Tekst en foto’s door Johan Vanparys
Op de tweede dag van Rock Herk 2025 kwam het festival in volle bloei: drie podia met livemuziek overspoelden het terrein met fuzzrock tot hyperpop, maar ook de ‘Dansbaar’ speelde haar rol als volwaardig vierde platform.
Daar zorgen DJ’s als Pretty Girl voor een naadloze overgang van zonsondergang naar nacht, met sets die zweefden tussen dromerige elektronica en pulserende clubbeats.
Terwijl op de Club- en Street Stage de gitaren gierden, vonden nachtbrakers hun toevlucht onder de discolichten van de Dansbaar – een plek waar het tempo nooit daalde en de dansvloer nooit leeg raakte.


Op de Club-stage van Rock Herk 2025 ontketende BUG op zaterdag een rauwe en bezeten storm van klanken en beweging, gesterkt door de theatrale opkomst van twee zombies die meteen de toon zetten voor een show die even bizar als meeslepend was.
De Gentse formatie bracht een ongrijpbare mix van hiphop, punk en ravey elektronica en dreef het publiek in een kolkende moshpit waarbij dansen geen keuze was maar een overlevingsreflex.
De performers doken over elkaar heen en zweepten de zaal op tot een punt van totale overgave.
Een live-set van BUG is geen optreden maar een gebeurtenis, en dat bewezen ze ook nu: onvoorspelbaar, fysiek en onmogelijk te negeren.




Op zaterdagmiddag om drie uur, nam het Kortrijkse viertal Divided het voortouw op de Club Stage van Rock Herk 2025 en zette de tent meteen op scherp met hun verfrissende mix van sludgy riffs, post-metal vibes en snerpende vocals.
De band – ontstegen uit de Belgische underground en eerder al het podium delend met zwaargewichten als Brutus, Stake en Wiegedood – bracht hun sound als een donkere, onverbiddelijke stroom over het publiek: vet, intens en zonder adempauze.
Elk nummer beukte met de zwaarte van beton, maar hield tegelijk een hypnotiserende flow vast die je meesleurde in hun universum. Met hun indrukwekkende livereputatie en de sterke indruk die hun debuut-ep Riser naliet, bewees Divided zich als een rijzende kracht in de Belgische post-metal scene – een band die je niet alleen hoort, maar vooral voelt.




Alice Mae schitterde op de Main Stage van Rock Herk 2025 met een krachtige en authentieke live-set. De West-Vlaamse singer-songwriter – ook bekend als Alexia, winnaar van De Nieuwe Lichting – bracht een mix van stevige rocknummers en persoonlijke indie-gevoeligheid, ondersteund door een gedreven liveband.
Op het podium herkenden we de gitarist van RHEA en de drummer van DIRK, samen met een goed bespeelde bas en een extra gitaar die het geluid vol en gelaagd maakten.
Met tracks als Better Ways en Some Girls toonde Alice Mae aan het festivalpubliek geen moment van vrijblijvendheid: een rauw vocaal geluid, soulvolle intensiteit en klare rockattitude.
De show had geen overbodige franjes, enkel een charismatische artiest die zich onmiskenbaar profileerde in het alternatieve landschap.




Op de Club Stage stormde Crackups als raw-energy punkentiteit over het publiek met een set die bruiste van snelheid en chaos. Dit Kempense viertal bracht korte, genadeloze songs als The Phallus en Pisshead die in niets afweken van hun reputatie: scherp, snel en absurd explosief .
Onder de slogan “Hier vanvoor mag gedanst worden zunne, of nie” werd een moshpit klaargestoomd. Crowdsurfers spoelden over het publiek en frontman Thomas Valkiers breide de nummers aan mekaar met humoristische slagzinnen.
Crackups leverde geen show, maar een punkrevolte die luid en snel was maar vooral onvergetelijk.



Jean Valery is een Gentse artiest die moeiteloos rock, alternatieve rap en een energieke productie samenbrengt. Geïnspireerd door artiesten als Dominic Fike, Paris Texas en Gorillaz, mixt hij harde instrumentals met introspectieve teksten
Na naam te hebben gemaakt als de helft van het hiphopduo Blackwave, slaat hij als solo-artiest een nieuwe weg in, met een rauw en ongefilterd geluid dat bol staat van emotie en energie.
Zijn muziek draait om thema’s als ambitie, zelfontdekking en persoonlijke groei. Op 14 februari bracht hij zijn debuutalbum ABOUT DAMN TIME! uit, geproduceerd door Tobie Speleman, Fabian Van Doorslaer en Dries Henderickx—die ook deel uitmaken van zijn vierkoppige liveband.
Live brengt Jean Valery een intense, meeslepende show waarin zijn rock invloeden volledig tot hun recht komen. Op zijn debuutalbum laat hij zijn nieuwe sound horen, met tracks als DRIVE ME CRAZY, dat maar liefst 14 weken in de De Afrekening stond.
Naast zijn solowerk blijft hij actief als de helft van Blackwave, dat bekendstaat om hun jazzy hiphop en nationale bekendheid verwierf .



Zaterdagavond om klokslag zes, brak Doodseskader los op de Club Stage van Rock Herk 2025, en wat volgde was niets minder dan een sonische mokerslag. Het Gentse duo – Tim De Gieter (Amenra) en Sigfried Burroughs (Kapitan Korsakov) – bracht een set waarin sludge, grunge, industrial en hardcore-rap versmolten tot een razende storm van geluid.
Met tracks als FLF en Still Haven’t Killed Myself dompelden ze het publiek onder in een massieve, ronkende muur van beats, distortion en pure emotionele dreiging. Hun show was geen concert maar een confrontatie: intens, donker en brutaal, maar met een onweerstaanbare aantrekkingskracht. De chaos voelde gecontroleerd, de agressie doelgericht .
Doodseskader leverde een performance af die je niet alleen hoorde, maar lijfelijk onderging. Een optreden dat begon in grijstinten maar eindigde in pokkezwart.



Kids With Buns namen het festival met hun indiepop mee naar een dromerige overgangszone tussen zachte melancholie en rauwe intensiteit.
Het Gentse duo Amber en Marie – bekend van hun hooggenomineerde single Bad Grades en winnaar van De Nieuwe Lichting – ontvouwden een micro-universum waarin melancholische gitaarlijnen en hun kenmerkende androgyne en zijdeachtige stemmen samensmolten tot een hypnotiserende sound.
Met de nieuwe track Daughter als voorbode van hun aanstaande debuutalbum, bewandelden ze hun set met subtiele kracht en oprechte eerlijkheid. Live leverde het duo een intense warme ervaring, waarin hun fragiele maar effectieve dynamiek het publiek stil kreeg en tegelijk verbond in gedeelde verstilling en aandacht.




Op de Street Stage van Rock Herk 2025 stond op zaterdag een mysterieuze Secret Show geprogrammeerd — tussen 18:20 en 19:00. Goed verborgen in de officiële programmatie, bood deze performance een onverwacht intermezzo tussen reguliere acts als Maria Iskariot, Plexi Stad en Gans.
Wie zal er spelen? Niemand wisthet met zekerheid — en dat is net het punt. De Secret Show speelde slim in op de magie van het onverwachte en gaf het festival een vleugje mysterie en exclusiviteit.
De Secret Show was niets minder dan het tweede optreden van Equal Idiots op Rock Herk, deze keer in de STREET. Zonder hun naam op de officiële affiche, verschenen ze vermomd op het kleine podium en trapten een ongefilterde garagerockset af die van de eerste tot de laatste seconde de sfeer op scherp zette.
Wie toevallig voorbijkwam, werd meegezogen in een wervelwind van loeiharde gitaren, moshpits en uitzinnige energie. Het duo bewees dat je geen grote podia nodig hebt om groots uit te pakken — enkel een versterker, een drumstel en een publiek dat klaar is om te ontploffen.
Deze geheimzinnige show groeide razendsnel uit tot een van de best bewaarde – en meest gedeelde – festivalmomenten van het weekend.




Blonde Redhead bracht met frontvrouw Kazu Makino en de gebroeders Pace, een ingetogen maar gelaagde show die het festivalpubliek even stil deed vallen maar even snel weer opschudde.
Na 32 jaar herdefiniëren ze hun sound: shoegaze, alt‑rock en noise‑invloeden versmeltend tot poëtische introspectie, refererend aan My Bloody Valentine of Sonic Youth, maar altijd eigenzinnig en fragiel .
Met werk van hun meest recente album Sit Down for Dinner – waar nummers zoals Sit Down for Dinner Pt I en Pt II staan tussen verlorenheid en verbondenheid – bouwden ze aan een ervaring die zowel organisch als experimenteel aanvoelde .
Ondanks geen zichtbare visuele bombast, boeiden hun harmonieën, poëtische grooves en emotionele diepgang in elk nummer als een mini-universum.
Dit optreden bevestigde dat – hoewel Blonde Redhead al lang speelt – ze telkens vernieuwing kunnen brengen in hun live optredens.



The Haunted Youth is in korte tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende bands binnen de Belgische indiescene, en dat werd op zaterdagavond 19 juli opnieuw bevestigd op de Main Stage van Rock Herk 2025.
De band dompelde het publiek onder in een dromerige trance, geleid door frontman Joachim Liebens. Met melancholische gitaren, warme synths en persoonlijke teksten over vervreemding, liefde en mentale worstelingen, brachten ze een set die tegelijk fragiel en krachtig aanvoelde.
Bekende nummers als Teen Rebel , Broken en Gone werden onthaald als hymnes voor een generatie zoekenden. Hun debuutalbum Dawn of the Freak, dat eerder al lof kreeg van fans en critici, werd live verder uitgediept met sfeervol spel en een intieme flair.
Ondanks de soms repetitieve structuren, bleef de show hypnotiserend boeien — een bevestiging dat The Haunted Youth niet langer een belofte is, maar een gevestigde naam met internationale allure.




Deze editie van Rock Herk werdt op de Mainstage afgesloten met NAFT en in de Club was Death from Above 1979 het definitieve einde van deze zeer geslaagde editie.
Eerder sloot AMBER BROOS ook al Dansbaar af met een set.
Rock Herk 2025 staat er terug als nooit voorheen; koppig, zeer gevarieerd en ontzettend gezellig.
The Haunted Youth / Blonde Redhead / Equal Idiots / Kids With Buns / Doodseskader / Jean Valery / Crackups / Divided /
Alice Mae / Bug / Pretty Girl / Rock Herk


