Home ReviewsAlbum Reviews VENTUS – Feed Your Soul

VENTUS – Feed Your Soul

Het Gentse duo Ventus liet hun debuutep Feed Your Soul los en dat is precies wat Emma De Moor (zang) en Gonzalo Temmermans (piano, zang) doen. Vier keer raak met vier nieuwe tracks die voeding zijn voor ziel én hart.

Emma en Gonzalo leerden mekaar kennen in het Muda – waar ze school lopen – en vormen sinds drie jaar samen Ventus, wat niet meer betekent dan ‘wind’. Met hun akoestische nummers op basis van piano en samenzang, laten ze ons meedrijven op de warme wind die de zomer aankondigt. Een koppel zijn ze niet, maar op muzikaal vlak lijken ze alvast te versmelten.

Met Relax laat het tweetal meteen horen dat hun stemmen mekaar knap aanvullen. Emma’s stem klinkt fris, helderfragiel en tilt de warmdiepe stem van Gonzalo mee de hoogte in. Er wordt met tempo gespeeld, wat dit ontspannende nummer energiek laat weerklinken tussen de drukte van het alledaagse leven. Your Gold is tot hier toe het enige nummer waarbij Ventus aangevuld wordt met een gitarist en een drummer. In een hoger ritme, wordt dit meteen een nummer met pit.

Monsters In My Head is met zijn knappe tekst het nummer dat wellicht het meest raakt. Een hulpkreet voor de gepijnigde ziel. In de track voel je het verdriet, de weerstand, de hulpvraag, zowel in de vocals als in elke piano-aanslag weerklinken. “Het beest zit in de gedachten…”

Game Of Fools gaat een ietwat andere kant uit: een bluesy, speels nummer, met heerlijk doortastend pianospel, dat niet aarzelt om het nummer regelmatig te verzwaren, wat het ‘tricky tracky’ sterk uitdagend laat klinken. Dat je na enkele keren luisteren, Ray Charles’ akkoorden van Hit The Road Jack herkent en deze hit er in trage versie gewoon over kan zingen, verandert niets aan het feit dat dit ons favoriete nummer van deze ep is.

Ventus klinkt (en is) jong en fris en lijkt ergens op eenzelfde wind te drijven als die waar Agnes Obel op rondzweeft. De eenvoud van enkel piano en stem laat de schoonheid van de composities en stemmen volledig tot uiting komen. Emma droomt van een gitaar rond haar nek. Gonzalo vindt dat ze er eerst nog wat moet voor oefenen. Hij wil best wel een drummer naast zich. Maar wij zijn best verkocht voor dit duo op zich, zonder meer.

Wil je meer weten over Ventus? Herlees dan ook zeker ons interview met Emma en Gonzalo.

Facebook