“Love rears it’s ugly head, one more time, my time to suffer from love…”. Een orgeltje, bezwerende gitaarpartijen, een fluwelen vrouwenstem, een mannenstem op de achtergrond. Eén en al zwoelheid. Een verloren Serge Gainsbourg-compositie? Nee, ‘le Beau Serge’ had hier géén hand in. Misschien overdrijven we, maar wat ons betreft is het een feit dat Elsje Helewaut en Rudolf Hecke met de single Love Rears een geweldige ode aan Gainsbourg hebben afgeleverd.
Love Rears lijkt behalve een neefje van het Gainsbourg-oeuvre ook stevig geflirt te hebben met Tindersticks en met wat Rudolf Hecke vroeger deed. En wedden dat ook Maarten Devoldere dit graag op zijn Warhaus-repertoire had gehad? Maar het zijn Hecke en Helewaut die met deze duistere en zwoele tongue-in-cheek op de proppen kwamen.
Het is alweer vijf jaar geleden sinds Elisa Waut-boegbeeld Elsje Helewaut en Gainsbourg-biograaf en allround muzikant Rudolf Hecke de single Let’s Not Give A Damn opnamen. En eigenlijk moet dit gelegenheidsduo maar wat vaker samenwerken, getuige de nieuwe parel die Love Rears is.
Rudolf Hecke grossierde voor zijn muzikale project Pop In Wonderland al in fijne diepdonkere parels, met solo-albums als God Is Dog Spelled Backwards (1989) en Naked And Still Hungry (1990) als belangrijke wapenfeiten. Hij is het schrijven van duistere juweeltjes duidelijk nog niet verleerd.
Hecke speelt de Fender Rhodes, toetsen en percussie en levert de tweede stem, Jan Cassier neemt bas en gitaar voor zijn rekening en Elsje Helewaut zingt er verleidelijk en zwoel over heen zoals alleen zij dat kan.
Is het die pakkende geniale compositie? Is het omdat Elsje Helewaut ons weet te betoveren met dat stemgeluid van haar? Het is allicht de som der delen en Love Rears nestelt zich dan ook, weliswaar op fluweelzachte wijze, ongegeneerd en onherroepelijk in onze oren om daar nog wat te blijven hangen en nazinderen. Een zege!
Check zeker ook de videoclip, waarbij ook een aantal muzikanten nog een rolletje spelen..
Love Rears is sinds 9 augustus te vinden op de gebruikelijk streaming media.