Home ReviewsAlbum Reviews WIM MERTENS  – Voice of the Living (WMM / PIAS)

WIM MERTENS  – Voice of the Living (WMM / PIAS)

Al meer dan vier decennia lang produceert Wim Mertens opmerkelijke muziek die hem een internationale bekendheid gaf. De muzikale stijlen van onze landgenoot evolueerden constant tijdens zijn productieve carrière. Zonder zijn melodische basis te vergeten dweept en experimenteert hij met minimalisme, avant-garde, ambient en neoklassieke muziek.

Voice of the Living is een compositie-opdracht van het kabinet van de Belgische Eerste minister als onderdeel van de herdenking van de Grote Oorlog (1914 -18). De première van het werk vond plaats op 28 oktober 2014 in de Sint-Maartenskathedraal van Ieper en werd op verzoek van de componist opgedragen aan de inwoners van de stad Ieper.

© Wim Mertens

Voice of the Living vertrek vanuit het standpunt van de soldaat die geconfronteerd wordt met de meest afschuwelijke ervaringen op het slagveld. De muziek op dit album is niet alleen complex maar ook diep emotioneel van inhoud. De nummers worden aangestuurd door raadselachtige nasale zanglijnen die zich vasthechten aan de traditionele instrumenten groepen: de strijkers, de blazers, de harp en de percussie. Het pianospel is hier meer een melodieus kleefmiddel dat voor een licht romantisch briesje zorgt tussen de onverwachte wendingen van de composities.

Triomfantelijk is dit album helemaal niet. Mertens zoekt zijn weg in de muzikale verbeeldingen van de oorlogsimpasse en waanzin. Zijn composities zijn intens en sterk maar de alwetende stem gaat na een tijdje toch het gevecht met de verveling aan. Door de felle emotionele inhoud is Voice of the Living (zoals veel van zijn werk) geen hapklare en gemakkelijk te verteren brok muziek. Dit beklemmende muzikaal soldatenverhaal is een ode aan alle oorlogsslachtoffers geworden. Voice of the Living confronteert de luisteraars niet alleen met herinneringen uit een ver verleden maar ook met de oorlogsellende die op dit ogenblik plaatsvindt.

Wim Mertens geeft concerten op:

24/01/2024  – Stadsschouwburg, Brugge
24/02/2024  – CCHA/Cultuurcentrum, Hasselt