Home ReviewsAlbum Reviews YOKOCHO – Everyday Diamonds (Insults to Injury)

YOKOCHO – Everyday Diamonds (Insults to Injury)

Gaelian Lahaya kennen we als zanger/gitarist van de garagerockers van Psycho 44, maar de man heeft een brede muzikale interesse en dat kan hij kwijt in zijn solo-project Yokocho. Volgens de perstekst zou dit project klinken als een mix van 90’s house, Playstation 1 soundtracks en tropische eilanden. Lahaya heeft zich in elk geval laten beïnvloeden door bands zoals Vaporwave, 808 State, Joe Hisaishi, Air, David Wise, Ariel Pink, Fatima Yamaha, Yellow Magic Orchestra en Daft Punk.

(c) YOKOCHO

Everday Diamonds is ondertussen al de derde ep van YOKOCHO, maar wel de eerste op het Engelse label Insult to Injury (het sub-label van Ransom Note Records). Orson Wouters (bekend van Transistorcake, Aili en Sleepers Reign) heeft de mix van deze ep voor zijn rekening genomen. Alleen de remix van Everday Diamonds is gedaan door Insult to Injury-labelbaas Timothy Clerkin.

De openingstrack, en tevens titeltrack, is een vrolijke housetrack die dankzij de vocoder stem een Daft Punk/ Kraftwerk tintje krijgt. Met Data gaat Lahaya terug naar de hoogdagen van de new beat en dat combineert hij met jaren 90 Franse house. Wat een zalige combinatie is die je echt meesleurt naar de dansvloer. Other Side Of The Mirror is pure acid house van de bovenste plank maar naar het einde toe krijgt het nummer een lange ambient outro. Nog meer ambient krijgen we bij het dromerige See You There. Deze ep wordt afgesloten met de Timothy Clerkin-remix van Everyday Diamonds, die de track in een stevig acid house bad gestoken heeft.

Deze Everyday Diamonds is een indrukwekkende dansplaat geworden die integraal zou gespeeld moeten worden als we eindelijk terug mogen dansen. Yokocho stelt deze ep voor op 7 augustus op het Absolutely Free Festival (waar je helaas nog niet mag dansen…)

Bandcamp