Home ReviewsAlbum Reviews TELEFERICK – Augustus (Eigen beheer)

TELEFERICK – Augustus (Eigen beheer)

Bruggeling Christophe Ywaska is een elektronische klanktovenaar die onder de naam Teleferick sinds 2005 actief muziek produceert. Hij leidt ook de online radioshow Klankschap die op Villa Bota, een Brugs mediaplatform voor jongeren, al jaren een vaste stek heeft. Teleferick kreeg de smaak om zelf muziek met een experimentele invalshoek te maken te pakken, door de blootstelling aan genre-overschrijdende en multidisciplinaire artiesten tijdens zijn radioprogramma’s.

Augustus is een mini-album waarbij Christophe Ywaska met verschillende andere artiesten samenwerkte. De zachte ambientklanken op deze digitale uitgave worden nauwkeurig bijgekleurd met samples, veldopnames (Jeroen Diepenmaat), viool (Peppy), drums (Jules Kabba) en bas op Marollen door Lowie. De dromerige creaties bevatten een minimalistische eigenzinnigheid waarbij de deelnemende artiesten hun tools en instrumenten als scherpe regendruppeltjes op de donzige klanktapijten laten vallen. De ingetogen pianostukjes van Frederik Croene flirten met melancholie en wekken beelden van desolate natuurlandschappen op.

Hoe langer je naar deze mix van resonanties luistert, hoe meer je ontdekt in dit prachtige klanklandschap. Teleferick is verantwoordelijk voor het geruis, de geluiden en de Wurlitzerklanken. Dit rustig kabbelend werkje nodigt uit tot een diepere luisterreis waarbij de geluidsstructuren een leidraad zijn naar vredige redeneringen. Op de Bandcamp pagina van Teleferick zijn nog verborgen pareltjes van zijn uiteenlopende experimenten te vinden. Teleferick levert met Augustus een mooie en sfeervolle oogst.