Vorig jaar kregen we uit het niets de donkere single Sally in onze mailbox van Crystal Cabinet. Het was alweer een tijdje geleden dat we iets vernomen hadden van dit Hasseltse trio. Op 7 februari staan ze in de Gentse Kinky Star. Wij gingen eens polsen bij zanger/gitarist Jochen Vanbrabant waar de band al heel de tijd mee bezig is geweest.
In de vijf jaar dat jullie bestaan hebben jullie enkel nog maar een demo en een single uitgebracht. Hoe komt dat zo?
Als band hebben we onze tijd genomen om te groeien. Een jaar of 5 geleden ben ik samen met Jeroen begonnen een aantal primitieve nummers uit te werken die ik op akoestische gitaar had geschreven. Daarna is Wannes er met zijn Juno 60 bijgekomen. Dit zijn de nummers die op onze demo-cd staan en die klinken nog redelijk folky. Na die demo zijn we meer de experimentele kant opgegaan. Door samen te jammen en te improviseren hebben we gaandeweg onze sound gevormd en konden we de studio in om onze eerste single op te nemen en toen was ons geld op!
Wij schreven over jullie demo dat er wel wat Sisters Of Mercy invloeden inzaten, was dat voor jullie een verrassing?
Wel een beetje verrassend eigenlijk. We zien de link wel in het donkere van die muziek en de typische synth sounds van die tijd, maar voor ons zijn de Sisters nooit een markante invloed geweest. Ik heb mij vroeger wel goed geamuseerd op de dansvloer wanneer ze Temple Of Love draaiden. Wannes is wel fan van het album Gothic van Paradise Lost.
Op jullie Soundcloud staat een bijna 16 minuten durende improvisatietrack die veel wegheeft van een psychedelische soundtrack van een horrorfilm. Is het de bedoeling om nog zo’n lange uitgesponnen nummers te maken in de toekomst?
Die improvisatietrack hebben we opgenomen toen we in de studio zaten voor onze single. Na de soundcheck moest Jelle (de opnametechnieker) even weg. We hebben toen gebruik gemaakt van de situatie, drukten op record en begonnen te jammen. Lange uitgesponnen nummers maken is niet per se een opzet, maar we sluiten dat niet uit. We proberen nummers organisch te laten groeien vanuit een bepaalde riff, groove of tekst. We willen in een soort trance geraken waardoor we helemaal in de muziek zitten. Dat is eigenlijk het fijnste wat er is tijdens het spelen.
Jullie noemen zichzelf een psychedelische rockband maar er zitten toch veel meer invloeden in jullie muziek zo te horen, is dat dan een label om mensen om het verkeerde been te zetten?
Mensen op het verkeerde been zetten is zeker niet onze bedoeling. We geraken gewoon zelf wat in de war als we ons een bepaald muzikaal label moeten aanmeten. Door het repetitieve karakter van de nummers en de manier van effecten gebruiken, komt psychedelica wel in de buurt, en zo omschrijven we ons dan, maar dat dekt de lading niet helemaal. Invloeden komen er vanuit allerlei muziek genres. Bands als Swans, Can, Current 93, Motorpsycho, Sunn o))), Kraftwerk, Tangerine Dream, Coil, Crass, The Ex, Rudimentary Peni,… en nog zoveel meer. Fuck man, ik moet ophouden. Alles kan invloed hebben, zelfs ABBA…
Jeroen en Jochen hebben vroeger samen in de anarcho-punk band Counter-Attack gespeeld, zit die tegendraadsheid van vroeger ook nu nog in Crystal Cabinet?
Ik denk het wel. We maken muziek die we zelf willen horen en houden geen rekening met gangbare formats. We willen mensen bereiken die geraakt worden door wat we doen. Voor ons is de muziek zelf heel belangrijk, maar ook de teksten spelen een rol. Het is vaak een uiting van persoonlijke struggles, maar ook kritiek op onze samenleving. We roepen op tot algemene burgerlijke ongehoorzaamheid in één van onze nummers. Dat nummer heet Slaves en we hebben geen bassist, dat is ook tegendraads…
Op 7 februari spelen jullie in de Gentse Kinky Star wat mogen wij daar verwachten?
We gaan voor het eerst met een andere drummer spelen dus dat is wel wat spannend. Maar het gaat een energieke set worden. We zullen zeker wat improviseren en ons langste nummer duurt 10 minuten, en ons kortste 1 minuut. Na 40 minuten is het gedaan. Daarna gaan we verderwerken aan nieuwe nummers, sparen en terug de studio in voor een ep of een album.