deathcore, anderzijds heavy, black en thrash-metal het hoogst zouden scoren.
Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
Dat is zeer divers. We ontvangen behoorlijk wat aanvragen van bands die graag samen willen werken, maar daarnaast zijn we als muziekliefhebber ook steeds actief op zoek naar nieuwe artiesten. Als blijkt dat een artiest die we goed vinden niet de nodige ondersteuning krijgt, of in onze contreien nog geen voet aan grond heeft, dan gebeurt het ook dat we zelf de hand uitreiken. Ook krijgen we suggesties van bevriende artiesten, of zien we een band live en spreken we hen aan. Belangrijkste selectiecriteria is dat het ons wat moet doen op één of andere manier. We moeten geloven in wat de artiest brengt. Daarnaast is kwaliteit ook een belangrijk aspect, maar dat kan ook potentiële kwaliteit zijn. Bij sommige bands druipt het potentieel er gewoon af en dan hopen we hen hierin te helpen groeien.
Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (tape, cd, vinyl of digitaal)
Wat is er nu beter dan voorzichtig de naald van je platenspeler op de rand van een vinylplaat zetten? Vinyl heeft me altijd enorm geboeid, het frustreerde me vaak dat er van geweldige releases geen vinyl beschikbaar was toen die uitkwamen. Van degene die ik heb gescoord is de (emotionele) waarde vaak enorm groot. Het artwork, het bekijken en vastnemen, daar kan niet veel tegenop.
Pas op, niets tegen cd’s, maar dan liefst een verzorgde digi-packuitgave. Dat geeft nog enigszins diezelfde fragiliteit en charme.
Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Gezien we nog niet heel veel naar buiten hebben gebracht mogen al onze bestaande Belgische releases wel eens extra in de kijker gezet worden.
Onze eerste release was eentje van de godfathers of Belgian death metal, namelijk SUHRIM. We mochten het 20-jarige jubileum van hun album Unidentified Flying Bodyparts vereeuwigen op lp. Het was ons een eer om dat als eerste release te lanceren.
Daarnaast brachten we ook Tutor Of The Dying van When Plagues Collide op lp uit. Deze symfonische deathcoreband behoort binnen Europa tot de meeste getalenteerde groepen in het genre, maar mistte de steun van een grote marketingmachine zoals Century Media of Nuclear Blast. Anders zou de band mogelijks al hoge toppen hebben geschoren.
Wij geloven erg in de band en zijn dan ook wat blij dat we hun album op vinyl hebben kunnen uitbrengen, als opstapje voor een nieuwe release tegen eind 2022
Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
Momenteel hebben we één album van een buitenlandse band uitgebracht, namelijk Endless Duality van de hardcore/crust-band Versus uit Zwitserland. Dit is een collaboratie met enkele andere labels waarbij wij de vinyl-release mee verwezenlijkten. In 2022 staan er alvast enkele releases van Amerikaanse bands gepland, namelijk melodic death metal van Dead World Reclamation en deathcore van de band I, Pariah. Er ligt nog heel wat anders op stapel, maar daar kunnen we op dit ogenblik nog niet verder op ingaan.
(Lees hieronder verder)
Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
We willen vooral samen groeien met onze artiesten. Onze doelen zijn voornamelijk gericht op de tevredenheid van de bands waarmee we werken. We zijn blij dat we deel uit kunnen maken van het traject dat ze met hun kunst willen afleggen en hopen daar zo veel mogelijk aan te kunnen bijdragen zonder putten te graven waar we nooit meer uit geraken.
Kwaliteitsreleases uitbrengen waar zowel de artiest als Necktwister achter kan staan, daar ligt onze doelstelling.
Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Op dit moment zitten we nog in een prille fase van ons bestaan als label, wat terugblikken en vergelijken moeilijk maakt. Onze huidige releases halen tot op heden soortgelijke resultaten wat verkoop betreft, dit is bijgevolg een vraag die we met plezier na een langere periode eens opnieuw willen beantwoorden wanneer we meer data te analyseren hebben. Over een jaar of vijf blikken we graag eens terug.
https://www.facebook.com/necktwisteragency
https://www.instagram.com/necktwisteragency/