Home Interview ALL ARE TO RETURN

ALL ARE TO RETURN

by Nel Mertens

Vorige week kregen we hun eerste single te horen en hun debuutep komt er volgende week aan. N. en F. lanceren met All Are To Return een heerlijk oncomfortabele sound. Een nieuw geluid, dat vraagt om een kennismakingsinterview!

© Dianne Sarah

Waar komt jullie bandnaam vandaan, wat betekent deze voor jullie?
De bandnaam All Are To Return is oorspronkelijk tegelijk een imperatief en een tegen-feitelijke vaststelling. We troffen het aan in de ondertitels van een obscure Japanse film waarin een commandant zijn manschappen het onmogelijke dwangbevel geeft dat ze allen terug moeten keren van de strijd. De frase ‘All Are To Return’ is zowel dwingend, dwaas en hoopvol – bevat een absurde zekerheid wars van twijfel, welhaast religieus. Dit vinden wij goed klinken en op spanning staan met de grimmige maatschappelijke achtergrond waartegen deze nummers zijn gevormd. 

Hoe moeten we jullie muzikale geschiedenis tot nu voorstellen? Hoe is jullie samenwerking ontstaan?
We kennen elkaar al jaren en delen veelal dezelfde muzieksmaak. Maar tot een samenwerking kwam het pas toen de pandemie uitbrak en we elk vanuit de beperkingen van isolement ontdekten wat we op afstand samen konden doen.

Wanneer beseften jullie dat muziek spelen jullie passie is?
N: Toen ik voor het eerst ruige synth-percussie over een muur van gitaar hoorde. En dat ik zelf dat ongemene kabaal had gemaakt.

F: Ik realiseerde me het op het moment dat we in lockdown gingen en ik niet kon jammen met andere lui, repeteren met bands, optreden, uitgaan of naar optredens gaan.

Waaruit halen jullie inspiratie? Gebeurtenissen en situaties uit het dagelijkse leven? Of zijn het vooral andere muzikanten die jullie inspireren?
Eerder nog dan van muzikanten komt inspiratie uit persoonlijke intense ervaringen. De waarneming van trilling van de lucht bij het kijken naar de maan door een telescoop, vingertoppen over barsten in beton… Natuurlijk ook uit de muziek die we elk beluisteren. Maar het gaat om een soort individueel textuur-repertoire. Hierbij zijn de associaties die klanktexturen opwerpen vooral voor-cognitief, los van elk specifiek zintuiglijk kader.

Vervolgens is de wisselwerking tussen machines en de vrijere stem en instrumenten zoals gitaar zeer door de associatieve stemming bepaald.

Hoe beschrijven jullie de muziek die jullie maken zelf graag?
Als het beestje een naam moet hebben: ‘doom’.

Voor welke band willen jullie ooit graag eens he