De Britse producer/muzikant Ryan Lee West bracht onder Rival Consoles onlangs zijn 9de studio album Landscape from Memory uit. De plaat verwijst naar zijn vroegere affectie voor meer organische, menselijke geluiden door het gebruik van akoestische instrumenten als de gitaar en piano.

Dit horen we meteen op opener In Reverse waar de warme gitaarlicks, naast subtiele electronica, primeren. Single Catherine, een ode aan zijn partner, brengt vervolgens een open, catchy melodie, begeleid door een simpele drumshuffle. We horen op Drum Song en Soft Gradient Beckons een eenvoudige, sferische sound waarbij diverse audiofragmenten als een lappendeken het geheel aan elkaar rijgen.
Op Gaivotas staat de klavecimbel centraal, die naar het einde overstuurs wordt gesampeld. De vette drumbeats met zwevende soundscapes bij Coda en Known Shape lijken sober, doch complex en doen ons denken aan Moderat en Console. Tenslotte klinkt Jupiter, naar Ryan’s gevoel, heel licht en fris zoals de zon met zijn warme gloed op dagelijkse voorwerpen schijnt.
Hierna slaat de plaat helaas over naar experimentele muzak met af en toe een hoogtepuntje. We genoten van de hedendaagse sound en creativiteit, maar raakten na 10 nummers helaas onze aandacht kwijt.