Home ReviewsAlbum Reviews YODOK III – This Earth We Walk Upon (Consouling Sounds).

YODOK III – This Earth We Walk Upon (Consouling Sounds).

by Bert Wynsberghe

Eén enkele (live)track van 63 minuten lang en een bezetting bestaande uit een Zweedse drummer, een Belgische gitarist en Noorse tuba-/trombonespeler, die bovendien graag aan de slag gaan met vreemde effecten. Veel atypischer dan deze This Earth We Walk Upon van Yodok III wordt het niet, lieve vrienden.

‘For fans of Godspeed You Black Emperor, This Will Destroy You, Swans, Sigur Ros, Motorpsycho, Cult Of Luna’, zo lezen we in het persbericht. Alleen kunnen we Yodok III met de beste wil van de wereld niet in het hoekje van de post-rock of post-metal duwen. Wat we hier te horen krijgen is experimentele avant-gardemuziek, een intens, cyclisch ritueel dat opflakkert en uitdooft, aanzwelt en wegebt. Is het persbericht dan zo verkeerd? Toch niet, want wie fan is van de genoemde bands en openstaat voor een onconventioneel project, zal aan Yodok III beslist een vette kluif hebben.

Na een bevreemdende openingsronde waarin vooral stilte en onbenoembare omgevingsgeluiden domineren, slaagt het trio er toch in om ons met iedere minuut die verstrijkt dieper in hun universum te trekken. Transcendentaal, onvoorspelbaar en donker, maar tegelijk ook aards, spannend en troostend. Traag maar zeker werkt Yodok III naar een lang uitgesponnen climax toe, als tektonische platen die millimeter per millimeter over en onder elkaar schuiven tot de spanning gewoonweg te veel wordt en het aardoppervlak beeft tot er een nieuw evenwicht gevonden wordt.

This Earth We Walk Upon is een niet voor de hand liggend werk van intense schoonheid. Luisteraars die bereid zijn om het de nodige tijd te geven, worden daar rijkelijk voor beloond. Hoewel deze liveregistratie adembenemend is, vermoeden we toch dat de ervaring nog eens zo overweldigend wordt tijdens een optreden. Wij houden de concertagenda van Yodok III alvast in de gaten.