Home ReviewsAlbum Reviews URBAN JUNIOR – Urban Et Orbi – (Voodoo Rhythm)

URBAN JUNIOR – Urban Et Orbi – (Voodoo Rhythm)

by Patrick Bruneel

Urban Junior. Wel, dat is de éénmansband Urban Junior die dus zelf helemaal in zijn uppie zingt, gitaar speelt en ook synths en drums. Tegelijk welteverstaan. Misschien niet voor de opnames van Urban Et Orbi, al zou het ons niet verbazen want hij is lid van de Voodoo Rhythm-familie die garant staat voor rauwheid en authenticiteit, live zeker wel.

©Urban Junior

De man komt uit Zurich (Zwitserland) en had enig succes in boybands in zijn thuisland eind de jaren 1990. Wij leerden hem – gelukkig maar – pas kennen met zijn plaat Music For The Asses (2005) op het obscure Fistfucker Records. Na nog een plaat op hetzelfde label verkaste hij naar Voodoo Rhythm waar hij twee gekke albums vol electroclash boogiebluestrash, garagepunk en andere discozottigheid maakte. En toen werd het stil. Het onaardige beestje kanker speelde de man parten. Gelukkig voor hem lijkt de ziekte bedwongen (we duimen mee) en besloot hij een album te maken om alle miserie van zich af te spelen.

The Truth About Dr.S & Mr.P, A One Man Synthony In E Minor vonden we een heerlijke plaat, toen ze in 2014 uit kwam. Bijna tien jaar later heeft Urban Junior zijn sottise helemaal terug gevonden. Kriskras door allerlei genres banjerend, met ietwat meer blues en soul in de mix dan voorheen, verbindt hij nog steeds de dwaasheid van punk en de eenvoud van techno met elkaar (zijn woorden).

Labelbaas Beatman kon kiezen uit vijfendertig nummers die Urban Junior in een explosie van creativiteit had verzonnen. Een weelde waaruit hij de volgens hem beste (of slechtste, zou zomaar kunnen met Beatman) koos voor deze plaat, die zoals verwacht, weer alle kanten tegelijk op stuitert. Teksten over eenzaamheid, verdriet, hoop en angst op een bedje van losgeslagen beats. Electroclash zoals die eigenlijk zou horen te klinken.

Heerlijk eenvoudig en met meer dan één hoek af blijft Urban Junior een fenomeen, ook binnen de stal van Voodoo Rhythm, alwaar wel meer weirdo’s een plek vonden.

WebsiteBandcampVoodoo Rhythm