Home ReviewsAlbum Reviews ZONEN MET VADERS – Ogen Voor Een Andere Blik (Eigen Beheer)

ZONEN MET VADERS – Ogen Voor Een Andere Blik (Eigen Beheer)

Wat ooit startte als een duo, groeide uit tot het achtkoppig, Gents ondergrondpopcollectief Zonen Met Vaders. Vanuit de begeerte om samen muzikale eigenzinnigheden te kunnen creëren, sturen ze hun warmvoelende boodschappen de wereld in, in een Nederlandstalige verpakking die verscheurt, raakt en ‘de mens’ alleen maar ‘beter’ kan maken, na het beluisteren ervan.

(c) : ZONEN MET VADERS

“Smelt je met me mee? Dan zijn we al met twee…”, Coxyde / Koksijde opent als een dreampoppy nummer dat in een opgewekt zomerse sfeertje laat meedeinen op rijm, waarna de Zonen Met Vaders verder gaan dan ze durven gaan, met Mr. Buiten De Lijntjes. De eerste single die we te horen kregen van dit album klinkt grimmig, met zijn diepe bassen en drums. Ieder woord zorgvuldig uitgekozen, hier vooral bezongen met de knappe stem van Miaté. “Dans met de zeis, als je écht wil leren dansen.” Wanneer Jeroen de zang even overneemt, volgt een warm intermezzo, dat met spinnende loops en knap oplopende gitaren, sounds en bleeps psychedelisch eindigt in een bijna apocalyptische duisternis.

Zowel met baslijn, tekstuele kadans en percussie werd Executeur-Testamentair een fijn, ritmisch nummer, dat funky klinkt. De spoken vocals (of chaotisch klinkend achtergrondgebrabbel) en blazers die er aan toegevoegd werden, werken dit experimenteel af.

Onaangepast. Heupwiegende melancholie waarin de sterkte van de zang bovendrijft op de schitterende instrumentale rijkdom van de band. “Neem de derde straat die doodloopt aan je binnenkant.” In eenzelfde sfeer klinkt ook de tweede single Tandeloze Tovenaar. “Get a grip on yourself, je wordt een sukkelaar.”

Echoënd zacht klinkt het zwevende Drones Van De Dromer. Samen met het protesterend, knap klinkende Nurkse Och, waarin de krachtige pit in de vocals even erg charmeert als het zuchtend gefluister. Onze favoriet.

In een luchtige electro-blues, met retrosynthlijnen, neemt Kermis je mee op de draaimolen van het leven. Emotioneel diep en donker, als een vrij kil darkwavenummer klinkt Beetje Liefde. Wanneer de verderlichte backings toegevoegd worden, krijgt het nummer een ironische toets die het net iets luchtiger maakt. Om af te ronden met de diepe saxofoon, de breekbare, voorzichtig uitgezongen woorden in Team A. nooit gedacht dat een nummer waarin “Laat de vogels zingen. Twiet twiet twiet” zoveel emoties kon meedragen…

Ogen Voor Een Andere Blik werd na twee jaar schrijven en spelen met de 10 nummers, een rijk, esthetisch, ethisch kunstwerk. Een smeltkroes gevuld met diversiteit, in eenzelfde kleurschakering. Die van Zonen Met Vaders. Hun unieke geluid met al even enige teksten. De poëtische lijnen klinken licht en luchtig, maar leiden steeds tot betekenisvolle boodschappen over glimlachend verdriet, hoopvolle teleurstellingen en meer van dat schoons uit het leven. We zetten ze graag tussen toppers als Eefje De Visser, Spinvis, Yevgueni, horen er soms nostalgische vleugjes van Herman Van Veen in, maar evengoed van Arbeid Adelt! Kleinkunst, synthpop, krautrock… Kan je deze band met een genre labelen? Nee. Maar dat waren we niet van plan ook.

Op 25 januari lanceert Zonen Met Vaders zijn album live in de Minard Schouwburg in Gent, voorafgegaan door schrijver, zanger, voordrager, bedenker en bezieler K.RJ Tochthond. In de hoop dat hij weet hoe de liefde kan overleven in deze laat-kapitalistische tijden, komt hij zalven met verwarring. Wij willen van beiden geen seconde missen!

Zonen Met Vaders zijn Jeroen Boone (zang en gitaar), Tom Willox (bas), Maité Louisa van Reeken (zang en synths), Koen Degand (drums en percussie), Niels van Heumen (trompet en synths), Toon Westra (toetsen), Jeroen Bot (gitaar) en David Decraene (tenorsax), maar voor Ogen Voor Een Andere Blik, speelden ook Frederik Segers (gitaar, synths, producer bij Boma Studio en muzikant bij STADT, FULCO, PJDS, Roland…), Erik Boone (accordeon, trombone, fluit), Thomas Van Gelder (basklarinet, tenorsax, fluit) hier en daar iets in als gastmuzikanten.

Het album kan je digitaal beluisteren of weet je? Schaf gewoon een cd’tje aan, door Zonen Met Vaders een berichtje op Facebook of een mailtje te sturen.