Home Belgisch RECORD STORE DAY 2017 : MIKE VAN CONSOULING STORE

RECORD STORE DAY 2017 : MIKE VAN CONSOULING STORE

by Didier Becu

22 april is het Record Store Day en Luminous Dash kwam het op het idee om drie Gentse platenboeren aan het woord te laten. De eerste is Mike van Consouling Store (aan de Vrijdagsmarkt in hartje Gent), een aangename platenboetiek waar je naast een koffie ook nog een tegendraadse plaat op de kop kan tikken!

Hoe gek moet je zijn om in 2017 een platenwinkel open te houden? Volgens Jan Modaal bestaan die vandaag zelfs niet meer.
Wel, het label Consouling Sounds was er eerst. Toen we beslisten om het label professioneel verder te zetten, zochten we naar een ruimte waarin we konden werken, en waar mensen eventueel hun online bestellingen konden komen oppikken. Een volgende stap was dan het uitbreiden van het aanbod. En zo is de winkel uiteindelijk een realiteit geworden. Het is dus eerder een uitbreiding aan het label dan dat de winkel een doel op zichzelf was. Maar een beetje gek zijn helpt natuurlijk altijd.

Alle gekheid op een stokje. Men beweert dat de muziekindustrie op zijn gat ligt, zelf zou ik durven beweren dat er meer releases zijn dan vroeger. Ga je hiermee akkoord?
Ik weet niet of er perse meer releases zijn dan vroeger. Het is wel zo dat dankzij het internet en de sociale media alle sluizen open staan. Elke mogelijke release van waar dan ook ter wereld kan jou bereiken. De toevloed aan informatie is vandaag de dag amper te behappen. Dat is een zege en een vloek natuurlijk. Het maakt dat alles bereikbaar is, maar door de enorme stroom aan informatie wordt het ook snel onzichtbaar. Het is moeilijk om door het bos de bomen te kunnen zien

Ik veronderstel dat het Consouling-imperium een jongensdroom is die uitgekomen is?
Imperium is misschien een beetje sterk aangezet, maar het is ontegensprekelijk living the dream. Ik kan elke dag met mijn passie bezig zijn. Zoals zo veel zelfstandigen werk ik gemiddeld 16 uur per dag, maar het is werken en bouwen aan een verhaal waar je zelf helemaal achter staat. Je kan iets betekenen voor heel wat mensen. Dat is een enorme motivatie. Het is echt heerlijk om aan zoiets te kunnen bouwen.

Hoe besloot jij om een platenwinkel te beginnen en was je niet bang van de risico’s?
Zoals eerder al aangegeven is de winkel eigenlijk als verlengstuk van het label in het leven geroepen. We hadden heel goed ons huiswerk gemaakt, en alles op voorhand gepland en becijferd. Hierbij trouwens een enorme pluim voor Nele, mijn wederhelft en sterke vrouw achter Consouling Sounds, want zij heeft dit allemaal op de rails gezet. Niettemin zijn we met een enorm ei in ons broek aan het avontuur begonnen. Het blijft een risico, en hoe goed je de dingen op voorhand op papier zet, het papier blijft gewillig. De realiteit moet nog aan de verwachtingen gaan voldoen. De drang om er toch voor te gaan, en vooral de goesting om dit avontuur in handen te nemen, heeft ons toch de sprong doen wagen. We zijn geland op een loopband, en zijn sindsdien blijven lopen.

Tegenwoordig hebben platenwinkels een welbepaalde stijl. Consouling Store zeker ook. Hoe belangrijk vind je dat?
Het is denk ik voor ons min of meer een vanzelfsprekendheid geweest dat we ons verder specialiseerden in de niches waarin we met het label al bezig waren. Het is nooit echt een weloverwogen keuze geweest. Dat is vrij organisch gegroeid. In het begin heb ik gepoogd om wat meer mainstream dingen aan te bieden ook, maar het werd snel duidelijk dat de mensen daar bij ons niet naar op zoek waren. Die dingen heb ik lang meegesleurd in het assortiment, of zijn uiteindelijk in de afprijsbakken beland. De handicap om niet te kunnen opboksen tegen een Media Markt of Fnac speelt daarin vanzelfsprekend ook een rol. Grote ketens kunnen vaak mainstream titels een stuk goedkoper aanbieden, waardoor het wel heel moeilijk wordt om de mensen te overtuigen bij jou te kopen. Maar vanuit die zwakte hebben we onze sterkte gevonden: wij duiken in de diepte en bieden dingen aan die vaak wat moeilijker te vinden zijn. Die formule lijkt voor ons wel te werken.

Iedereen die ik ken wil wel op Consouling Sounds. Hoe bepaal je of je iets tekent?
Helaas zijn onze mogelijkheden beperkt en kunnen we niet alles uitbrengen wat we zouden willen. We selecteren eerst en vooral op de muziek natuurlijk. Is het iets dat ons prikkelt of uitdaagt en intrigeert? Als dat zo is, dan leren we graag de mensen kennen achter de muziek. We zijn immers geen label dat aan het clichébeeld beantwoordt. In plaats van een ‘uitgever van muziek’ te zijn, of de sturende kracht in de ivoren toren, engageren we ons om er samen met de artiesten het maximum uit te halen. Dat betekent dat we steeds veel energie steken in een release, en we ook heel nauw moeten kunnen samenwerken met de artiesten. Er moet dus een klik zijn, en er moet werklust zijn. De band moet er willen voor gaan om er zelf ook het maximum uit te halen. Als dat allemaal positief uitvalt, dan kunnen zeker verder gaan. Deze aanpak vreet echter tijd en energie. Dat betekent dat we de facto veel aanbiedingen moeten afslaan. Niet omdat we niet zouden willen, of omdat het niet zou passen, maar gewoon omdat er maar 24u in een dag zijn.

Laten we eerlijk blijven, echt toegankelijk zijn jullie releases niet en toch raakt jouw muziek in de grootste concertzalen. Hoe verklaar je dat?
De muziek is niet toegankelijk in die zin dat het maar zelden op de nationale radio zal te horen zijn. Dat wil echter niet zeggen dat er geen publiek voor is. In tegendeel! Er blijken zelfs in het kleine Vlaanderen heel wat mensen te zijn die geïntrigeerd zijn door muziek die buiten de lijntjes kleurt. Wij doen ons best om die mensen te bereiken, en te verzamelen, en leuke concertavonden of projecten op te zetten. Daarbij verdienen de grote concertzalen zelf een grote dank, want de mensen achter zalen zoals AB, Vooruit of Trix vinden de muziek zelf de moeite waard en willen het een kans geven binnen hun cultuurtempel. De steun die we op die manier kunnen krijgen geeft vleugels, en maakt het ook mogelijk zoveel mogelijk mensen te verzamelen voor een avond muziek dat danig buiten de lijntjes kleurt. Met nog een extra woord van dank voor de AB. Zij hebben ons geselecteerd als label in residence voor 3 jaar. Die steun is van onschatbare waarde, want als een cultuurhuis als AB ons die steun toevertrouwt, dan betekent dat een enorme boost voor ons zelfvertrouwen, en motiveert het des te meer om zulke dingen te gaan doen.

Een term die ik tegenwoordig vaak hoor is Consouling-muziek. Vind jij zelf dat dit bestaat?
Ik denk niet dat wij ons vastzetten op 1 genre. Met Consouling doen we veel verschillende dingen. Van hele kalme ambient tot furieuze drone tot helse black metal. Een genre erop vastpinnen als “Consouling-muziek” lijkt me dus wat vergezocht. Maar, ik kan de opmerking wel snappen. In alles wat we doen zit wel eenzelfde esthetiek. Het is moeilijk vast te grijpen, want het pint zich dus niet vast op een genre, maar de rode draad door nagenoeg alles wat we doen is uitdagende, donkere en weerbarstige muziek. Dit zorgt er toch voor dat Consouling, ondanks de verschillende genres die we herbergen, toch een coherente lijn en visie heeft. Een lijn die ikzelf trouwens sterk bewaak. Het moet kloppen. Het moet juist aanvoelen. Dus vanuit die optiek snap ik wel dat mensen iets als “Consouling-muziek” bestempelen.

De meeste mensen dromen van een label, jij hebt er twee. Hoe kwam 9000 Records tot stand en heeft het te maken met de liefde voor de Gentse muziekscène?
9000 Records is eigenlijk ook weer organisch gegroeid. Doordat we met de Store een ontmoetingsplek in de stad hadden kwamen we in contact met heel wat Gentse muzikanten die razend spannende dingen deden. Helaas pasten die helemaal niet op Consouling Sounds, omdat ik daar zoals ik eerder aangaf de esthetische lijn en labelvisie heel strak aanhoud. De zin om met die muziek iets te doen was echter zo groot dat we besloten om met 9000 Records van start te gaan. De bands die onze paden kruisten waren allemaal van Gent. En wij als Gents label voor Gentse muzikanten hadden de link snel gevonden, waardoor we besloten om dat label 9000 Records te dopen — inderdaad naar het postnummer van Gent. Ook met dit label zijn we op zoek naar spannende en genre-overschrijdende muziek, maar het is stilistisch veel losser. Er moet alleen op de een of andere manier een band met Gent zijn. Die band mag heel los zijn hoor. Het is veeleer een leidraad dan dat het gebeiteld staat in onze oprichtingsakte.

Geloof jijzelf in muziek op een digitaal platform of moet je altijd iets in je handen hebben?
Muziek op een digitaal platform is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is dus geen kwestie van geloof denk ik. En digitale platformen kunnen heel makkelijk zijn om dingen te ontdekken of op te zoeken. Echter, het is niet ons doelpubliek. Wij maken dingen voor mensen die houden van een fysiek stuk. Een mooi vormgegeven CD of LP. Iets tastbaars. Muziek is een kunstvorm die zich afspeelt in de tijd. Ikzelf vind het belangrijk dat zich dat op een of andere manier kan uitkristaliseren in een tastbaar object dat in theorie tijdloos is. Muziek die je streamt stopt eens de wifi verbinding uitvalt, of muziek op de harde schijf is onherroepelijk verdwenen als de schijf crasht. Onze job is niet alleen het tastbaar maken van muziek, maar op die manier ook offline muziek archiveren. Muziek wordt al snel een wegwerpproduct als het zuiver digitaal bestaat. Door het tastbaar te maken wordt het een object. Een verzamelobject zelfs. Ik zie het niet als mijn taak om muziek die ik niet zelf gemaakt heb digitaal te laten omzwerven. Ik zie het als mijn taak om een mooi product te maken en dat bij zoveel mogelijk liefhebbers en verzamelaars te krijgen.

Vinyl of cd?
Beiden. Ik heb niet echt een voorkeur. Het hangt er allemaal van af. CD’s zijn makkelijk voor onderweg. Of om als achtergrondmuziek op te zetten. Voor vinyl heb je tijd nodig. Je moet om de 20 minuten de plaat om draaien. Je kan dus moeilijk met andere dingen bezig zijn dan met de muziek. Daarom hou ik ook van vinyl. Als ik met vinyl bezig kan zijn betekent dat dat ik de tijd heb om met niets anders dan muziek bezig te zijn. En dat is nog altijd een van de fijnste manieren om mijn tijd te besteden.

Ben jij zelf een muziekverzamelaar?
Jazeker, ik ben ook een verzamelaar. Ik ben geen maniakale verzamelaar, maar ik heb graag mijn muziek als archief in mijn huis staan. Er zijn enkele bands waar ik alles van verzamel, maar voor het grootste deel bestaat de verzameling uit platen waarvan ik vind dat ze niet in een collectie mogen ontbreken.

Binnenkort is Record Store Day. Wat betekent dat voor jou?
Record Store Day is een zegen en een vloek. Het is als prima en nobel idee begonnen: indies in de kijker zetten. Zowel indie winkels als indie labels. Door de grote populariteit zijn ook de major labels erop gesprongen, en wordt er nu al jaar na jaar overbodige rereleases voor RSD in de markt geduwd. Je zou kunnen zeggen: koop ze dan niet, en daarmee is de kous af. Maar daarmee is de kous helaas nog niet af. Er zijn niet zo veel persers in de wereld, en als de persen opgeëist worden door de majors die zoveelste repress van een mainstream artiest willen geperst zien, dan betekent dat minder tijd voor de indies. En tijd kost altijd geld. Persen wordt dus duurder en duurder, en je moet van tegenwoordig al maanden op voorhand de titel bestellen als je wil dat die er met RSD effectief ligt. Dat is een kwalijke tendens, waardoor het hele feest zichzelf eigenlijk uitholt. Maar ondanks deze bedenkingen is en blijft het natuurlijk een ontzettend leuke dag waarbij platenzaken zonder gêne de place te be zijn, en waarbij er inderdaad nog eens met een hele stapel platen onder arm naar huis wordt getrokken. Ik blijf het dus wel een magische dag vinden, ondanks alle bedenken die je er terecht bij kunt maken.

Kun je iets vertellen wat Consouling doet op Record Store Day doet?
Consouling Sounds zal deze RSD een split 10” uitbrengen van Innerwoud en Treha Sektori. Beide bands hebben een onuitgegeven nummer bijgedragen. Het klinkt echt heel bijzonder. Zeer fier op deze release, die er dankzij het design van Dehn Sora ook prachtig uitziet. De release is gelimiteerd op 300 exemplaren, en kan in de Benelux en de UK gevonden worden in de platenzaken op 22 april. Natuurlijk kan je die ook oppikken in de Consouling Store, want naast deze release (en een selectie van de andere RSD titels) zullen nog een aantal bands hun opwachting maken. We krijgen Muziekvereniging De Clingse Bossen over de vloer. Dit een een band die hun debuutplaat gaat voorstellen op RSD. Een debuutplaat die tot stand is gekomen met de hulp van Consouling Agency. Ontzettend straffe muziek, dus zeker de moeite om eens te checken. En uiteraard zal de split 10” die we uitbrengen ook in de kijker gezet worden. Innerwoud zal in de Store eveneens zijn 10” komen voorstellen. En voor de rest veel goeie vibes en fijne momenten natuurlijk.

En jawel, wat vond jij de allerbeste platenwinkel ooit? Consouling  telt niet mee
De allerbeste platenwinkel hoop ik nog te mogen bezoeken. Maar een platenwinkel waar ik mezelf heel graag eens in verlies is La Fache Caché in Metz (Frankrijk). Een schitterend aanbod en gepassioneerde mensen die zelf ook op verschillende manieren actief zijn in de muziek. Van muzikanten tot labelmanagers: je vindt ze daar allemaal terug, samen met een karrenvracht aan fijne platen. Ondanks het feit dat ik zelf een platenzaak heb kan ik die zaak niet verlaten zonder een stapeltje muziek onder arm.

DIDIER BECU

Consouling Store

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More