Home ReviewsAlbum Reviews TIM DE ROO – Gedeelde Smart

TIM DE ROO – Gedeelde Smart

Singer-songwriter Tim De Roo is afkomstig uit Maldegem-Donk en brengt Nederlandstalige popnummers die gaan over zijn leven, het ontdekken van zijn nieuwe thuisstad Gent, zijn liefdesleven en zijn job binnen de sociale sector. Dat doet hij met melancholische teksten met een zwart-humoristische ondertoon, speels en vol zelfrelativering. De Roo is dan ook grote fan van Morrissey.

(c) Tim De Roo

Voor deze ep werkte De Roo samen met Wouter Berlaen, die de job van mentor en producer in de studio voor zijn rekening nam. De songs van de ep zijn doordrenkt met niet alledaagse geluiden zoals overstuurde drums, gefluit, een goedkope drumcomputer uit de jaren 80, een mondharp en zelfs gerammel van een bestekbak. Tim neemt naast de zang ook de gitaar en mondharmonica voor zijn rekening, terwijl Karolin Prieels de nummers opvult met cello en zijn broer Thomas instaat voor de percussie en achtergrondzang.

Gedeelde Smart opent met het instrumentale Carrousel, wat iets vrolijk heeft terwijl je ook een soort tristesse hoort. Die tristesse valt weg bij Prima Ballerina waar het dartele primeert en de arrangementen een mooi kleurrijk feest opbouwen, terwijl de tekst een donkere ondertoon heeft. Het titelnummer heeft ook weer een mooi kleurenpallet en ook daar heeft De Roo weer zo’n droevige tekst opgekleefd.

Mijn Hart Is Tweedehands heeft een country-thema maar eigenlijk is het een gewoon catchy-popsong waar de woordenkunstenaar weer vlotjes zijn gang kan gaan. Op afsluiter Zakkenman krijgen we ouderwetse r&b met vreemde drums van die retro-drumcomputer die deze song een lo-fi tintje geven.

Tim De Roo heeft een fijne, diverse debuutep afgeleverd waar donkere teksten hand in hand gaan met de uptempo aanstekelijk muziek. Opgepast iedereen: de Gentse versie van Morrissey is geboren.

FACEBOOK