Home ReviewsAlbum Reviews WARDROBE – Giving Up A Ghost (Dox Records).

WARDROBE – Giving Up A Ghost (Dox Records).

Twee jaar geleden verscheen de debuutplaat Crawling van Wardrobe, de band rond songschrijver Johan Verckist die we kennen van General Mindy, Shun Club en Glitterpaard. Het debuut werd goed onthaald en nu is er dus een tweede album. Bart Vincent, die in het verleden de productie deed van Melanie De Biasio, Thou en Kris Dane, zat achter de knoppen en Johan kreeg in de studio hulp van Patricia Vanneste (in het verleden bij Balthazar), Sarah Pepels van Portland, Hans De Prins van Millionaire en Vincent Brijs van BRZVLL.

Opener Armchair Critic begint met soundscapes die uit de kelder van David Sylvian zouden kunnen komen. Het is een sfeervolle song die een beetje aan een rustige dEUS doet denken. Er gebeurt vanalles in en bouwt in stijgende lijn op. Het is een opener met allure. 24 Weeks is de vooruitgeschoven single en daar mogen we het etiket perfecte popsong op plakken.

King Of Clay is een kleine, rustige ballad die iets magisch heeft. Someday heeft dan weer een 80’s gevoel en zou wel voer voor de dansvloer kunnen zijn. Ook Live Forever en Distance zijn stijlvol en dansbaar, ze zouden niet misstaan op het laatste Balthazar album. Long Gone is weer zo’n mooi pareltje waar Johan opnieuw met laagjes werkt die zo iets fantastisch opbouwen.

Back Doubles is opgebouwd rond een gitaarriff die het hele nummer door wordt herhaald, stilletjes aan bloeit het nummer open tot een indrukwekkend geheel. Off The Reel is de tweede single uit het album en ja daar horen we toch weer wat avontuurlijke dEUS invloeden in terugkomen. Met Giving Up A Ghost en Ice Box Man wordt er wat gas teruggenomen en krijgen we twee rustige, mooie, dromerige songs.

Afsluiter Come Back And Stay is een cover van Jack Lee, maar Paul Youngs versie is bekender. De versie van Wardrobe is veel rustiger dan het origineel, de viool zorgt voor veel drama. De cover misstaat niet op deze plaat maar had er wat ons betreft niet echt bij gemoeten. De songs van Johans hand laten een diepere indruk achter.

Op Giving Up A Ghost staan kwalitatieve, straffe popsongs, boeiende nummers die mooi opbouwen en kleine liedjes die ontroeren. Met het debuut Crawling gaf Wardrobe een mooi visitekaartje af, met deze plaat wordt het talent bevestigd. Ja wij zijn zwaar onder de indruk!

Je kan Wardrobe live aan het werk zien op:

14/03 – De Studio, Antwerpen
21/03 – Café Café, Hasselt