Home ReviewsAlbum Reviews Zer0 れい – Afterglow 20XX en Slipstream 20XX (Sunset Grid).

Zer0 れい – Afterglow 20XX en Slipstream 20XX (Sunset Grid).

Afterglow 20XX  is een zeventien minuten durend experiment dat zes tracks bevat. De synthesizers verkennen als een zacht wolkje langzaam de ‘eighties’ synthwave. Filmisch maar met voorzichtige aanpak worden de klanken en melodieën gesmeed tot nostalgische gewaarwordingen. We denken onmiddellijk aan vergeten actiefilms zoals Big Trouble in Little China, een soundtrack uit de jaren tachtig. De vervormde galmen van nu achterhaalde keyboards zijn hier volop aanwezig. Een slordige maar pakkende sound maken van Afterglow 20XX een korte maar mooie trip.

Slipstream 20XX blijkt inderdaad het logische vervolg. De sterke vervormde geluiden met een avontuurlijkere formule leiden hier tot een minder toegankelijk stukje elektronica. De nummers zijn meer verward en vervormd. De sfeer blijft echter dezelfde als op Afterglow 20XX. De productie is harder met veel meer ruis en grensverleggende tonen. Als we met een andere artiest mogen vergelijken, dan komt The Caretaker het dichtst. Het onaards vervormde gepiep en gekraak van oude vinylplaten, wordt als verbasterde achtergrondkleur in de tracks gebruikt. De scherpe en over-gemoduleerde tonen doen bijna pijn. Er wordt niet op een sample gekeken, er zit zelfs Miles Davis-achtige jazz verwerkt in Dusk. Dit klein half uur durende werkje vraagt toch enige uithouding van de luisteraar.

Zer0 れい serveert diep klinkende elektronische muziek die buiten de normen ligt.  De pijnlijke trommelvliezen nemen we er met plezier bij.