Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Roomies (PIAS)

VARIOUS ARTISTS – Roomies (PIAS)

by Felix Sandon

Haast geruisloos verscheen de soundtrack van de VRT-reeks Roomies op de streamingplatformen. En dat is jammer, want deze prachtige muziek verdient het om volop in de schijnwerpers te staan. Elke aflevering van de reeks, geschreven en geregisseerd door Flo Van Deuren en Kato De Boeck, sluit immers af met een hoogstpersoonlijk nummer van een vrouwelijke of non-binaire artiest, dat speciaal hiervoor werd gemaakt.

Zo hoort het ook bij een reeks als deze, over twee vriendinnen die een appartement delen en het leven en de liefde leren kennen. Met vallen en opstaan. Enkel aflevering drie eindigt met een lied dat we al kennen: Fool van Martha Da’ro, die als actrice ook in de serie te zien is.

Lara Chedraoui en Patrix trappen af met een weemoedig nummer dat lang kabbelt, maar in het slot helemaal openbloeit. Totaal anders is Tic Toc van JUICY, dat behoorlijk nerveus begint, maar gelukkig snel het juiste tempo vindt. Of Got Your Back! van Miss Angel, dat geen fractie van een seconde verspilt met een opzwepend ritme en fluwelen refreinen.

If van Oriana Ikomo klinkt als een tijdloze en onverslijtbare jazzstandard, waarvoor de zangeres weinig meer nodig heeft dan haar klassevolle stem. In Azrael horen we Ana Diaz een orkaan van passie loslaten, terwijl haar woorden “Si tu pars sans moi / Dis-moi d’abord où tu vas” nog lang blijven hangen. Ten slotte zorgt rapper Spacebabymadcha met ON ME voor een afsluiter die minder beklijft, maar wel voor onstuitbare energie zorgt.

Er kan echter maar één nummer het beste zijn, en dat is One Night van Tessa Dixson. Met melancholie die van elke noot druipt, vat dit perfect de toon van de serie, waar subtiele blikken vaak meer zeggen dan woorden. In combinatie met de beelden uit aflevering zes voelen de melodie en de stem van de zangeres als een warme en troostende omhelzing aan, maar we durven te voorspellen dat voor deze muziek ook een mooie toekomst buiten de reeks weggelegd is.