Tekst, concertticket en interview: Hendrik Hindrex
Foto: Jagna Birecka
Mei 1983. David Bowie is op het toppunt van zijn ‘fame’. De voormalige Thin White Duke start op 18 mei in Brussel de Serious Moonlight-tour om zijn nieuwe elpee Let’s Dance, eindelijk zichzelf en ‘en passant’ zijn nieuw gebit voor te stellen. Bowie was niet langer Ziggy Stardust of Aladdin Sane. Een dag later deed hij het nog eens over in Vorst-Nationaal. We waren er toen bij. Het publiek werd wild bij de intro van de titelsong van de nieuwe elpee. Maar ook tijdens de momenten waarop Bowie zijn altsax bespeelde. Wat een feest!
Januari 2022. De multi-instrumentalist Heyme post op Soundcloud een adembenemende cover van Let’s Dance. Ditmaal geen briljante popmuziek, maar een bevreemdende lounge-versie van de grootste hit van David Bowie. Voor ons een reden om toch maar eens kennis te maken met de musicus Heyme Langbroek.
Wie is Heyme Langbroek ?
Ik ben geboren en groeide op in Amsterdam. Maar in mijn vroege twintiger jaren ben ik in Antwerpen beland. Ik leefde er enkele jaren als straatmuzikant. Via jamsessies in de kelder van Rudy Trouvé heb ik me aangesloten bij enkele Antwerpse bands. Dat hield op rond het jaar 2000. Er verdwenen enkele muziekcafés en het werd steeds moeilijker om te overleven voor beginnende en minder bekende muzikanten. Via mijn toenmalige vrouw ben ik in Polen terechtkomen. Door mijn werk in de IT ben ik uiteindelijk in Praag verzeild en dat voelde als thuiskomen. Ook omwille van de florerende muziekscene daar.
Bij welke bands speelde je in Antwerpen ?
De meest bekende bands waren Kiss My Jazz, Lionnell Horrowitz & his combo en I H8 Camera. Ik woon inmiddels drie jaar in Praag. Daar speel ik samen met een gitaar- en pianovirtuoos. Ik speel trompet en sax. We gebruiken ook een loopstation. We treden er op onder de naam Zandloopers. Dat is jazz-lounge, maar ook volledige improvisatie. Ik speel veel en graag met anderen samen. Maar ik speel ook solo onder mijn voornaam Heyme. Ook daar gebruik ik een loopstation. Ik heb niet echt vaste plannen, al wil ik graag een weekje door België touren zodra de pandemie over is. Ik neem veel thuis op. Ik hoop tegen volgend jaar nieuw vinyl te kunnen uitbrengen.
Hoe ben je op het idee gekomen om precies Let’s Dance te coveren ?
Ik hoorde deze lounge-versie gewoon in mijn hoofd. Ik was benieuwd of het zou werken. Chet Baker is één van invloeden. Ik wilde dan ook een soort Chet Baker-versie maken met een breekbare, zwoele stem. In Tsjechië hebben ze op Radio 1 een programma met alleen maar speciale covers. Heel inspirerend is dat. Vroeger coverden grote artiesten nummers van anderen, waardoor die songs vaak beter werden. Ik denk spontaan aan Zondagmorgen Lilian van Louis Neefs (het origineel is van Kris Kristofferson nvdr.). Mijn harde schijf staat vol covers, al zijn die niet allemaal om uit te brengen. Veel gedoe met rechten. Ik heb dit nummer toch op Soundcloud gegooid omdat het aansluit bij wat ik solo doe.
Bowie heeft ook een uitstekende elpee met covers: Pin Ups. Maar wat heb je met hem? Heb je hem ooit zien optreden?
Mijn broer heeft me op mijn vijftien Ziggy Stardust cadeau gedaan. En ik kreeg ook zijn gitaar. Sindsdien ben ik grote fan. Ik leerde dan ook alle nummers spelen. Five Years was het eerste wat ik kon spelen. Ik heb twee jaar alleen maar nummers van Bowie gespeeld. Ik zag hem optreden tijdens de Serious Moonlight-tour (1983) en Sound + Vision (1990). Kippenvel!
Dat kan geen toeval zijn: idem dito hier bij het beluisteren van jouw versie. Bedankt voor dit gesprek!
Zandloopers – HEYME (heymerocks.com) – Bandcamp