Het Maasmechelse noiserock-trio HAMERS weet sinds een vijftal jaar, na hun debuutep Grobtok, de Limburgse undergroundscene te beroeren met hun heerlijke, unieke waanzin.
Met de passages op het Absolutely Free Festival, Rock Herk en de FiNiX klopten ze ons al om de oren met een schuimbekkende pletwalssound.
Dit voorjaar brengen ze hun nieuwe album Merkahndys uit – na 2 jaar schrijven, schrappen en experimenteren – dat werd opgenomen in de Hightime Studio en technisch geregisseerd door Kasper De Sutter (SHHT, 30.000 Monkies, Youff…).
De eerste single GAMYNDT windt er in ieder geval geen doekjes om en drijft ons met een dreigende basintro richting een alles-om-zich-mee-slepende afgrond vol hoekige breaks, schreeuwende zang en metalen powerriffs.
Het vervolgens verrassende trompetgeschal lijkt wel te komen uit John Zorns Naked City en eindigt in een knallende hardcorepunkextase. De kafkaiaanse vergelijking van een wereld vol dissonantie met gebruik van onbegrepen songtitels is hierdoor mooi bewezen.