Home ReviewsAlbum Reviews VANDAL X – Blood On The Street (9000 Records).

VANDAL X – Blood On The Street (9000 Records).

Vandal X brengt met Blood On The Street zijn negende album uit. Het Belgische duo staat sinds 1995 garant voor opzwepende noise-rock van hoge kwaliteit. Het bloed van Bart Timmermans (zang, gitaren) en Günther Liket (drums, sedert 2003) blijft borrelen als een vulkaan met regelmatig een eruptie tot gevolg. Blood On The Street spuwt twaalf songs uit die als een sneltrein door de speakers razen.

De twee muzikanten gaan opnieuw eigenwijs te werk en leveren een werkstukje vol agressie af. De gitaren klinken vet en de vocalen krijsen nog steeds ruw als schuurpapier. De pompende riffs stuwen de songs naar een intensieve emotionele uiting van ongenoegen tegenover de moderne maatschappij. Vandal X speelt als een hondsdolle hond die bijt naar wat zich rond hem bevindt. Met logge gitaarriffs en het variabel tempo van de nummers zorgt Vandal X voor een walsend effect met veel afwisseling. I Do Remember 9-14-17 knalt met onwaarschijnlijke snelheden door de luidsprekers.

Het noise-rock duo heeft al héél wat jaren op de teller en is op deze release iets toegankelijker. De productie van dit album klinkt cleaner dan op hun vroeger werk. De hoekjes zijn wat minder scherp geworden zonder echter in te boeten aan diepte en details. Vandal X beukt en ramt nog steeds zonder compromis alles aan flarden. Voeg daar nog eens hun subtiele punk attitude in de muziek bij en we krijgen met Blood On The Street een plaat met ballen voorzien van pijnlijke stekels.

Vandal X bewijst met dit stukje waanzin de naam, Godfathers of Noise, waardig te zijn. Met Blood On The Street bezorgde Vandal X ons terug een uppercut die nog een tijdje zal blijven nazinderen…