Home ReviewsAlbum Reviews TROIA – Troia (Jezus Factory Records).

TROIA – Troia (Jezus Factory Records).

by Bootsie Butsenzeller

Pascal Deweze (behoeft hij nog een introductie ?) Sjoerd Bruil (die eigenlijk ook niet) en Helder Deploige (Het Zesde Metaal, Rhythm Junks,….) gingen aan het jammen in Pascal’s studio. Nadien beetje overdubben, mixen en voilà Troia !

Drie multi instrumentalisten, wie juist welk instrument en op welk moment ter hand neemt is dan nogal onduidelijk. Wij zijn wat dat betreft dan het meest benieuwd wie die knoert van een spastische groove drumt in opener Troia Theme, of is misschien Jeroen Stevens toch in het geheim mee komen spelen ? Want ook de krautsynths en debiele gitaartjes klinken namelijk nogal Gruppo Di Pawlowski (waar Deweze en Bruil ook ingezetenen van zijn) zonder de stem van Mauro.

De banjo in Banjo By Night is bijna zéker van de enige van de drie die dat instrument in z’n dagdagelijkse muzikale exploten ook wel eens bezigt, namelijk Deploige. Maar zelden klonk het zo funky, in contrast met een brullende leeuw dan nog. Ondanks de gitaar toch een bindend element is bij het trio, blijft die toch net verrassend op de achtergrond of ze werd zodanig onherkenbaar vervormd.

Experimenteel is het dus zeker, enerverend hoogstwaarschijnlijk ook voor sommigen, maar meestal vooral hypnotiserend tot zelfs dansbaar onder een heldere sterrenhemel. Als de ritmiek tot een absoluut minimum beperkt wordt zoals in Dirty Dirty Clouds wordt de sfeer zoals de titel al aangeeft nogal, euh, overtrokken. Maar dan moet de frisse opklaring van Dj Sunlight nog komen. De titels zijn meestal niet zo vergezocht dus, want Sauerflute herbergt jammer genoeg wel degelijk een (blok?) fluit, gelukkig vergezeld van iets dat ook weleens uit het repetitiekot van pakweg Go March kan ontsnappen. In Delifrance hadden we bijgevolg het geluid van knapperige croissants verwacht, maar we krijgen een soort van krautfolk ontbijt geserveerd, compleet met gammele akoestische gitaar, diep zuchtende bas, weer die zalig wollige drums, dromerige synths en achteloos gefloten deuntjes.

Alles wijst erop dat er dus absoluut geen vooropgezet plan was en alles aan het toeval en de vibe van het moment werd overgelaten. Klasbakken als ze zijn heeft dat toch voor een coherent en zeer genietbaar geheel gezorgd.

Bestel de cassette bij Jezus Factory Records