Home ReviewsAlbum Reviews VINTAGE UNDERGROUND LABEL – Special Selection Volume 1. July 2019 (Vintage Underground Label).

VINTAGE UNDERGROUND LABEL – Special Selection Volume 1. July 2019 (Vintage Underground Label).

Het Waaslandse Vintage Underground Label laat een soort greatest hits op de wereld los met tracks uitgebracht onder het label zelf. Alle muziek op deze digitale uitgave komt uit het Waasland of heeft er een connectie mee. De Special Selection Volume 1. July 2019 bevat vijf diverse en interessante elektronische tunes waar het experiment centraal staan.

Hoofdrolspeler op deze uitgave is Toon Hosken die zich op twee van drie nummers van zijn beste kant laat zien. Op de openingstrack (Wild Sugar) krijgen we onmiddellijk een collage van gemonteerde gitaar en saxofoon samples. Flarden uit het glorieuze new beat tijdperk worden subtiel gemixt en samen geperst met de jazzy tunes. De track wordt verder uitgewerkt tot een groot experimenteel elektronisch avontuur met drones, bizarre stukjes synths en donkere noise-achtige dreigingen. We kunnen zonder twijfel zeggen dat deze track een zéér groot aantal stijlen binnen de elektronische muziek bevat.

Toon Hosken mag dan nog eens samen met Katteman op A Booz On The Snooth, een nietszeggend stukje met beats en gefriemel dumpen.

-ELRO- gaat met op elektro gestuwde beats en old school synths het eighties pad op. Ook hier vullen de samples de gaatjes en zorgen zo voor een  stevig gekleurde ouderwetse sound die lekker in de oren klinkt. Eyes On Two Continents gaat na een tijdje de tragere kant uit en wijzigt compleet van stijl naar een langzaam postpunknummer. Bas, gitaar en piano begeleiden de tweede helft van Eyes On Two Continents. Dit is de enige song met vocalen op deze compilatie.

Katteman slaat de sferische weg in op de track Metro. De elektronische triphop-achtige vibes worden met gewaagde soundscapes ingekleurd. Dit nummer heeft een zenuwachtig randje door de toevoeging van experimentele en variabele beats gecombineerd met onverwachte veranderingen van sfeer en inhoud. De elektronische manipulaties gaan zeer breed en zorgen voor een minder toegankelijk maar origineel resultaat.

Op de laatste track van deze release gaat dj Toon Hosken de psytrance weg op en naait allerlei samples en rollende beats naadloos aan elkaar. Deze bijna 25 minuten durende brij van psychedelisch beat geweld bevat  wel enkele rustige ogenblikken die gevuld werden met elektronische inkleuringen en samples natuurlijk. Er zijn een paar lichte raakvlakken met breakcore merkbaar op deze trip die geen seconde verveelde.

Het Vintage Underground Label zorgt met deze verzameling van Belgische experimentele muziek voor een frisse elektronische wind in het genre. De gerecycleerde muziek en ideeën werden versmolten tot een verrassende brok ondergrondse creaties die alle kanten uitgaan. Hier is een stevig hoekje af maar daar houden we juist van.