Home ReviewsAlbum Reviews UMWELTVERSCHMUTZUNG – Weimar has fallen (Eigen beheer)

UMWELTVERSCHMUTZUNG – Weimar has fallen (Eigen beheer)

Uit de vochtige Gentse catacomben borrelt er onverwacht een interessant debuutalbum naar de bijna verstikkende muzikale oppervlakte. Umweltverschmutzung is een duo dat bestaat uit Herr Gerbrand Kohle (Lawrence Van Haecke) die we kennen als grommer bij Svartur en The Wonderful Wizard of Asbest-Oz (Peter Moorkens), modulaire knoppendraaier en gitarist bij Svartur ook beter bekend als Onsturicheit. Geïnspireerd door het verval, zelfvernietigingsdrang en verdriet van het menselijk gedrag, knutselden de twee vrienden een zwaarmoedig album in elkaar dat helemaal niet de intentie heeft de wereld te verbeteren, integendeel.

Weimar has fallen is een zwaar geladen koffer met duistere klanken en sombere emotionele roerselen. Umweltverschmutzung verenigt diepe en ranzige Duitse, Nederlandse en Engelse tekststructuren met een muzikale potpourri van industrial, electro, new wave en gotische rock. Het duo kijkt met een scherpe blik terug naar de duistere klanken uit de jaren tachtig maar voegt ook heel wat experimentele elementen toe in hun songs die het hedendaagse traumatisch gestuurde leven en het daarbij horende psychologisch gemartel beschrijven. Van Haecke zijn teksten gaan over de ranzigheid van het leven, zelfverminking en het bestaan als humaan ongedierte (duidelijk in het nummer Ungeziefer).

Umweltverschmutzung produceert muziek die pijn uitschreeuwt, de vocalen zijn divers en intens. Herr Gerbrand Kohle’s kervende nasale stem dweept met het cynisme en bulkt van zwartgalligheid. Hij durft tussendoor nog wat gegrom en een krijs te produceren. Moorkens laat met zijn gitaar duidelijke The Cure invloeden horen tussen de kille beats en ijle elektronische klanken. Beide muzikanten laten hun fantasie de vrije loop en toveren zo een experimenteel album tevoorschijn dat zich wentelt in een raadselachtige sfeer waar licht, hoop en vreugde geen kans krijgen zich te manifesteren.

Weimar has fallen is een borrelende vergeetput met vervuilende en verstikkende uitwasemingen waar we enorm van onder de indruk zijn. Weimar has fallen is alleen digitaal verkrijgbaar op de Bandcamp pagina van Umweltverschmutzung.

FACEBOOKINSTAGRAM