Home Interview KIRLIAN CAMERA

KIRLIAN CAMERA

by Luminous Dash

In een perfecte wereld, wat nooit zal worden, zou iedereen moeten weten wie of wat Kirlian Camera is: een Italiaanse band die perfect weet hoe synthpop, heldhaftige martial beats, progrock lijnen à la Pink Floyd en dark wave in één geheel te brengen. Hoewel verguisd door de stomste (nep)redenen die een mens zich maar bedenken kan, blijft Kirlian Camera één van de grootste cultbands van dit moment. Elena en Angelo hebben plannen met zowel Kirlian Camera als Spectra*Paris (het meer poppy project van Elena). Rechterhand Maurizio Moscarelli had voor onze webzine een exclusief gesprek over zowel het verleden, maar vooral de toekomst!

Binnenkort verschijnt er heel wat nieuw werk van SPECTRA*Paris en Kirlian Camera. Elena Alice, meer dan ooit  werk je samen met grote namen uit de undergroundscène zoals Covenant, producer John Fryer, DJ Ramirez of nieuwe acts als John Rox. Zullen we al deze samenwerkingen ook daadwerkelijk op releases krijgen?
Elena Alice Fossi: Nou, ja, dat zal wel. Onze nieuwe minialbum Sky Collapse lijkt een samenwerking met Covenant te worden. John (Fryer) blijft met ons werken en hij zal meewerken aan een aantal nieuwe nummers, nogmaals. We zijn onlangs samen aan nieuw materiaal van  Spectra*Paris begonnen. Elvio Moratto (Ramirez, Pete Burns, Dead Or Alive, Easy Going, enz.) gaat ook meewerken aan het nieuwe SPECTRA*Paris-album, ook Riccardo Persi (Technotronic, DJ Hell, Krisma, Dead Or Alive, etc.)! Etc. etc.

Onlangs was er in Neurenberg een test. Je speelde het nieuwe album voor slechts 100 Duitse luisteraars! Kun je ons daar meer over vertellen? Ik heb gehoord dat het evenement supergecontroleerd was! Niemand kreeg de kans om het concert op te nemen. Ik denk dat dit een zeer bijzondere en intelligente keuze was, maar hoe was je  er zeker van dat niemand filmde of opnam?
Angelo Bergamini: Geen probleem als het publiek foto’s neemt of iets filmt. Maar, voor audio-opnames hadden we met alle 100 mensen een soort van overeenkomst / contract, waarin duidelijk werd aangegeven dat ze geen recht hadden om dergelijke opnames delen te maken. Wij houden van het idee om nieuw materiaal te testen, maanden voordat die wordt uitgebracht. Pink Floyd deed hetzelfde. Het experiment deden we ook in Dresden, voor een publiek van ongeveer 50 geselecteerden. Je kan dit niet met duizend mensen doen, want het zou uit de hand lopen. Hoe dan ook, een nieuwe test-event met meer publiek is niet uitgesloten!

De eerste reacties op die show waren enthousiast! Velen zeggen dat het nieuwe album je beste ooit zal worden en iedereen leek onder de indruk .
Elena Alice Fossi: Wegens de emoties is het onmogelijk om onze gevoelens op dat kleine podium uit te drukken. Het was intens. De nieuwe nummers zijn echt bijzonder, op een bepaalde manier lijken ze in staat om diepe emoties te creëren, op een zeer “directe” manier. Je moet niet de hele wereld opzijn kop zetten om hun betekenis te snappen. Dit album vertelt verhalen die uit het hart komen, het is dus geen nutteloze tijdsverspilling. Er is gewoon geen tijd meer. We denken dat een lied onmiddellijk zijn ziel moet onthullen, ten minste wat Kirlian Camera betreft. Misschien is het pop, misschien gewoon liefde.

Wat verwacht je van dat nieuw werk? Het lijkt wel alsof je een belangrijk hoofdstuk in je carrière aan het schrijven bent!
Elena Alice Fossi en Angelo Bergamini: We weten niet wat we van het nieuwe hoofdstuk moeten verwachten, alleen dat het om het beste gaat wat we ooit schreven. Er is geen andere uitweg, we moeten dat voor onszelf bewijzen, voor onze oren en ons hart.

Je samenwerking met de Black Needle Noise van John Fryer is opmerkelijk. Naughty Girl, bijvoorbeeld, dat heeft alles om een hit te zijn! Het klinkt fris, modern, intelligent en dansbaar! Elena, is er iemand in het bijzonder met wie je zou willen samenwerken in de toekomst? Kom niet met Zucchero af!!!
Elena Alice Fossi: AH AH AH !! Nou, nee, zoveel samenwerkingen zou het avontuur in stress doen veranderen! Helaas moeten we de musici met wie we graag willen samenwerken selecteren. Maar het is vaak een ongemakkelijk iets, gewoon omdat er zo veel goede namen zijn! Het is moeilijk om neen te zeggen aan sommigen. Hoe dan ook,  op het nieuwe album van ex-Pale TV Alex Fornari zijn er een paar songs die in het Italiaans zijn gezongen. Enkele verdere samenwerkingen zijn gepland, maar laten we dat nog even geheim houden. Je vraag dan! Ik wil graag samenwerken met Laurie Anderson, zelfs al heb ik nog nooit contact met haar gehad, maar toch. Haar vocale timbre is magisch en zo charmant, de manier waarop ze omgaat met de viool of hoe ze met elektronica speelt. Jean-Michel Jarre is nog zo’n artiest Ik heb hem onlangs leren waarderen door zijn recente Electronica-albums.

Jullie doen tegenwoordig heel wat voor het behoud van culturele en sociale rechten, zo is Kirlian Camera de eerste band die deelneemt aan elektronisch muziekfestival in West-Afrika (Dakar) en dat alles in samenwerking met het Ministerie van Cultuur van Senegal. Ik denk dat het geweldig is voor de band, zeker na zoveel controverses en misverstanden. Wat denken jullie daarvan, en hoe reageren zij die jullie steeds in het verkeerde daglicht hebben geplaatst?
Angelo Bergamini: Ik zie geen werkelijke einde aan het pad dat ons hier bracht. Elena en ik houden van het idee. We konden geen compromis aanvaarden omdat het te verstikkend zou zijn. Het gevoel van verstikking stopt op het moment dat de woorden die je zegt ook gelooft, zonder fanatisme noch genotzucht. We wilden waarschijnlijk iets bewijzen, zonder massale aanwezigheid op de socials, zonder sprookjes te vertellen. Er zijn zoveel verleidingen om ons heen, zoveel kleine demonen die als marionetten aan de rand van een grillige wereld rondom ons dansen. Te veel woorden, maar ook een enorme stilte. Hoe meer je wilt bewijzen dat je bestaat, hoe meer de mensen jaloers beginnen te worden. Waarom moeten ze jaloers zijn? Ik weet het niet, maar ze zijn het wel en dat maakt me al bij al triest en verdrietig omdat ze niet beseffen dat ze gewoon een rampzalig beeld van zichzelf zijn. Hoe dan ook, dit is ons pad. We moeten de valkuilen kapot krijgen, ze stap voor stap door onze vasthoudendheid en doorzettingsvermogen vernietigen. Het is een langzame en moeilijke weg, maar noodzakelijk, zelfs proberen om door te gaan is dat… Zoals voor Afrika, we denken dat culturele uitwisselingen een must zijn, dus we zullen er met plezier aan werken, met echte hoop en respect. Wij eisen hetzelfde. Ik weet zeker dat we dezelfde taal spreken, vreemd, nietwaar ?! Wij geloven in een betere toekomst voor iedereen (met uitzondering van de huidige regeringsleiders).

Angelo, jouw beslissing om uit de buurt van schijnwerper te blijven lijkt te werken. Je voelt je meer op je gemak en je lijkt meer ontspannen en geïnspireerd.
Angelo Bergamini: Ik ben een synthspeler, niet een zanger of een “normale” muzikant. Brian Eno zou beter kunnen uitleggen. Ik kan je zeggen dat ik mijn imago gedurende jaren heb gebruikt, ik had geen alternatief, anders was dit project gewoon dood. Sinds 2000 en zelfs wat eerder, leest Elena Alice mijn ziel en mijn dromen, op een diepe manier, zelfs meer volledig dan ik het ooit zou kunnen doen. Vreemd om te zeggen, maar ik denk vaak dat Elena mezelf is en vice versa! Een voorbeeld van zoiets magisch?! Luister naar Hologram Moon, nu of wanneer het uitgebracht wordt… Gebruik desnoods een kristallen bol.

Elena Alice, sinds 18 jaar ben je de kapitein van het Kirlian Camera-schip, samen met Mr. Bergamini de enige vetereaan die aan boord is gebleven. Je was nog zo jong toen je lid werd van Kirlian Camera!
Elena Alice Fossi: Angelo gaf me een harde plicht, het werken met hem is noch eenvoudig noch gemakkelijk. Ik bedoel, ik moet over mezelf gaan, altijd mijn muzikale houding testen, want ik ben werk samen met mijn favoriete muzikant aller tijden en dat is geen grapje. Ik heb het gevoel dat het mijn huis is, hoewel ik er nog steeds een beetje verbaasd door ben. Nou, het is 17 jaar, het lijken er 42, of 4 … come si può dire … Dipende! Maar, het voelt alsof iets dat er moest zijn, iets waarop ik dol ben. Kirlian Camera is liefde. Een vreemde liefde, een liefde gemaakt door ongewone feiten, gebeurtenissen, bijzondere momenten. Het is niet een gebruikelijke band of leven, helemaal niet. Domme dingen zijn niet toegestaan, wel respect en humor. Er is geen genotzucht in Kirlian Camera, gewoon liefde. Die verschrikkelijke en ‘onverklaarbare’ liefde ….

Ik denk dat je kan voelen dat mensen in de war zijn vandaag. Kirlian Camera heeft een bijzondere aantrekkingskracht, iets spiritueels, ondanks het popgeluid. Ik denk dat jullie een zeer aparte plaats hebben in de muziekscène.
Elena Alice Fossi: Bedankt voor de vriendelijke woorden. Ja, ik weet dat er veel mensen in staat zijn om te voelen wat we doen, ook al is het niet iets intellectueels. Maar het lijkt erop alsof sommige bruggen zijn ingestort, een soort barrière die we hebben ingebouwd, ook al is onze muziek toegankelijk. We zijn ons daar bewust van. We weten dat producers en promotors ons nu nog vaak binden aan ons verleden. Weet je bij Kirlian Camera speelt tijd en beelden geen rol. We proberen mensen te doen beseffen dat het om onze muzikale inspanningen gaat. Kirlian Camera kent geen tijd, want we hebben een ander idee van wat tijd betekent.

Zelden tref je pure schoonheid en talent op zo’n prachtige manier samen. Je ziet er ongelooflijk mooi uit en, sorry dat ik het zeg, ondanks het feit dat je 17 jaar geleden bij de band kwam, zie je dat nauwelijks. Wat is jouw geheim?
Elena Alice Fossi: Cocaïne, heroïne, 4 coma’s door alcohol, 3 zelfmoordpogingen en XTC pillen in een cocktail, dat houdt me jong en gezond! Nou, neen, destijds maakte ik wel een deal met de duivel, maar sinds kort ben ik een ware gelovige geworden. Wacht tot je me ziet als ik 73 ben!

Je hebt zo veel fantastische dingen gemaakt: K-Pax, Black August, Nightglory, Dead Zone in The Sky, Edges 2015 of met SPECTRA*Paris  Spectra Murder Show. Hoe is Hologram Moon denk je? Ik heb al vernomen dat je werkt aan echte knallers zoals Sky Collapse met Covenant, Holograms en nog een boel hits. Denk je dat je het succes van K-Pax en Eclipse kan evenaren?
Elena Alice Fossi: Eigenlijk weet ik dat niet, maar ik ben onder de indruk van die nieuwe songs van het nieuwe album en het mini-album. Er zit een bijzondere “kracht” in die songs. We zijn begonnen met het schrijven ervan tijdens een aantal “dromerige” momenten, dus sommige songs roepen de sfeer van onze meest ritmische dreampopmomenten op, zoals K-Pax of Blue Room. Gewoon die sfeer, niet het geluid. Er waren verschillende gevoelens en emoties, en dus hadden we wat ruimte voor meer industrialachtige geluiden en technobeats, vooral bij het lied dat we schreven voor onze samenwerking met Covenant en vele anderen, hoewel slechts een paar van hen binnenkort het licht zullen zien. Ik kan je zeggen dat dit een album van elektronische muziek is geworden. Elektronische geluiden regeren opnieuw, ook in dit avontuur. Angelo is er razend enthousiast over, meer dan tevoren is hij er ongelooflijk bij betrokken en dat is echt fantastisch!

Er was een tijdje sprake van dat Kirlian Camera van naam ging veranderen. Komt er  een gloednieuw logo? En wordt het Division K-Pax?
Angelo Bergamini: Ik denk dat Division K-Pax al is geboren, ondanks het feit dat geen label wil dat we onze naam veranderen. Het betekent echter niet dat ik niet vrij ben om te denken dat het nieuwe materiaal door KPX zal gemaakt worden! KPX is geboren, ongeacht of het nu de naam Kirlian Camera is of niet. Hoe dan ook, we het woord “Camera” zal aanzienlijk kleiner worden, zo dat “Kirlian” groter wordt!

https://www.youtube.com/watch?v=54u0N5MLufQ

Elena, ook SPECTRA * Paris is terug, eindelijk! Via ProMedia (Dependent) kondigde je een single en een album aan. Je eerste album werd een opmerkelijk succes, de verkoop was beter dan verondersteld. Het tweede hoofdstuk kreeg geen echte kansen om dat te evenaren, terwijl het kerst-minialbum een soort van een duidelijke trendverandering was: delicate akoestische ballads vol elektronische echo’s. Hoe zal de nieuwe cocktail er uit zien: eentje van Brian Eno, T. Rex, Kraftwerk, Devo, James Bond en Helmut Newton? Wat mogen we verwachten?
Elena Alice Fossi: Een elektronisch werk waarop ik trots ben, songs met een retro-pop nostalgie en toekomstige cyberpop, allemaal gemaakt met cutting edge technologie. De cocktail die je noemt behoort zeker tot mijn interesse, maar de huidige SPECTRA*Paris klinkt een beetje kouder, een beetje minder glam, ook al zit het nieuwe werk vol met technologie-glamour! Deze keer wilde ik er echt met Angelo en John aan werken, ik wilde de “herinneringen aan een machine” te creëren, een soort van HAL9000. Dus, ik had geen behoefte aan een technologolisch expertteam dat moest begrijpen hoe vintage-achtige moderne popmuziek met dramatische klanken dient te klinken! Ik wilde werken met professionele en ervaren co-producenten. In feite is zelfs de band totaal veranderd. Ik heb het gevoel dat mijn liefde voor elektronica diep zit, dus ik kan het niet helpen dat ik verliefd ben op een aantrekkelijke robogirl! Alle gekheid op een stokje, dit is geen eenvoudige album, eerder een hoop nieuwe singles, maar iets leeft erin: herinneringen, toekomst-retro hints, cyberdromen, verschillende werkelijkheden … alles wordt verteld door middel van een wazige sluier. Dit album is gevuld met kleuren, technologische kleuren en de eerste single Star Bubbles is een echte ‘spiegel’ van het hele werk, waarschijnlijk de meest gemakkelijkste track, dat wel.

Dependent citeert wel Giorgio Moroder, OMD, Depeche Mode, Pet Shop Boys en Kraftwerk voor de nieuwe SPECTRA*Paris…
Elena Alice Fossi: Nou, ja, zulke namen zaten in mijn droomwereld toen ik nog een kind was, dus … Ik wil eindelijk terug naar mijn roots. Ik zal niet ontkennen dat ik in het verleden geen electroglam-rockmomenten had, omdat het voor mij als een experiment was, maar het glamelement moet gewoon een ingredient van het elektronische recept zijn, net als voor mijn nieuwe “Spectrawelt”!

Verschillende realiteiten, cyborgs, nieuwe spirituele liefdes … Iets doet ons vermoeden dat er iets massaals uit het Kirlian Camera-schip zal komen. Hoe zit het met toekomstige concerten en tournees?
Elena Alice Fossi en Angelo Bergamini: Nou, zowel Kirlian Camera en SPECTRA*Paris zullen weldra elektronisch georiënteerde sets krijgen, dus minder gitaren, om niet te zeggen volledig verdwijnen om zo meer ruimte voor de elektronica en zang te kunnen geven. Dit betekent niet dat het niet meer akoestisch kan, zoals we dat in het verleden met Alice Neve Fox deden, maar zoiets moet je echt wel goed organiseren en bij voorkeur met toevoegen van orkestrale arrangementen.

Dus, we zijn klaar om naar K-Pax te vertrekken?
Kirlian Camera: We denken dat het snel zal gebeuren! Richting Paradijs! Men heeft ons verteld dat de huizen er niet te duur zijn en het is er niet overvol, helemaal niet!

ENGLISH VERSION

Maurizio Moscarelli, long time friend of Kirlian Camera talked with Angelo Bergamini and Elena Alice Fossi about things to come…

The new works of both SPECTRA*paris and Kirlian Camera are going to be released soon, it seems. You, Elena Alice are more than ever collaborating with great names of the world’s independent scene like Covenant, producer John Fryer, DJ Ramirez and new acts such as John Rox. Will those collaborations get any room on your forthcoming releases?
Elena Alice Fossi: Well, yes, they do. Our new minialbum Sky Collapse seems like a collaboration with Covenant that will be likely extended to a further song which will find room on the new album. John (Fryer) keeps on working with us and several new songs will get his precious help, once again. We have been recently collaborating on new Spectra*paris material, too. Elvio Moratto (Ramirez, Pete Burns, Dead Or Alive, Easy Going, etc.) appears on the new SPECTRA*Paris album as well with a help from Riccardo Persi (Technotronic, DJ Hell, Krisma, Dead Or Alive, etc.)! Etc. etc.

You’ve just held a world premiere-test in Nuremberg. You performed the new album in front of 100 German listeners only! Can you tell us more? I’m told the event was super-controlled! Practically, no one had a chance to record the concert. I think it’s a very particular and intelligent choice, but, how can you be sure no one filmed or recorded?
Angelo Bergamini : No problem if the audience are taking photos and/or filming either. But, as for audio recording goes, all of the 100 people had to sign some kind of agreement/contract, where it’s clearly stated they have no right to share such recordings. We like the idea of testing new material months before being issued. Pink Floyd used to do the same. The experiment will be doubled in the end of December, during a behind-closed-doors special event in Dresden, in front of an audience of about 50 selected listeners only. We couldn’t manage to do the same with a thousand people, as it’d be out of control. Anyway, a further test-event in front of more audience won’t be ruled out…

First reactions to the “secret premiere” of your show even go over enthusiasm! Many say the new album might turn out to be your best ever and everyone looks really and remarkably impressed…
Elena Alice Fossi : Impossible to explain our feelings, when we were on that small stage. It was like a inner flood. The new songs are really particular, in a way: it seems they’re able to create deep emotion, in a very “direct” way. It means there’s no need to turn the whole world upside down to catch their meaning. This album is telling stories to heart, no useless waste of time. There’s no time any longer. We think a song must reveal its very soul kind of immediately, as far as Kirlian Camera is concerned, today. Maybe it’s pop, maybe… it’s love.

So, what do you expect from this new bunch of new works? Seems you’re going to write an important chapter in your career, according early comments…
Elena Alice Fossi and Angelo Bergamini : We don’t know what to expect from the new chapter, we only expect it’s the best we ever wrote. No way out. We must prove that to ourselves. To our ears and to our heart, both…

Your collaboration with Fryer’s Black Needle Noise is remarkable. Naughty Girl, for example, has got the right stuff to become a smash-hit! It sounds fresh, modern, intelligent and originally listenable/danceable at the same time! Elena, is there anybody in particular you would like to collaborate with, in the future? Don’t tell me it’s Zucchero!!!
Elena Alice Fossi: AH AH AH!! Well, no, after so many collaborations I think many further ones would turn adventure into stress, so, we’ll have to unfortunately select the musicians we’d like to perform with. But it’s kind of uneasy deal, as there’re so many good names out there! Difficult to say just some. Anyway, in December it will be released on the new album by ex-Pale TV’s Alex Fornari which includes an Italian-sung duet. Some further collaborations already are scheduled, but let’s take time before going to talk about them, now. Anyway, given your question… I’d like to collaborate with Laurie Anderson, even if I’ve never got in touch with her, yet. Her vocal timbre is magic as well as charming is the way she treats violin and plays electronics, not to mention that great sound her music works have. Jean-Michel Jarre is just another artist I recently revalued, thanks to his recent Electronica-albums, just conceived as collaboration works.

Your activity regarding cultural and social rights is proceeding full steam towards new goals, so now Kirlian Camera is the first band ever to headline an electronic music festival in West Africa (Dakar) being created in collaboration no less than with the Ministry of Culture Senegal. I guess it’s great that a band like yours, after so many controversies and misunderstandings, is today enjoying the respect of important cultural organisations and social groups. You’re proving you’re such an indomitable, uncompromised and stand alone case, never relying on any helping hand. Never accepting to follow any trend, always on the front line. What’s your current feeling? How your once-enemies are reacting to such willpower?
Angelo Bergamini:The path that brought us here has been so winding and… I don’t see any actual end. However, Elena and I both love the idea of belonging to ourselves. We couldn’t accept any real compromise simply because it’d be suffocating. One feels he stops choking just when he’s deeply believing the words he says, without any fanatism nor self-indulgence. We probably wanted to prove something, without any massive presence on socials, without telling fairytales anyone. There are so many wiles around us, so many little demons dancing headless like demented puppets on the edge of a freakish world. Too many words, too huge silence. The more you want to prove you exist in spite of troubles the more many people start feeling envious. What’s there to be envious of? I don’t know, but they are and it’s sad, so sad because they won’t realize they’re just painting a disastrous image of themselves, an unappealing one. Practically, they’re just gratuitous appearances. I’m not even sure they’re just real or not… Anyway, this is our path. We want to reach the destination passing through the centre of overwhelming odds: we couldn’t accept to get around the traps. We must destroy all traps, step by step, aided by fool tenacity and persistence. It’s a slow and troubled way, but it’s necessary to hold position, even trying to advance… As for Africa, we actually think cultural exchanges are a must, so we’ll go there with joy, real hope and respect. We demand the same. I’m sure we’ll be speaking the same language, strange, isn’t it?! We believe in a better future for everybody (except of current government leaders and co-leaders…).

Angelo, it seems your decision of keeping your image away from spotlight is making you more at ease and you seems more relaxed and inspired at the same time.
Angelo Bergamini: I’m a synth player, not a singer nor a “regular” musician. Brian Eno would explain this point better, but, given that today he’s busy elsewhere. I can say I’ve been using my image throughout some past years because I found no alternative out, as the project would have otherwise faced its very death. Now, since 2000 and even earlier, Elena Alice reads my soul and my dreams, deeply. In a more complete way than I could ever do. Strange enough to be said, but I’m going to often think Elena is myself and vice versa! An example of such a magic?! Listen to Hologram Moon, whether it’s now or when it’s been released… Use a crystal ball, if necessary.

Elena Alice, what’s your real state of mind, today, after almost 18 years you’re the “captain” of Kirlian Camera, the only veteran ever along  with Mr. Bergamini? You were a baby at the time when you joined Kirlian Camera!
Elena Alice Fossi: Angelo gave me a hard duty, as working with him is neither simple nor easy. I mean I always must go over myself, always I must test my musical attitude, as I’m just working with my favorite musician ever and that’s no joke. I feel it’s my home, by now, even though I sometimes still feel a little surprised of being here. Well, it’s 17 years, seems like 42, seems like 4… come si può dire… Dipende! But, I feel like I am whereas I must be, where I love to be. Kirlian Camera is love. A strange love, a love made of uncommon facts, events, extraordinary moments. It isn’t a usual band life, not at all. No silly things allowed, but respect and humour at the same time. It is cold as alien ice, it is not a friendly place where one can relax or even find any self-indulgence. There’s no self-indulgence into Kirlian Camera, just love. That terrible and “unexplainable” love….

I think someone can feel it although the people are rather confused, today. Kirlian Camera own a special appeal, a spiritual one, in spite of their pop-orientated attitude. I guess it’s kind of a stand alone case in the music businness, don’t you think so?
Elena Alice Fossi : Thanks for the kind words. Yes, I’m aware there are many people being able to “feel our transmission”, as it’s no intellectual thing, on a side! But, it looks like some bridges have collapsed, as sometime we create a sort of barrier, despite our listenable music. We’re aware of this, too. As well as we know producers and promoters not seldom try keeping us tied to a “Kirlian Camera’s middle age period”. Kirlian Camera is a concept beyond time and images. We’re trying to make people realize it by our real musical efforts. Kirlian knows no time, as we have a different idea of what time means.

And there aren’t so many cases putting pure beauty and real talent together in such a splendid way. So, talking about your frontlining and image, you look amazingly beautiful and, sorry, but in spite of the fact you’re still young, you joined the band 17 years ago but look like no time has passed! So I, as well as many people do, wonder what’s your secret, as you could not be a 8 year old baby at the time!
Elena Alice Fossi: Cocaine, heroin, 4 alcohol comas, 3 suicide attempts and so many XTC pills are the real cocktail that keeps me young and healthy! Well, no, joking aside… I must say I made a pact with the devil time ago…but, since I recently become a true believer within a few weeks you’ll be looking at me, finding out the 73 years old lady I am in the real life…

You composed or co-composed a lot of independent hits (long list includes K-Pax, Black August, Nightglory, Dead Zone in The Sky, Edges 2015, Spectra Murder Show with your project SPECTRA*Paris, etc, etc…).
What’s your forecast about Hologram Moon? Early signs tell you’re working on real bombs such as Sky Collapse with Covenant, Holograms and some further smash hits… Do you think it’s time to double the success of K-Pax and Eclipse? It sounds it’s even possible to go over it!!!
Elena Alice Fossi: I actually don’t know, but I’m being impressed by those new songs which are going to shaping the new album and the mini album. There’s some particular “force” in those songs. We started writing them during some “dreamy” moments, so some songs might recall the atmosphere of our most rhythm-dream-pop moments such as K-Pax or Blue Room. Just some kind of that atmosphere, not the sound, anyway. Then, our feeling started catching different sensations and emotions, so we created some room to more industrial-like sounds and technoid beats, specially to the song we wrote for our collaboration with Covenant and many others, although only some of them will see the light pretty soon. After all, I can say this is an album of electronic songs. Electronic sound gets back to be absolute king, in this adventure and I can perceive it’s going to rule our future, more than ever. Angelo looks madly enthusiast, incredibly involved as never before and that’s really fantastic!

Kirlian Camera has been for a while supposed to turn name into a new one. Should we expect your band to appear under a brand new logo? Is that Division K-Pax?
Angelo Bergamini : I think Division K-Pax is born, despite of the fact no label wants us to change our name, turning it into a new one. It doesn’t mean I’m not free to think the new material is made by KPX! KPX is born, no matter if the displayed name is Kirlian Camera. KPX is born into our heats… and Hologram Moon is Division K-Pax’s heart!Anyway, we like the idea to turn the word “camera” considerably smaller, in order to just highlight “Kirlian”… so, at any rate… “K” rules!

Alice, SPECTRA*paris is on the way to come back, at last! You and big label ProMedia (Dependent) announced singles and a album while in the meantime it’s been revealed that your first album got some remarkable success, selling more copies than supposed, at the time… Second chapter got no real chances to double such a golden award hit, while the Christmas minialbum marked a kind of a clear change in trend, even going to show off delicate acoustic ballads filled with electronic echoes. Will your evolved intellectual cocktail of Brian Eno & T. Rex, Kraftwerk & Devo, James Bond & Helmut Newton propose any new music line? What should we expect from your multifaceted vision?
Elena Alice Fossi : A proud electronic work, made of songs reminding of retro-pop nostalgia and future cyberpop, all created with cutting edge technology. The cocktail you mention is doubtlessly catching my interests, but today’s SPECTRA*paris sounds a little colder, a bit less musically glamourous, even though the new work is going to be fully crossed by kind of technology-glamour! I liked to work with Angelo and John, this time, as I wanted to create the “memories of a machine”, kind of HAL9000 recalling old times, when it was a young device falling in love with a sexy Commodore vic 20! So, I needed a technology-expert team being able to understand what vintage-esque modern pop music combined with some dramatic tones should turn out to sound like! I actually needed to work with professional and experienced co-producers. In fact, even the band has changed, totally. I feel that my love for electronics is deep, so I can’t help falling in love with an appealing robogirl! Well, joking aside, this is no simple album, or better … it turns out to be a real collection of brand new singles, but something is living into it: memories, futuretro hints, cyber dreams, different realities… all being narrated through a blurred veil. This album is filled with colors, technology colors and the 1st single Star Bubbles, planned for early January, is just a real “mirror” of the whole work, likely the most listenable, though.

However, Giorgio Moroder, OMD, Depeche Mode, Pet Shop Boys and Kraftwerk have been quoted by your new label Dependent as being real inspirational points to the new SPECTRA*paris project…
Elena Alice Fossi : Well, yes, such names kind of made my life dream when I was a child, so… I want to finally go back to my roots. I won’t deny that electroglam rock-oriented moments I have been experienced in a recent past, as it was something like an experiment, to me, but… no, glamourous thing must be just a flavour into a massive electronic recipe, as for my new “Spectrawelt”!

Different realities, cyborgs, new spiritual loves… Something in the air says we should expect the real and massive Kirlian Camera world-in-music soon! What about your future concerts and tours?
Elena Alice Fossi and Angelo Bergamini : Well, both Kirlian Camera and Spectra will be performing soon as electronic-oriented sets, so guitars will get less space till even sometimes almost disappear, in order to give more room to electronics and vocals, of course. This doesn’t mean we will not be able to face some totally acoustic events as we did in the past under the flag Alice Neve Fox, for instance, but… such events will have to be really well organized and likely orchestra will be added.

So, ready to leaving for K-Pax?
Kirlian Camera : We think I’ll be moving out soon direction Paradise! We’re told homes aren’t that pricey and hey… Paradise is not overcrowded, not at all!

MAURIZIO MOSCARELLI

Coverfoto: © Kirlian Camera

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More