Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Obriultn (Circuits / Consouling Sounds)

VARIOUS ARTISTS – Obriultn (Circuits / Consouling Sounds)

Met het eerste album vorig jaar, bracht Bolt Ruin (het project van de Gentse Brecht Linden)  een ijzersterk industrieel debuut uit. Voor zijn tweede release kwam hij met een nieuw concept aanzetten: de tracks van het eerste album werden gestript, aan stukken gescheurd en met de overgebleven flarden werden nieuwe composities gebouwd.

Zo werd Bolt Ruin door Brecht zelf omgebouwd tot Obriultn. “Als uitdaging hou ik ervan om mezelf beperkingen op te leggen in mijn productieproces. Kan ik iets creëren dat aanvoelt als nieuw werk, terwijl ik mezelf enkel toelaat om mijn oude ideeën te herwerken?” legt hij uit. Ja, dat kan hij. De dystopie in Obruiltn klinkt onder dreigende grondslagen, die in een noise van wervelende elektronica en aanklampende ritmes beklijvend sterk blijkt. Dit is meer dan artistiek knip- en plakwerk!

De vijf andere tracks leende hij uit aan vijf internationale muzikanten, die er – even destructief / constructief – hun ding mee deden.

Zo ging ook de Waalse Obsequies aan het werk, met Xenofilia als resultaat. Wereldvreemde klanken werden aaneengeregen tot wat een bizar aantrekkelijke conversatie met een buitenaardse geliefde zou kunnen zijn. De in Berlijn gevestigde Amerikaan ‘bod [包家巷]’, misschien beter gekend als Nicholas Zhu of Piano Princess voegt fragiele toetsen als zijn handelsmerk behoedzaam toe. Enginsess klinkt lieflijk breekbaar, terwijl op de achtergrond onstopbare ritmes de ruis toelaten die in de originele Bolt Ruin-nummers nooit ver weg is.

Jungle beats werden door de Hongaarse producer Fausto Mercier in Bearwitness gedropt over uitgerokken soundscapes, die soms bruusk afgebroken worden door indringende elektronische synthritmiek. Het contrast tussen destructie en constructie, werd zowel door Fausto Mercier, as door de  Poolse Julek Ploski in geluid omgezet. Uchu & Paznokciu laat een dissonant verontrustende spiraal van herhaling horen, terwijl daar gebroken flarden van wanhoop op geponeerd werden. Het werk van de Iraanse Slavash Aminin werd gebald in The Crosshatch, wat een verontrustende klanksfeer neerzet. Onderweg naar het onbekende, neemt de track je mee langs puin en donderend gedreun in een slijpende stilteroes van angst.

Met Obruiltn krijgen we een knap experimenteel en elektronisch compilatiealbum, gecureerd door Bolt Ruin. Met eigen werk, maar ook helemaal niet. Van abstracte ambient en overstuurde sci-fi tot verwrongen jungle en elektronische black metal.

Obriultn zou oorspronkelijk op 18 april worden uitgebracht als een Record Store Day-special voor Consouling Sounds. Vanwege de wereldwijde COVID-19-pandemie werd ervoor gekozen om het album te heroriënteren en in plaats daarvan nu uit te brengen, om in deze onzekere tijden de blootstelling en het momentum van de bijdragende kunstenaars te stimuleren en niet te wachten op een mogelijke nieuwe datum voor RSD2020.

Het album kan je bestellen via Consouling Store (vinyl) of Bandcamp (digitaal).

Herbeluister ook het zelfgetitelde debuutalbum en herlees ons review hier.