Mensen Blaffen: ooit de naam van een vergeten (briljante) band uit Aalst. Maar Kleinpunk blaft ook, daarom heet hun ep Woef. Tussen het geblaf door, konden we wat menselijke woorden opvangen die een interview werd.
Kleinpunk, ik blijf het een fantastische naam vinden. Hoe zijn jullie daarop gekomen?
Kleinpunk: Het eigenste moment van conceptie herinneren we ons niet meer, maar zoals de meeste van onze ideeën werd het wellicht ooit eens als een grap gezegd die bleef plakken, dus moest het wel goed zijn. Er waren een paar namen voor Kleinpunk. Op vraag van Staatsveiligheid hebben we echter alle mogelijke sporen naar die namen van de aardbol geveegd.
Sommige zullen wel beweren dat jullie op de trein springen van het succes van Maria Iskariot, maar jullie zijn ook al een hele poos bezig. Die boom van Nederlandstalige (female) anarcho-punk, is dat toeval?
Tijdens de lockdown-jaren ontstond er een vacuüm aan alternatieve (Nederlandstalige) muziek. Een nieuwe generatie (wij) aan muzikanten begon de muziek te maken waarvan zij het gevoel hadden dat we die misten in het muzieklandschap. Zij haalden elementen uit de revival van (post)punk die de voorbije 10 jaar zeer dominant was in de alternatieve muziekwereld. Denk aan bands zoals IDLES, Squid, black midi,… Of komt de punk uit anti-establishment gevoelen die ontstonden na de corona-crisis?
We denken dat deze boom aan Nederlandstalige muziek niet per se stijlgebonden is, maar eerder vertrekt vanuit dat gevoel dat de muziek die we wouden beluisteren (nog) niet bestond. Het is duidelijk dat meerdere jonge muzikanten deze leegte op hetzelfde moment aanvoelden.

Is er een soort van scene in die zin dat jullie elkaar kennen of zo?
Het is moeilijk om de connectie tussen die jonge Nederlandstalige bands een scene te noemen. Het muzieklandschap is zeer gedecentraliseerd en online. Door de overvloed aan beschikbare muziek(stijlen) hebben we een mix-and-match luistergedrag gekregen en dat maakt het ontstaan van scenes zeldzaam. Elke artiest bereikt een totaal ander publiek. Dat wil niet zeggen dat we niet elkaars grootste fans zijn. We trekken ons aan elkaar op, ook al beseffen we heel goed dat we allemaal ‘strijden’ voor dezelfde beperkte plekken in het muzieklandschap. Zo organiseren we samen optredens, spelen we elkaars voorprogramma’s en ja, zoeken we inspiratie in elkaars muziek. Is dit wat scenes doen? Misschien wel.
Waarom kiezen jullie voor het Nederlands?
De keuze voor het Nederlands was niet echt een heel bewuste keuze. Het leek op dat moment een natuurlijke volgende stap. Het is toch opmerkelijk dat de keuze om muziek te maken in je moedertaal niet zo voor de hand liggend is.
Jullie zijn sinds kort de trotse makers van een eerste ep. Woef heet die. Vanwaar de titel?
Dat was één van de eerste inside jokes in de band. In het nummer Poedelnaakt blaffen we meerdere malen ‘woef woef woef’. Voor ons was dat blaffen een eerste exploratie van hoe we absurdisme en humor konden versmelten met onze andere invloeden. Je zou het ook kunnen zien als een soort statement dat zegt: “Wij nemen onszelf niet te serieus, jij jezelf ook niet?” Nadien kreeg het woord meerdere paragrafen op de niet bestaande Kleinpunk-wiki. Nieuwe betekenissen worden toegevoegd as we speak.

Het kan niet anders of jullie zijn trots op Woef. Toch hoor ik dat Kleinpunk een band is die de volgende keer iets volledig anders kan maken.
Super trots! Het is raar om ons schrijfproces te analyseren, want iedereen neemt zijn eigen bagage mee en we laten nummers hun eigen gang gaan zonder het in een hokje te duwen. Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren en we zijn zeker bezig met stijl en geluidjes. Onze toekomst is een leeg blad en we zijn zelf even benieuwd hoe die ingekleurd zal worden. Zo heb ik enkele geruchten over een 80’s style album met saxofoon solo’s horen overwaaien. Krik krak mondje toe!
Er mag best wel wat gelachen worden bij Kleinpunk, maar ik hoor er toch ook een sarcastisch kantje in. Juist?
Er is ergens een universum waar de formule: (internetmemes + Vlaamse opvoeding + de kracht van vriendschap) leidt tot ironische Nederlandstalige kierewietmuziek.
Zijn jullie teksten gebaseerd op waargebeurde feiten? Ook al hoop ik dat Cara-van verzonnen is!
Op profetische wijze is alles wat we vertolken ooit al eens gebeurd of zal het nog gebeuren. Cara-van vertelt verbluffend genoeg de dag van Stanny’s geboorte.

Er wordt afwisselend gezongen tussen Stanny en Luna en dat maakt Kleinpunk een zeer gevarieerde band. Is dat bewust?
Laat ons één ding duidelijk maken en steek geen ideeën in Stanny zijn kop: Stanny is zeker geen zanger.
Ook qua stijlen gaat het alle richtingen uit, wie of wat zijn jullie invloeden?
Inspiratie kan soms uit de meest verrassende hoeken komen. Hawaiiaanse meisjes met rare huisdieren, multidisciplinaire sporten, Nicole en Hugo, reclames van de Lidl. Ook in onze jonge medemuzikanten vinden we schatten aan inspiratie. Er zijn zoveel parels die staan te wachten om ontdekt te worden. Hun toewijding is aanstekelijk.

Waarom moeten we naar Kleinpunk luisteren?
Als je toevallig nog tijd vindt in je drukke schema dan belooft Kleinpunk nog een schepje bovenop jouw reeds overprikkeld brein te kunnen doen.
Wat is je favoriete plaat aller tijden en waarom?
We hebben alle vier best uiteenlopende muzieksmaken dus in plaats van vier verschillende platen op te sommen, willen we iemand in de schijnwerper plaatsen aan wie we het meeste schatplichtig zijn. Dus bij deze: het eerste album van Spinvis (genaamd Spinvis). Dank u!