Op 29 augustus is Vieze Meisje één van de gasten op Free Open Air 9030, het gratis openluchtfestival van Scratch + Snuff vlakbij de ingang van de Vinderhoutse Bossen. We grepen bezielster Maya Mertens bij de kraag voor wat tekst en uitleg.

Dag Maya. Het kan niet anders of mensen hebben al gereageerd op je naam Vieze Meisje. Hoe ben je daarop gekomen?
Maya: Dat de naam bestaat uit bestaande woorden levert inderdaad veel reactie op. Dat vind ik geen probleem, daar kan ik weer mee aan de slag (Life Is A Vieze Cirkel.)
Kwestie van in dezelfde termen te blijven omschrijf ik de muziek van Vieze Meisje wel eens als vuile hiphop. Akkoord hiermee?
Maya: Ik ga zelf geen vakjes voorschotelen, maar als ik de belangrijkste elementen moet benoemen zou ik zeggen: beatdriven, poetry en performance.

Overal ter wereld zingen mensen in hun eigen taal omdat ze vinden dat ze hiermee het best hun gevoelens kunnen uiten. Geldt dat ook voor jou?
Maya: Ja!
Teksten zijn belangrijk in muziek?
Maya: Bij Vieze Meisje zijn die minstens even belangrijk als de muziek.
Mogen we onszelf compleet verliezen in muziek?
Maya: Ja graag!
Is Vieze Meisje ook Maya Mertens, of is dat gewoon een muzikaal alter ego?
Maya: Maya Mertens is het alter ego van Vieze Meisje.

Soms klinkt je muziek vrij chaotisch, ook al bedoel ik dat heel positief. Is dat doelbewust?
Maya: De muziek is vaak een reflectie van mijn binnenwereld en bij momenten is die absoluut chaotisch.
Kun je zeggen wat De Vieze Cirkel nu precies is?
Maya: Nope.
Muziek verbindt mensen. Ik vind dat je dat ook hoort bij Vieze Meisje. Klopt dat?
Maya: Ik vind dat een heel groot compliment. Of was het een vraag? (lacht)

VIEZE MEISJE © Bjorn Comhaire
Je werkt samen met Azertyklavierwerke. Wie doet dat wat?
Maya: Azerty is de muzikale rots achter Vieze.
Wat is de beste plaat aller tijden en waarom Maya?
Maya: Ik ga al een tijdje goed op Piano & A Microphone 1983 van Prince.
VIEZE MEISJE Facebook – Instagram
Scratch + Snuff


