Home ReviewsAlbum Reviews WE’RE AN AMERICAN BAND – A Journey Through The USA Hard Rock Scene 1967-1973 (Cherry Red)

WE’RE AN AMERICAN BAND – A Journey Through The USA Hard Rock Scene 1967-1973 (Cherry Red)

De vroege Amerikaanse hardrock sproot voort uit de psychedelica en blues van de jaren ’60. Het bluesy powertrioformaat zorgde ervoor dat veel bands de platte popmuziek negeerden en voluit kozen voor rauwheid, hoog volume en een ietwat confronterende aanpak. De Vietnamoorlog, een hele resem nieuwe drugs en de mogelijkheden die de nieuwe versterkers boden (almaar groter en luider) waren de ideale voedingsbodem voor tal van bands om een poging te wagen zich een plekje in de muziekgeschiedenis te verwerven. Dat zowel blues als de psychedelische muziek nog van grote invloed waren op de hardere rock die deze bands brachten is een evidentie. Uit het ene vloeit het andere en dat hebben de samenstellers prima in kaart gebracht.

Uiteindelijk slaagde Grand Funk (Railroad) erin om de Amerikaanse charts binnen te dringen met het nummer We’re An American Band, dat deze drie cd’s (vier uur muziek) tellende verzamelaar afsluit. Veel bands op deze compilatie braken vanaf 1973, toen Grand Funk het nummer bracht, stilaan door, ook naar het Europese vasteland.

Zoals gebruikelijk krijgen we een mengelmoes voorgeschoteld van gevestigde namen, overbekende nummers maar net zo goed een hele reeks minder bekende bands tot nooit eerder verschenen materiaal van heel obscure bandjes toe. Het leuke eraan is dat we ons geen seconde hebben verveeld en eigenlijk ook geen slechte nummers hebben gehoord. Hier en daar laat de geluidskwaliteit wel wat te wensen over. Dat is meestal gelegen aan het feit dat de samenstellers geen betere opname wisten te bemachtigen.

Meanderen tussen het geweld van The Stooges, MC5, Steppenwolf, Iron Butterfly, Alice Cooper, ZZ Top, Vanilla Fudge en Blue Cheer is al dikke pret. Voeg daar nummers aan toe van onvindbare platen van Bolder Damn, Brigade, The Mass Confusion Band of Cold Sun en het kan allemaal niet meer stuk. Voor de Cobain-liefhebbers werd Wicked Woman van de satanische rockband Coven toegevoegd, daar wijlen Kurt een grote fan was van deze band.

Fijn is tevens het uitgebreide boekje dat bij de cd-box wordt meegeleverd. Daarin wordt niet alleen duiding gegeven aan de opkomst van deze bands, waarvan velen ondertussen als classic rock worden beschouwd, maar we ook over alle bands behoorlijk wat informatie worden toebedeeld. Dat is uiteraard vooral nuttig bij het peloton obscure bandjes dat tussen de ondertussen gevestigde en alom bekende namen opduikt.