Julie’s Haircut is afkomstig uit Emilia, in het Noorden van Italië en is al actief sinds eind de jaren 1990. Van naar garage lonkende soul over psychedelica tot behoorlijk experimentele klanken evolueert de band van plaat naar plaat, van samenwerking naar samenwerking en blijft de band een constante in het Italiaanse indielandschap. De behoorlijk dikwijls van bezetting wisselende band maakt zodoende elke keer een uitdagend album dat een ander aspect van hun kunnen in de kijker zet.

Ze werkten in het verleden onder meer samen met Damo Suzuki (Can) en Sonic Boom, maakten een eigen interpretatie van de muziek van de film Holy Mountain van Alejandro Jodorowsky en een stuk uit Casanova van Fellini, waar de muziek oorspronkelijk van Nino Rota is.
Het is dus elke keer, ze zijn inmiddels aan hun tiende langspeler toe, afwachten waar de behoorlijk consistente bezetting van Nicola Caleffi, Luca Giovanardi, Andrea Rovacchi, Andrea Scarfone en Ulisse Tramalloni deze keer mee zullen afkomen. Met een nieuwe zangeres dus, de Italiaans-Nigeriaanse Anna Bassy en dat zorgt voor een heel andere sfeer.
Iets melodieuzer, veel soulvoller, iets toegankelijker ook met muziek die fans van bijvoorbeeld Massive Attack of Lay Llamas meer dan een beetje zal bevallen. Niet dat ze de wortels van hun band zijn vergeten. Niet elk nummer heeft die poppy vorm. Doorheen de cyclus van acht nummers zwerft Julie’s Haircut doorheen psychedelica, elektronica, polyritmiek en een portie trippy gitaarwerk dat zo van Spacemen 3 zou kunnen zijn.
Elk nummer heeft zo zijn eigen merites, waarbij de band elke keer anders klinkt terwijl elk van de stukken hypnotiserend en verslavend tegelijk werken. Divers, uitdagend en innovatief is dit Radiance Opposition waarbij de stem van Bassy veel ruimte krijgt. Niet erg, want haar zwoele stem past prima bij de bewerende muziek.


