Sensueel, mysterieus met ingetogen arrangementen, een lekker in het oor liggende downbeat, een vleugje kwaliteitspop, een r&b/neo-soulsong en een album waar zeker op gedanst zal worden maar dat ook ontroert door zoveel schoonheid. Dit allemaal te horen in de Luminous Belge van deze week. Artiesten van dienst zijn Madou, Zelden, The Me In You, EMY en The Antler King.
Terwijl Madou aan een tweede leven bezig is, verschijnt op 16 september het debuutalbum uit 1982 van de legendarische band opnieuw, deze keer bij BLP-Records. Op 24 september staat Vera Coomans met haar vernieuwde band in de Brusselse Ancienne Belgique om dit debuut nog eens integraal te spelen in de Rewind reeks. Vorig jaar verscheen het nieuwe album Is Er Iets? van Madou en vandaag lost Vera samen met Wiet Van de Leest en plus zonen Thomas Devos en Louis Van de Leest een nieuw nummer.
Koude Voeten werd pas geschreven en werd al voorgesteld op het Dranouter Festival. Het is weer zo’n pareltje dat enkel van Madou kan komen. Coomans klinkt opnieuw erg sensueel en mysterieus (zoals altijd) en doet dat op ingetogen arrangementen die haar stem subtiel aanvullen.
In 2014 maakte Cas Vandecruys zo’n indruk op de jury van The Voice Van Vlaanderen met zijn krachtige stem dat hij in de liveshows belandde. Daarna wou hij meer. Nadat hij zijn geluk probeerde bij diverse bands die niet van de grond geraakten, deed een burn-out Cas bijna stoppen met zingen. Gelukkig vond hij de kracht om nieuwe muziek te schrijven en startte hij, samen met Mattias Stynen (Yunotes), het project Zelden op. Begin 2021 verscheen de debuutep Flowers waar veel goeds op te horen was. We kregen wel de indruk dat het duo niet echt wist welke richting ze uit wilden, pure oprechte singer-songwriter folksongs of meer electro.
We zijn een dik jaar later en Zelden is een band geworden met Cas Kinnaer (ILA, Seizoenklanken en Yunotes) op drums en Hans Schoonis op gitaar en bas. De band koos een richting en gaat voor zwoele, elektronische indie. Er is genoeg materiaal voor een album dat ze in twee delen willen uitbrengen, het eerst deel zal in 2022 nog het licht zien.
Waking Up is de eerste single van de vernieuwde Zelden en ook het eerste voorproefje van het album. De song gaat over de zwoelheid van een luie zondag vol overdaad en een seksueel getint randje. Die zwoelheid straalt het nummer ook uit met een lekker in het oor liggende downbeat en soundscapes die in het refrein beginnen te exploderen. Natuurlijk is er ook die straffe stem van Vandecruys die heel het nummer lang de aandacht naar zich toe trekt.
Het is duidelijk dat Zelden zijn draai heeft gevonden. Waking Up is een ijzersterke single waar ze geweldig mee uitpakken en zeker nieuwe zieltjes mee zullen winnen.
Na de singles Freestyle, Inconvenient en Illusions is Emy Kabore met haar project EMY klaar voor de volgende stap. In het najaar van 2023 verschijnt het debuutalbum waarvoor ze, samen met haar band (Brian Bogaert en Sander Huys) en Tobie Speleman (The Calicos, Blackwave, The Haunted Youth, Frankie Fame…), instond voor de productie.
Chasing is de eerste single uit het te verschijnen album en die klinkt iets anders dan haar vorige werk. De track klinkt veel intenser, sexyer en ontzettend groovy. Het is een sensuele r&b/neo-soul song met een heel internationaal geluid. Het is duidelijk dat EMY door de jaren heen gegroeid is en dat werpt dan ook zijn vruchten af.
The Me In You bestaat al 22 jaar en bracht in die tijd slechts vier albums uit. Elke langspeler is een unieke plaat vol prachtige songs. Het album How Does It Feel To Be Wrong All The Time dat dit jaar verscheen, is misschien hun meest intense album tot nu toe. De band naam de plaat op met hun vertrouwde producer Gaëtan Vandewoude (Isbells) en is wat ons betreft zeker één van de beste albums die dit jaar het licht zag.
In het voorjaar stelde de band de langspeler al voor op een paar plaatsen en nu zijn ze volop bezig aan het tweede deel van hun tour. Om dat te vieren, krijgen we nog een prachtige single uit dat recente album. In A Silent Way gaat over het geluid van een speelplaats vol dove kinderen, en is geïnspireerd op een interview me de befaamde en baanbrekende Franse kinderarts, pedagoge en psychologe Françoise Dolto.
Het is zo’n single waar je het etiket kwaliteitspop op kleeft. We moeten denken aan de composities van The Blue Nile en Talk Talk, zo’n hoog niveau haalt The Me In You hier. Deze band weet een perfecte sfeer neer te zetten door te spelen met mooie arrangementen. Nergens klinkt het nummer over the top.
Corona legde de wereld even stil maar heeft ook veel teweeggebracht. Ook bij Maarten Flamand en Esther Lybeert hakte die periode er serieus in. In volle pandemie wilden ze geen muziek releasen die de soms grimmige corona sentimenten reflecteerden. Het idee groeide om een ietwat andere Antler King-plaat te maken, iets dansbaarder, vitaler dan we gewend zijn. Maar het draaide anders uit.
De eerste songs lagen in de lijn van hun initiële idee, maar toen kreeg het duo in de onmiddellijke omgeving af te rekenen met verlies, wat een invloed had op het creatief proces. Ze hadden beiden tijd nodig om de ingrijpende gebeurtenis een plek te geven. Het idee om een lichtere plaat te maken lieten ze evenwel niet los wat bijwijlen echt een beproeving werd. Het resultaat is dan ook wat anders dan ze vooropgesteld hadden, maar het geeft wel perfect de periode en de gemoedstoestand van Maarten en Esther weer in die periode.
Het album opent met de mysterieuze single Bolero waarvan we al vanaf het eerste gehoor in hogere sferen waren. Daarop volgt het funky Swing 448 waarop Prince, Tom Tom Club en Talking Heads een feestje bouwen. Met Foxtrot zet het duo ons op het verkeerde been. Hier is geen sprake van stijldansen, we worden getrakteerd op Afrikaanse invloeden en furieuze gitaren die ons toch ook wel op de dansvloer sleuren. Bij We Are Dancing klinkt The Antler King zo mysterieus en experimenteel als Portishead en tegelijk ingetogen dansbaar.
Met Dances heeft The Antler King wederom een prachtplaat afgeleverd. Een album waar zeker op gedanst zal worden maar dat ook ontroert door zoveel schoonheid.
Veel Luistergenot