Onze wekelijkse Luminous Belge playlist staat garant voor Belgische muziek met het label topkwaliteit. Laat je ook deze week onderdompelen in deze spannende en mooie releases waarin intimiteit, mysterie, Great Balls of Fire en dromen centraal staan. Hiervoor zorgen de volgende artiesten: Julien Firmin, Mercelis, Patches, The 952 en Nieuwstadt.
De Gentse muzikant Michael De Busscher debuteerde in 2018 als Julien Firmin met een sterk solodebuut, dat een mengeling bevat van blues en alt pop. Hij trekt zich dan ook niks aan van hypes en maakt pakkende, authentieke songs waar hij elk gevoel in kwijt kan.
Aangezien het debuutalbum solo werd ingespeeld en deze plaat met een volledige band, horen we een groot verschil tussen beiden. Het muzikale verhaal van Michael kent op deze manier geen limieten meer en daarom hoor je op deze plaat dan ook een grenzeloze vrijheid. Op de één of andere manier klinkt de plaat nog steeds heel intiem. De bredere arrangementen maken alles nog intenser dan op het debuut.
I Want You Dead begint vrij ingetogen maar als de andere instrumenten invallen, gebeurt er iets magisch. Wat een intense song!
In 1992 haalde Jef Mercelis de finale van Humo’s Rock Rally samen met onder andere dEUS, Nemo en The Sideburns (de voorloper van Novastar). De uit Turnhout afkomstige singer-songwriter bracht vier jaar na zijn deelname pas het debuutalbum The Hopes & Dreams of A Drunk Punk uit.
Zestien jaar na zijn tweede album, is er de release van White Flemish Trash. Jef nam de langspeler op samen met drummer PaTricky Clauwaert (Francoiz Breut, Trio Clauwaert Henri Jacquemyn) en gitarist Teuk Henri (SHARKO, Rawfrücht, I H8 Camera), zijn Individual Friends-collega Matt Watts verzorgde de backing vocals. Nicolas Rombouts verzorgde de mix en voegde nog enkele laagjes toe aan de composities.
Het is een wondermooie plaat geworden die van begin tot einde blijft boeien. Mercelis’ karaktervolle stem neemt je mee in zijn doorleefde songs. Wie zich blind staart op de titel is er aan voor de moeite hier is geen “trash” te horen, wel tien pakkende songs met warme arrangementen en een speciaal randje.
White Flemish Trash is zo’n album dat je telkens volledig uitluistert. Ok, de voorgaande singles Fortune en Headlights zijn prachtig maar als je ze bij de andere songs zet, vullen ze elkaar perfect aan en is het plaatje compleet. Een plaatje dat soms donker is en af en toe het licht wat binnen laat schijnen maar altijd raakt.
Net een jaar geleden verscheen de debuutep van Patches. Nu levert Lotte Lauwers haar tweede ep af. Onlangs veroverde ze met haar band nog een plaats in de halve finales van Sound Track Oost-Vlaanderen op 18 december in de Gentse Vooruit. Lauwers is dus heel goed bezig, dat hoorden we ook al op de smaakvolle singles Road To Ruin en Sweet By And By die deze nieuwe ep aankondigden.
De single Sweet By And By opent met een mysterieus sfeertje dat zo zou kunnen weg gelopen zijn uit Twin Peaks, hoewel het refrein voor een opwekkende tegengewicht zorgt.
Met de debuutep gaf Patches een fijn visitekaartje af, maar met deze Silver Foxes bewijst de band dat ze zichzelf kunnen overtreffen. Dit is geweldige plaat die het talent van Patches meer dan bevestigt.
Het is ondertussen alweer twee maand geleden dat het Gentse viertal The 925 debuteerde met het straffe Fake Love. Een nummer waar wij het heerlijk warm van kregen en dat zich dagenlang nestelde in ons auditieve geheugen.
In aanloop naar de release van hun ep begin volgend jaar, brengt het broederschap een tweede single uit: Get Out Of My Kitchen. En ja hoor, het is weer van dattum! Vanaf de eerste seconde gooit Bram Baele zijn stevig gerodeerde stembanden op onnavolgbare wijze in de strijd met een oerkreet waarvoor James Brown nederig het hoofd zou buigen.
In minder dan drie minuten tijd zetten The 925 de boel compleet op stelten en bouwen ze een feestje alsof morgen niet bestaat. De piano wordt Great Balls Of Fire-gewijs aan flarden geramd terwijl Baele ons de keuken uitbrult. Het nummer wil ons aanmoedigen om ons eens wat minder met andermans zaken te bemoeien. Niet evident natuurlijk als je eerst je hele privé leven online gooit.
Geert Laenens is frontman bij de Antwerpse band Renton Jules en speelde al lang met het idee om met zijn vroegere groep Newtown een Nederlandstalige plaat te maken. Toen corona alles plat legde, bleef hij niet bij de pakken zitten. Hij schreef zijn eerste Nederlandstalige liedjes en bracht de bandleden van zijn vroegere band terug samen. Tien jaar na Newtowns ep was diezelfde magie er terug. Newtown werd omgedoopt in Nieuwstadt en trok met producer Sam Pieter Janssens (S.J. Hoffman, And Then Came Fall, Driftwood) de Great Oak Studio in.
We kregen al een mooi voorproefje van die studio opnames met de eerste single Meester Van Beminnen. Nu is er single nummer twee Vroeg Of Laat. Het nummer gaat over niet bij de pakken blijven zitten na een teleurstelling. Dromen moet je blijven najagen en aan iedereen kenbaar durven maken. Dat bewijst Laenens met Nieuwstadt zeker, de man klinkt in zijn eigen moedertaal even intens als in het Engels en maakte een goede keuze om deze songs te schrijven.
Veel luistergenot!