Home ReviewsAlbum Reviews TYCHO – Infinite Health

TYCHO – Infinite Health

by Serge Timmers

Voor veel ambient/downtempo/postrockfans is het Amerikaanse Tycho al lang geen onbekende meer. Infinite Health is immers alweer het zesde album van dit enigmatische project, naast tal van samenwerkingen en remixen. Scott Hansen is een bezige bij, zoveel is zeker. Het album werd vooraf gegaan door het zeer dansbare Phantom, wat op zich al een lichte, melancholische en hoopvolle sfeer uitstraalde en bijgevolg de lat vrij hoog legde. Maar we zijn niet anders gewend van Tycho.

Phantom heeft iets weg van synthwave, van de eighties, toen alles nog mogelijk en hoopvol was. En de rest van deze plaat weigert daar veel van af te wijken. Op deze plaat wordt het nummer vooraf gegaan door Consciousness Felt, wat meteen duidelijk op de dansspieren werkt.

Wat Tycho zo uniek maakt, is zijn perfect samenspel tussen electronica- en postrockelementen. De percussie komt uit een kastje met lichtjes erop en de gitaarmelodiën komen uit jarenlange training. Op die manier blijft het geheel toch iets organisch hebben. Het album gaat overigens over hoop in de toekomst en is een eerbetoon aan het verleden. In dancetunes als Devices is dat zeer goed merkbaar. Ook dit nummer lijkt terug te grijpen naar de synthpop van de eighties, maar minder donker en meer knuffelbaar. En geef toe, een knuffel kunnen we in deze tijden allemaal gebruiken. Als album is het eigenlijk over het algemeen even knuffelbaar als een gemiddelde labrador retriever. Ook de titeltrack, met Cautious Clay, is een warm, uitnodigend stukje muziek.

Eigenlijk is Infinite Health een ideale plaat om een mooie zomer te beëindigen. Het is warm, ritmisch, gezellig en dansbaar. Het is een cocktail op een strand. DX Odyssey is nog zo’n nummer dat heerlijk wegkabbelt, gedreven door een warme bas en vrolijk pingelde sequencers. Daarna duiken we nog even het nachtleven in met Totem, dat alle elementen van de band in vorm perfect samenbrengt, alvorens weg te dromen met de outro Epilogue. Anders gezegd, dit is gewoon weer een uitstekende Tycho-plaat, maar eigenlijk hadden we niets anders verwacht van deze doorwinterde multi-instrumentalist.

Website Bandcamp Ninja TuneFacebookInstagram