Montage is een transmediaal elektronisch label uit Brussel, gerund door Jonathan Cant en Laura Contant. Ze zijn onlangs begonnen met de Songs From The Gutter-serie, wat een reeks cutting edge dance singles moet worden. De eerste single is van Jonathan zelf, en verschijnt onder de naam Cratje.
Jonathan Cant: Songs From The Gutter probeert een hedendaags verlangen naar intense, postindustriële dancemuziek samen te brengen. We zijn op zoek naar tracks die een oorstrelend, sounddesigner gevoel creëren, zonder een specifiek genre in gedachten. Ik denk dat DJ Würm, KAVARI of Blood Of Aza een van de inspiratiebronnen voor deze serie zouden kunnen zijn. Allemaal artiesten die sounddesign en intense dancemuziek op unieke wijze weten te combineren.

Waarom zijn jij en Laura Contant met deze serie begonnen? Hadden jullie het gevoel dat er iets ontbrak in het huidige aanbod, dat er een bepaalde leegte moest worden opgevuld?
We denken niet dat er iets ontbreekt! Eigenlijk wilden we met deze serie een bepaalde trend in de hedendaagse dancemuziek belichten, waarbij producers extreem goed geproducete tracks maken die klinken alsof ze door een blender zijn gehaald. Denk aan industriële noise, maar dan zonder de onbedoelde analoge ongelukjes. Dit is precieze, daadkrachtige en evenwichtige muziek, die klinkt alsof hij volledig vernietigd is.
Deze serie werkt volgens het open call-principe. Waarom?
We werken graag met open calls, omdat we als curatoren beseffen dat we altijd blinde vlekken hebben. We vinden het erg leuk als mensen contact met ons opnemen en we willen Montage als platform zo open mogelijk maken. In de tussentijd nemen we ook actief contact op met artiesten om deel te nemen aan deze serie, omdat we denken dat er op deze manier een soort osmose of ontdekking kan ontstaan tussen de kleine en de grote namen.
Kun je me wat meer vertellen over jouw nummer?
Ik heb dit nummer eigenlijk vrij snel gemaakt, het klikte gewoon. Ik begon te experimenteren met de baslijn. Toen voegde ik de drums toe en na een tijdje realiseerde ik me dat het een meer unieke energie zou geven als ik een paar snares zou vervangen door blips. Ik denk dat ik veel te danken heb aan de kritische feedback van Laura, die me altijd pusht om mijn muziek te verbeteren. Ik heb een erg korte aandachtsspanne, waardoor het soms moeilijk voor me is om perfectionistisch te zijn in mijn producties.
Werk je van huis uit?
Ik maak mijn muziek tussen mijn huis en mijn studio. Ik probeer mijn praktijk een beetje te professionaliseren, dus huur ik sinds een paar jaar een aparte studioruimte, waar ik mijn producties zo goed mogelijk probeer te kunnen horen. Ik wil graag audio blijven leren, zodat ik ook de muziek van anderen kan mixen.
Wat is jouw set-up?
Ik heb een paar synthesizers, maar ik denk dat dit nummer volledig in de box is geproduceerd. Dat maakt de productie tussen mijn huis en mijn studio veel gemakkelijker. Bovendien is een deel van de processing die hedendaagse muziek zo fris laat klinken alleen mogelijk in de box, of zou het veel moeite en geld kosten om te produceren met traditionele synthesizers en apparatuur. Ik kan Serum niet door 17 OTT-instances laten lopen op een modulaire synthesizer.
Montage organiseert een labelnight op 24/04 in Botanique. Meer info kan je hier vinden.