Ooit was er INXS, wat stond voor ‘in excess’. In 2022 was er Excess. Automatic maakte dat album dat het probleemloos tot hoog in onze eindejaarslijst schopte. Aan drie lange jaren smachtend wachten op de opvolger kwam nu een einde met album nummer drie, getiteld Is It Now? Toeren doet het trio uit Los Angeles ook, maar ze slaan ons land over. Automatic zijn bassiste Halle Saxon Gaines, Izzy Glaudini als zangeres op keyboards en co-zangeres en drumster Lola Dompé. Hun naam ontleenden ze aan een nummer van The Go-Go’s uit 1981. Hun aan new wave verwante geluid ademt de donkere klankkleur uit die het genre kenmerkt, maar we horen ook postpunk, krautrock, electro, synth punk en dub.

Is It Now? hebben ze met een gezonde dosis zwarte humor belast. Een boodschap van verandering breng je best met een kwinkslag. Hoe hebben de dames de drie jaar sinds hun ‘excessieve’ tour in 2022 volgemaakt? Izzy is nu ook producer en een wandelende poezenboot. Halle studeerde plantkunde en Lola verhuisde naar het platteland en was hoofdzakelijk met paarden in de weer. Producer Loren Humphrey moedigde hen aan live en los te repeteren met langgerekte opnames die veel ademruimte toelieten. Halle verwoordde het zo: “Onze oude ideeën botsten op de nieuwe en versmolten zo tot deze 11 nummers”. Het straffe hieraan is dat je inderdaad de typische Automatic-sound hoort maar wel op een leuke frisse manier waarbij ze in een paar nummers redelijk fantastische zijsprongetjes maken.
Black Box is de opener en laat de koude funk met de onderkoelde doch immer heerlijke zang van Izzy al triomfantelijk horen. Het is een nummer dat klankmatig bij de hoes past. ‘Run baby run’ met de drie muzikantes die aan hun estafette bezig lijken. Het is ook op deze nieuwe plaat mooi om te horen hoe ze met hun drietjes zusterlijk op één hiërarchische lijn blijven musiceren. Het is een golvende en vaak met feestgedruis omfloerste lijn want Mq9 klinkt erg ESG met een flinke scheut new age ska. De plaat opent herkenbaar maar wel op een bijzonder hoog niveau. Mercury verrast wel. De synths gieren verslavend en meedogenloos. Izzy zegt hierover dat dit nummer ons wil behoeden om te vervallen in nihilisme. We mogen heus een introspectieve spirituele bril opzetten. Ondanks de gruwel op aarde kan het leven mysterieus en wondermooi zijn. Het nummer klinkt inderdaad als een droomzoet triphop-anthem met een donkere weerklank.
Verwarring troef in het aan Gary Numan verwante pareltje Country Song dat heel stedelijk klinkt maar de teksten – overduidelijk gehandtekend door Lola – laten een ander verhaal horen: ‘Bye-bye, city, let’s pack it up for our destination. No more concrete. Who would’ve thought I’m a wife of nature?’ Ook Don’t Wanna Dance is redelijk indrukwekkend. Het cynisme en de knipogen waarmee het trio aan de slag gaat kent hier een uitvergroot hoogtepunt. Verveeld zingend maar muzikaal rijk georkestreerd met viool, godbetert, klinkt het inderdaad alsof ze helemaal niet willen dansen. Het nummer is echter verslavende sixties psychedelica van het zuiverste Velvet-soort. Iets met ‘underground’ weet je wel? Smog Summer gaat nog een stap verder met een vette verstoorde basgroove en een dwingend refrein “Can you tell? We woke a living hell. Our old horizons have failed.” Hoe langer de plaat duurt, des te straffer worden de nummers.
De finale wordt ingezet met het wonderbaarlijke The Prize waarin Halle een Cure-baslijn combineert met de koude elektronica van Izzy. PlayBoi verlaagt het tempo dan weer met een archetypische Automatic-compositie, geheel volgens de leer van de early eighties. En als er al één reden is om deze plaat heel hoog in uw eindejaarslijst te zwieren dan wel het fenomenale en in het Arabisch gezongen slotnummer Terminal. “Enough is enough. The coffee boils and the fire doesn’t go out.” We moeten hier niet onnozel over doen, dit is het beste nummer van 2025. Sneller en gejaagder klonk Automatic nog nooit, ze klinken hier als een opgefokte versie van DAF. Automatic geeft je het gevoel dat de tijd 40 jaar teruggedraaid wordt en we eeuwig jong cynisch en kritisch kunnen genieten van een wonderbaarlijk leven. De dames brengen een groovy geluid dat is opgebouwd uit herkenbare electro die op een eigenzinnige en frisse manier duelleert met repetitieve drums en baslijnen. Automatic is ook in 2025 cool en verslavend.
INSTAGRAM: Automatic / Lola Dompé / Halle Saxon Gaines / Izzy Glaudini


