Home ReviewsAlbum Reviews TRENTEMØLLER – Memoria (In My Room/N.E.W.S.)

TRENTEMØLLER – Memoria (In My Room/N.E.W.S.)

Anders Trentemøller heeft zijn liefde voor shoegaze nooit onder stoelen of banken gestoken. Op zijn mix album Harbout Boat Trips Vol.2 stonden nummers van onder andere Slowdive en The KVB. Op het vorige Trentemøller-album (Obverse) maakte Anders zelfs een nummer met Rachel Goswell van Slowdive. Op dat album zijn er trouwens heel wat shoegaze/ dreampop referenties, maar electro voert de boventoon.

Op Memoria verschuiven de electro-invloeden naar de achtergrond en koos Anders ervoor een sfeervol dreampop album te maken met shoegaze invloeden. Tijdens de de Memoria-tour gaat hij trouwens voor het eerst met een band de baan op. Hij doet dat met Disa op gitaar en zang, Silas Tinglef aan de drums, Brian Batz (Sleep Party People) op gitaar en Jacob Haubjerg (Sleep Party Peaple, Savage Rose, Luster) op bas. Lisbet Fritze zingt de nummers in, zij werkte in het verleden al mee aan diverse albums van Trentemøller.

Door heel het album hangt een zweverig sfeertje dat doet denken aan Cocteau Twins, Beach House en de zachte nummers van Slowdive. Bij Trentemøller moet je natuurlijke geen muur van gitaren verwachten, het blijft allemaal mooi binnen de lijntjes zonder echte uitschieters. Met Glow gaat hij zelfs meer de ambient richting op, denk The Orb.

Anders is nog steeds gek van 80’s baslijnen die in de lijn liggen van The Cure en Joy Division. Die doken ook op in de vorige Trentemøller-albums en dat is bij Memoria niet anders (Dead Or Alive, All Too Soon). Af en toe kan hij het niet laten om een pure electro-track (zoals Saving Pine Trees) te maken maar over het algemeen krijgen we het ene dromerige nummer na het andere.

Memoria is een mooie langspeler geworden die absoluut anders klinkt dan de voorgaande albums van Trentemøller. Of de trouwe fans dit nieuwe geluid zullen slikken is iets anders. Wij kunnen echter alleen maar positief zijn over deze afwisselende plaat.

FACEBOOKINSTAGRAM