Home ReviewsAlbum Reviews TuRF – Feik Njoews (Eigen Beheer)

TuRF – Feik Njoews (Eigen Beheer)

Het nieuwe jaar met een glimlach starten kan alleen maar met TuRF. Dit West-Vlaamse kwartet bestaat uit: Wim Wallays (gitaar), Steven Duyck (drums en percussie), Rino Feys (stem) en Tom Denolf (bas). De band duwde net voor de eindejaarsfeesten van 2022 hun eigenzinnige tweede album Feik Njoews onder onze neus.

TuRF speelt een allegaartje van stijlen (rock, dub, shoegaze en stoner) waarbij de teksten van de nummers in het West-Vlaams gesproken en gegromd worden. Het erg aanstekelijke titelnummer Pilln en het dromerige Lyksme staan ook op het debuut Reuve dat enkel digitaal op Bandcamp (betaal wat je wilt) te verkrijgen is. De West-Vlamingen brengen met Feik Njoews een gevarieerd en grappig plaatje dat in beperkte oplage op vinyl geperst is. Het album bevat niet alleen grappig gebrachte West-Vlaamse barkrukfilosofie. Muzikaal zit het op Feik Njoews ook meer dan snor met lekker en sfeervol gitaarwerk dat door de strakke ritmesectie in de juiste balans gehouden wordt.

Verteller Feys weet met zijn genuanceerd West-Vlaams dialect de liedjes in een nostalgisch melancholisch sausje te duwen. Lachen mag dan zeker ook met onder andere het lachsalvonummer Trump en Pilln dat ons aan de legendarische verslavingen van Elvis Presley deed denken. Feik Njoews is een ontspannend en kluchtige album geworden met elf smakelijke pillen die zich in het The Clement Peerens Explosition en het Belgian Asociality spectrum bevinden.

Het album kan bestelt worden via turfvanreuve@gmail.com.

Youtube/ Bandcamp / Facebook